lijstje

DONE, READ, SEEN, HEARD AND MADE in… NOVEMBER.

Jeetje mina, voor mijn gevoel is november nog maar net begonnen, maar nee hoor… we zitten alweer in december, de feestdagenmaand! Wij vieren zaterdagavond – gewoon op pakjesavond –  al Sinterklaas!

(En nu ik dit schrijf besef ik me dat ik ondertussen wel eens met mijn gedicht mag beginnen…)

Mijn blog is natuurlijk een persoonlijke blog, maar om nou elke week een weekly diary te plaatsen? Daar is mijn leven veeeuuul te saai voor en dus zou zo’n beetje elke week hetzelfde verhaal worden… Maar kijk je naar een maand, gebeuren er wél een paar noemenswaardige dingen in mijn gewone leventje.  En om die gebeurtenissen aan te vullen heb ik ‘Done, heard, read, seen and made in … ‘ bedacht. Ik deel  van de afgelopen maand wat ik gedaan, gelezen, gezien, geluisterd en gemaakt heb en mijn aanraders daarvan. Eigenlijk een maandelijks dagboek met mijn favorieten inéén. 

Vandaag trap ik af met de eerste editie, namelijk die van november!

DONE:

Vóór november begon heb ik een overzicht gemaakt van wat ik allemaal ging doen – kan ik nu goed gebruiken, want uiteindelijk is het best een drukke maand geworden.

  • 6 november ging ik met een klein groepje leerlingen, de elite (not)  van natuurkunde, naar het NIOZ op Tessel. Heel leerzaam was het niet, maar wel supergezellig. En het feit dat wij op Tessel waren en de rest op school zat, maakte het al de moeite waard om mee te gaan.
20151106_114157.jpg
Brood gooien naar de meeuwen op de boot. In een paar seconden waren er wel een stuk of twintig!
  • Ik ging naar de open dag van de Universiteit van Wageningen, het tweede weekend van november. Ik bezocht de presentaties van de studies Dierwetenschappen en Voeding en Gezondheid. Die laatste studie ga ik sowieso niet doen – dat wist ik al een kwartier nadat de presentatie begonnen was. Dierwetenschappen gaat het ook niet worden, want áls ik wat met dieren wil doen, wil ik ook echt wat met dieren dóen. Niet alleen maar veel van ze afweten… En Wageningen spreekt me ook niet zo aan om te gaan studeren: de stad zelf niet, maar ook de lange reistijd. Want als ik daar zou gaan studeren, zou ik direct op kamers moeten… en dat zie ik mezelf nog niet doen. 
  • De zaterdag na Wageningen ging ik naar nóg een open dag: die van de Universiteit Utrecht. Ik volgde de presentatie van Nederlands en van Media & Cultuur – allebei wel interessant en allebei lijken ze me wel leuk, maar ik word van allebei niet echt warm. Dus die worden het ook niet. Onze auto stond vlakbij het gebouw van Diergeneeskunde, dus daar zijn mijn moeder en ik ook nog even ingelopen (ik ben vorig jaar al bij de presentatie geweest). Uit de vragen die ik aan de studentes stelden kwam vooral naar voren dat het eerste halfjaar héél zwaar is (en heel saai), maar dat het daarna leuk gaat worden. Fijn om te weten!

    1449084225362.jpg
    Deze pepernoten kochten we bij de Pepernotenfabriek, een walhalla voor pepernoot-gekken. Zoals ik.

 

  • Ergens in november had ik ook nog SE-week, zoals je al hebt kunnen lezen. Het was best een pittige toetsweek, maar aan mijn cijfers te zien had ik voor de meeste vakken ook wel minder kunnen doen. Desalniettemin ben ik erg blij met die cijfers hoor 😉
  • En last but not least….het concert van Hozier in Carré! Daar kan je hier uitgebreid over lezen.

READ & SAW:

Ik heb in totaal drie boeken gelezen deze maand: het ‘Groene Meisjes boek’,  ‘de Vegarevolutie’ van Lisa Steltenpool  en ‘Maar buiten is het feest’ van Arthur Japin voor op mijn literatuurlijst.

Het zijn alle drie aanraders – mits je veganisme en het verhaal achter seksueel misbruik interessant vindt!

20151120_153852.jpg
Op de foto zie je het helaas niet zo goed, maar er was zó’n mooie, heldere regenboog!

Qua films heb ik behalve ‘The Hunger Games – Mockingjay part 2’, waar we de vrijdag van de toetsweek traditioneel met het hele gezin heen gingen, geen must see’s  om met je te delen.

De dag vóór ‘Mockingjay Part 2’ heb ik Part 1 nog een keer gekeken om in het verhaal te komen. De twee dagen ná ‘Mockingjay Part 2’ keek ik twee slechte films op een rij:  zaterdagavond ‘War Horse’ met mijn moeder en ‘White House Down’ op een spontane filmavond at my place  met mijn vriendinnen. Slechte films vind ik af en toe júist leuk: stiekem houd ik best wel van afzeiken en afkraken  en dat doe ik dan ook graag tijdens zo’n film. (Mijn moeder en vriendinnen ook hoor, dus ik  verpest het niet voor hen, haha.)

HEARD:

In november luisterde ik veel nieuwe muziek – wat natuurlijk niet gek is met al die nieuwe albums zo voor de kerstdagen. Ik ben niet zo stuk van het nieuwe album van Ellie Goulding, maar van het album van Justin Bieber en van One Direction des te meer!  Oops, there I said it.

Mijn favorieten van JB’s album zijn: Sorry, What Do You Mean, Love Yourself en No Sense. En van One Direction: Wolves, History, Temporary Fix en What A Feeling. Echt: zet je vooroordelen opzij en ga ze luisteren, je zult zien dat het echt minder ‘tienermeisjesmuziek’ is dan wat je al van ze kent.

Een artiest die ik nog niet kende en dus deze maand ontdekt heb is Tori Kelly. Vooral haar nummer met Ed Sheeran (I Was Made For Loving You) en Hallow met Big Sean zijn heel fijn. De rest van haar album doet het ook heel goed als achtergrondmuziek bij het huiswerk maken, trouwens.

MADE:

November was mijn eerste volle maand als vegetariër en half-veganist, dus ik heb veel geëxperimenteerd met veganistische recepten. Een grote inspiratiebron en favoriet was dus deze maand www.degroenemeisjes.nl

Ik maakte onder andere deze tofudeze hummus (2x!)  en deze bonenburgertjes

(Ik heb geen foto’s van de gerechten, want ik heb deze allemaal gemaakt vóór ik deze rubriek bedacht had. De volgende keer zal ik ze erbij doen!)

Wat december voor mij allemaal in petto heeft?

DO:

Sinterklaas, Kerstvakantie, Kerst, Oud en Nieuw.. volgens mij zegt dit wel genoeg!

READ:

Ik heb mijn reading challenge van 30 boeken bij Goodreads al gehaald, dus ik hoef gelukkig geen inhaalslag te doen.  Eerst ‘We aaien ze, we haten ze, we eten ze’ snel uitlezen voor ‘ie terug moet naar de bieb en dan zie ik wel waar ik aan ga beginnen.

LISTEN:

Deze vrijdag komt het nieuwe album van Coldplay uit – zo benieuwd naar! Die ga ik dit weekend goed beluisteren. De rest van december zal ik vooral kerstliedjes gaan luisteren, denk ik. Vorig jaar was ik helemaal verknocht aan het kerstalbum van Nick en Simon (guilty pleasure) en ik hoop ook dat dit jaar een artiest van nu een kerstalbum gaat uitbrengen. Want hoe perfect zou een kerstalbum van Ed Sheeran zijn? 

MAKE:

Ik zit al even te fantaseren over wat ik ga maken op pakjesavond. Sowieso iets met speculaas.. misschien wel speculaas appeltaart? Of speculaas brownies? Het water loopt me nu al in de mond… 


 

Zo. Nu ben je weer he-le-maal bij met wat er allemaal in mijn spannende leven gebeurt. Há. Nee even zonder grappen: ik hoop dat je het leuk vond om op zo’n manier een diary te lezen en dat je wat aan mijn favorieten hebt.

Heb jij veel gedaan deze maand? En heb je nog aanraders qua muziek, boeken en recepten?

 

Geef een reactie

