muziek

Hozier @ Carré

Aan het begin van de zomervakantie hadden we de kaarten gekocht en gisteravond –  vrijdag 27 november – was het eindelijk zo ver: het concert van Hozier, in Carré! Ik weet nog zo goed dat hij vorig jaar een concert gaf in Paradiso, maar voor ik hier überhaupt van wist, was het al uitverkocht. Ik probeerde nog kaarten te regelen via ticketswap en er waren ook wel kaarten beschikbaar, maar ik was weer te laat. Ik was dus érg blij dat het dit keer wel gelukt was, en dan nota bene ook nog in Carré!

(Ik ging trouwens met mijn moeder en een vriendin, die ook fan van hem zijn. Nou ja, van zijn muziek houden. Bij fan zijn denk ik meer aan een obsessie voor de artiest en zijn/haar muziek.)

Ik wíst wel dat ik in de avond een concert zou hebben (duh), maar ik besefte het niet. Ik zat de hele dag gewoon op school  – dan ben ik toch met mijn hoofd ergens anders en met anderen dingen bezig dan wat ik ’s avonds zou gaan zien. Bij Engels werd ik er wél aan herinnerd:  Hozier stond op de voorpagina van de nieuwe Wasp Reporter ( onze leermethode). Hoe toevallig?

20151127_083105We namen de trein van half zes naar Amsterdam Centraal, haalden daar avondeten en pakten de metro richting Carré. Ik was blij dat het vanaf de metro maar zo’n klein stukje lopen was, want het was zo freaking koud! En het is nog niet eens winter…

Zodra de zaal open ging, gingen we naar binnen. De kaarten die wij hadden waren eersterangs en de plekken vielen zeker niet tegen! We zaten op het balkon, in het midden, en helemaal op de voorste rij. Dus geen ‘lang iemand’ die ons zicht kon bederven, woohoo!(Mijn vriendin en ik zijn allebei nogal klein, dus die kans dat dat gebeurt is redelijk groot…)

 

20151127_193933.jpg
Ons zicht op het podium. Niet slecht!

Het voorprogramma, de band Rondé, begon om 8 uur. Ik had ze al eens gezien op een festival en ook nu waren ze leuk. De toetsenist was vooral heel grappig om naar te kijken: die ging helemaal los, haha. Wat me vooral opviel tijdens het optreden was hoe helder het geluid klonk; je kon gewoon verstaan wat er gezongen werd en het was hard, maar niet gehoorbeschadiging gegarandeerd-hard . Dat beloofde veel goeds voor Hozier!

Na Rondé was er een halfuur pauze  – plaspauze, want het ging ons niet gebeuren dat we naar de wc zouden moeten tijdens het optreden.

Ik werd ongeduldig, wist niet meer hoe ik moest zitten, had alweer trek…  kortom: het mocht van mij onderhand wel beginnen. Net toen ik dat dacht, werden de lichten gedimd, kwam de band op, kwam Hozier op en begon het concert.

20151127_204629.jpg
Als we over de reling bogen, konden op dat witte blaadje bovenaan het paneel de definitieve setlist lezen. Gelukkig was ik de volgorde direct weer vergeten, maar ik zag in ieder geval dat Hozier mijn twee favoriete nummers (From Eden en Cherry Wine) zou gaan zingen!

Ik weet niet meer zeker welk lied Hozier als eerste zong, ik denk ‘Angel Of Small Death & The Codeïne Scene’. Heb heus wel goed opgelet hoor; misschien weet ik het niet meer omdat ik er zó in werd gezogen. Hij zong echt geweldig live – nog wel beter dan op zijn album. Krachtiger, of zo.

De setlist was fijn; de lichteffecten waren mooi en niet te overdreven; Hozier was heel schattig in zijn ‘kletsstukjes’ tussendoor (is toch wel leuk als de artiest een beetje sympathiek is, in het echt)… Oh en Hozier speelde zelf ook gitaar en dat kon ‘ie góed! Zo goed, dat het soms net leek of je twee gitaren hoorde, maar het was toch echt alleen de zijne.

20151127_221241

20151127_211538

Als ik toch punten van kritiek zou moeten geven (een concert is nooit helemaal perfect, toch?), heb ik er twee. De eerste is dat ik de achtergrondzangeressen qua stemgeluid niet zo bij Hozier zijn muziek vond passen. Gelukkig hielden ze een groot deel van de tijd hun mond (há) en hoorde je vooral Hoziers geweldige zangkwaliteiten.  En de tweede is dat ondanks ik Carré ontzettend mooi vind en het ook wel iets speciaals geeft, zo’n setting, ik het jammer vond dat het een zit-concert was. Bij Ed Sheeran was dat ook zo, maar toen had ik de energie niet om te dansen. Het concert uitzitten was al vermoeiend genoeg. Gisteravond hadden ik en mijn vriendin die energie wel – de meeste nummers van Hozier zijn harde nummers -, maar meer dan met mijn voeten wiebelen en met mijn hoofd knikken op de beat zat er niet in, helaas.

Net als dat ik van te voren niet besefte dat ik naar het concert ging, besef ik nu achteraf niet dat het al voorbij is. Maar als ik de foto’s en filmpjes bekijk en Hoziers album opzet, komt de realiteit – ik WAS daar en heb deze nummers LIVE gehoord – wel binnen.

Ik houd van concerten en hoe meer ik er zie, naar hoe meer ik heen wil. Gelukkig is het nog niet uit met de pret, want ik heb nog een concert in het vooruitzicht, namelijk dat van Mumford and Sons, in de Ziggodome volgend jaar mei. Het is nog zo ver weg, maar ik heb er nu al zo’n zin in!

Ben jij de laatst nog naar een concert geweest? Hoe was het? Of heb je een concert op de planning staan? Tell me!

3 gedachten over “Hozier @ Carré

    1. Dankjewel! RHODES lijkt me ook heel leuk! Ik zou ook naar zijn concert gegaan zijn áls ik wist dat hij er eentje zou geven, haha. Nu is het een beetje laat, denk ik.

      Like

Geef een reactie

