recept

3 Supersimpele winterrecepten

Mijn eerste recept! Nou ja, meteen drie tegelijk. Ze zijn zo simpel en zo kort dat ik ze bij elkaar heb gestopt, maar wel zo lekker dat ik ze je niet wil onthouden!

Ik zal je alvast het volgende vertellen: het keyword van deze recepten is ‘speculaaskruiden’. Dus vóór je verder leest zou ik even kijken of je dit in je kast hebt staan, anders kun je niet veel met deze blogpost ;-).

über winterse havermout

IMG_7441.JPG

Dit is mijn favoriete ontbijtje op een koude wintermorgen, zeker wanneer ik een lange dag school voor de boeg heb. Het is niet super snel gefixt,  maar het vult heel goed, dus dat heft de ‘moeite’ weer op, haha.

Wat heb je nodig?

  • 4 eetlepels havermout
  • 150 ml amandelmelk – doe meer als je houdt van wat dunnere pap.
  • flinke snuf kaneel
  • flinke snuf speculaaskruiden
  • wat rozijnen
  • ⅓ banaan
  • theelepel pindakaas
  1. Verwarm de havermout met de melk, kruiden en rozijnen in een pannetje tot het mengsel kookt.
  2. Zodra de pap kookt, blijf je regelmatig roeren tot het jouw ideale dikte heeft.
  3. Giet de pap in een kommetje, snijd het stukje banaan door de helft en roer het door de havermout.
  4. Top het af met een paar plakjes banaan, nóg meer speculaaskruiden en een theelepel pindakaas.
  5. Enjoy!

 Easy pumpkin spice latte

20151206_102230
Je zult het met een foto van mijn nieuwe koffiekop moeten doen, want het lukte me niet om de inhoud ervan voordelig op de foto te krijgen…

Eerlijk? Ik snap de hype rond de pumpkin spice latte van Starbucks niet zo. Ik vind hem veel te zoet! Dat moet beter kunnen, dacht ik… oké helemaal niet; ik gooide op een verdwaalde zondagochtend gewoon wat speculaaskruiden en amandelmelk door mijn koffie. Maar dat bleek verrekte lekker! Lekker kruidig door de speculaaskruiden, romig door de amandelmelk en nog een beetje bitter door de koffie.

U neemt:

  • koffie
  • amandelmelk
  • speculaaskruiden

Qua de verhouding koffie en amandelmelk: doe wat jij lekker vindt. Mijn verhouding is ongeveer ¾ koffie en ¼ melk – maar dit verschilt ook per keer.

  1. Zet koffie en verwarm de amandelmelk (ik gebruik een pannetje want we hebben geen magnetron in huis).
  2. Schenk de koffie in een mok, schenk de amandelmelk erbij en doe er op smaak wat speculaaskruiden bij.
  3. C’est tout!

warme appel met kruiden en rozijnen

20151207_15144920151207_152342

Wat is nou meer winters dan warme appeltaart uit de oven? Juist, niet veel. Helaas is het niet al te snel gemaakt… Deze versimpelde  en gezondere variant wel!  ‘Appeltaart zonder taart’, noem ik het ook weleens.

Maar hoe werkt dattan?

  1. Snijd een appel in stukjes.
  2. doe de appel + de rozijnen in een pannetje met een laagje water van ongeveer 1 of 2 cm.
  3. Verwarm de appel net zo lang tot het punt waarop jij ‘m het lekkerst vind. Ikzelf vind de appel het lekkerst als hij goed heet is, maar nog wel een beetje bite heeft.
  4. Giet het water uit je pannetje en laat een  heel klein laagje over.
  5. Doe er naar smaak kaneel-  en/of speculaaskruiden bij.
  6. Serveer gelijk óf doe er nog een topping op, zoals granola, kruidnoten (wordt het wel minder gezond…) of een beetje yoghurt.
  7. Geniet!

Laat je het me weten als je één van deze recepten gemaakt hebt? Zou ik leuk vinden! 

 

Geef een reactie

