lijstje

Toetsweek – mijn survivaltips

Vorige week had ik feestweek: de SE-week van periode B! Nou viel de hoeveelheid toetsen nog wel mee, maar de toetsen die ik had waren bijna allemaal erg groot. Gaandeweg de week ontdekte ik steeds meer wat voor mij werkt  – en wat ook zeker niet – en dit weekend dacht ik: nu ik een blog heb, kan ik mijn tips delen!

(Ik wil wel benadrukken dat dit mijn manieren zijn en ze dus voor mij werken – ik durf niet te zeggen dat jij er ook succesvol de toetsweek mee doorkomt. Maar uitproberen kan geen kwaad, denk ik.)

Wifi uit

Internet –  eigenlijk social media – is echt de grootste afleider voor mij als ik aan het leren ben. Niet alleen omdat het iets is waar je 0,0 hersenactiviteit voor nodig hebt en ik dus veel te lang door blijf gaan, maar ook omdat in de toetsweek ontzettend veel wordt gepraat in de groeps-apps waar ik inzit: vragen, uitleg, een hoop gezeur… om gek van te worden! Zet je wifi dus tijdens het leren uit – en ook tijdens je korte pauzes tussendoor – en check je social media alleen in je grote pauzes of als je klaar bent.

blokjes van 20 minuten

Als ik geen grenzen aan het leren stel, ga ik veel te lang door en blijf ik veel te lang in dezelfde houding zitten. En dat is natuurlijk helemaal niet goed voor je lichaam. Daarom heb ik de 20 minuten blokjes bedacht: ik zet mijn timer op 20 minuten en als die voorbij zijn, moet ik van mijn stoel af om even te bewegen. Al is het maar wat drinken pakken of een rondje om de tafel lopen. Na elk blokje kijk ik of ik er nog één achteraan gooi, of dat ik een pauze neem. Meestal houd ik na 40 minuten een korte pauze, maar soms zit ik zó in de flow dat ik pas anderhalf uur later denk: misschien moet ik er een punt achter zetten en aan een ander vak beginnen…

Doe één ding tegelijk

Waar ik het meest gestrest van word? Multitasken. Op een appje wachten, leren, de oven in de gaten houden want anders verbrandt er iets… Heel erg dom,  want waarom zou je zelf nog meer stress bezorgen; een SE-week is al stressvol genoeg! Doe dus één ding, één vak, tegelijk, en focus je daar compleet op. En als je klaar bent, ben je ook echt klaar en pieker er dan niet meer over. Aan het laatste maak ik mezelf toch te vaak schuldig aan…

Verwen jezelf!

Toetsweek is al stom genoeg, dus probeer jezelf in zo’n week extra te verwennen. Trek je lievelingstrui aan op een zware dag, maak heerlijke ontbijtjes en lunches voor jezelf klaar,  loop hard en doe veel yoga (als je dat fijn vindt) pak een bakje / een hele zak pepernoten bij het leren… en verplicht jezelf niet om nog al te veel te moeten; je moet al genoeg!

Stress is oké, maar stel grenzen

Een toetsweek zonder stress? Niet mogelijk. Maar als iemand dé tip heeft, hoor ik het graag, hoor. Deze toetsweek had ik met mezelf afgesproken dat ik maandag en dinsdag een stresskip mocht zijn, maar dat dat woensdag over was en ik me niet meer zo mocht uitsloven en druk maken. Klinkt misschien heel stom, om zoiets met jezelf af te spreken, maar voor mij werkte het wel!

Vergeet niet te leven

En daar bedoel ik mee: doe ook nog leuke dingen. Zeg je training niet af, maar ga júíst sporten. Maak van jezelf geen kluizenaar, maar spreek juist een keer af met vrienden. Dat hoeft echt niet lang – daar heb je gewoon de tijd niet voor –  maar een paar uurtjes moet zeker lukken. En misschien kun je het wel combineren met leren?

Ik was uiteindelijk heel blij dat ik zondagavond met mijn beste vriendin had afgesproken, op woensdag een paardrijles had (die uiteindelijk niet doorging…) en ik op vrijdagavond naar de nieuwe film van ‘The Hunger Games’ ging. Want het uitkijken naar die dingen en de afleiding ervan heeft me er wel doorheen gesleept.

Zo. Dat was het wel. Ik heb echt een haat-liefdeverhouding met toetsweken, maar op deze manier, eigenlijk alles van de positieve kant bekijken en doen wat goed werkt, vind ik ze goed te doen.

Als jij binnenkort ook een toetsweek hebt: alvast sterkte! Ik hoop dan dat je iets aan deze tips hebt gehad.

Heb jij nog een gouden tip om de toetsweek door te komen?

 

Geef een reactie

