dagboek

Oudejaarsdag, afscheidswoordjes en doelen.

Ik weet nog dat ik vorig jaar op Oudejaarsavond aan de tafel zat, een jaarafsluiting te schrijven. Dit jaar vier ik Oud & Nieuw niet thuis, dus áls ik nog afscheidswoordjes wil plaatsen, moet ik ze nu (‘s middags) bedenken. Ik ben nog helemaal niet in de stemming, zo ‘s middags, om na te denken over het afgelopen jaar. Dat ben ik sowieso nog helemaal niet, want hoe SNEL ging dit jaar?! Is het echt al 31 december?! Maar een jaarafsluitingsblog is ook niks op 1 januari, of later…  Oké, ik begin wel gewoon.

IMG_7810.JPG

Dit jaar is echt voorbij geraasd. Ik weet het: dat zegt iedereen elk jaar, maar nu is het echt zo! Ik kan me bijvoorbeeld mijn verjaardag nog zo goed herinneren, terwijl dat meer dan 7 maanden geleden is. En de zomer lijkt ook nog maar net over te zijn – al komt dat misschien wel door het weer van deze “winter”. Vanochtend fietste ik naar de Appie om spullen te kopen voor de mini-appelflappen die ik zou gaan maken voor thuis, vanmiddag (oudejaarsborrel op stal) en vanavond, ik had een trui en winterjas aan en een sjaal om..ik had het me toch een partijtje warm! Thuis heb ik meteen mijn trui uitgetrokken en heb ik in mijn hemdje appelflappen gebakken: dat is toch niet normaal?!

IMG_7782.JPG

Ik heb vorig jaar voor 2015 geen voornemens bedacht, maar doelen. Alleen ik ben in de loop van het jaar die doelen een beetje uit het oog verloren..oeps. Er stond bijvoorbeeld op: één keer zangles nemen. Ik was het notitieboekje waar mijn lijstje instond kwijtgeraakt en ik vond het pas weer rond Sinterklaas. Ik heb de zangles dus maar voor Sinterklaas gevraagd, helaas voor mijn doelenlijstje heb ik ‘m 6 januari… Naja, nu helpt de zangles bij een doel van 2016, namelijk: meer met muziek doen. Zingen (dus zangles nemen), keyboard spelen.. en wie weet wat daar allemaal nog meer uit ontstaat. Misschien krijg ik mezelf wel zo gek om covers te maken en te plaatsen, mee te doen aan ‘De Open Bak’ op school en meer van dat soort vreselijk enge dingen.

2 andere punten zijn ook hopeloos gefaald, maar het waren wel zaken die ik niet helemaal zelf in de hand had. ‘10 KM achter elkaar hardlopen’ hád ik wel kunnen halen, maar ik had toch vrij veel last van mijn rug dit jaar en daardoor is het er nooit van gekomen om echt goed te trainen. Dit doel komt dus ook weer op het lijstje van volgend jaar. Ik heb alvast een stok achter de deur, want ik wil samen met de twee vriendinnen, met wie ik weleens hardloopwedstrijden loop, afgesproken dat we dit jaar de 10 KM gaan lopen met de City Run, in mei.

Het andere gefaalde doel is ‘een buitenrit met You (mijn verzorgpaard) rijden’. Ik hád wel meer buiten kunnen wandelen om haar meer verkeersmak te maken, maar dan nog had ik echt nog geen buitenrit kunnen rijden. Ik denk ook niet dat het gaat lukken in 2016, want ze komt te koop te staan…

6.books.JPG

Of ik ook nog een doel gehaald heb? Tuurlijk wel. Anders zou ik dit blogje niet eens durven schrijven, haha. Op mijn lijstje stond ook nog: ‘meer Engelstalige boeken lezen’ en dat heb ik zeker gedaan; uit mezelf, en voor school heb ik er ook een paar moeten lezen.

‘Heel veel schrijven’ stond er ook op. Ik durf niet helemaal te zeggen of ik daadwerkelijk heel veel geschreven heb, want wat is ‘heel veel’ dan eigenlijk? Maar dat ik in november mijn eigen blog gestart ben vind ik goed genoeg om er een vinkje achter te zetten. 🆅

‘Een project-52’ doen heb ik ook gehaald: dit weekend kan ik mijn fotoboekje van het project ophalen, dus dan zal ik het laten zien! En het laatste doel, ‘Genieten!’, is volgens mij ook wel gelukt met alle leuke dingen die ik dit jaar gedaan heb: concerten, een festival, op werkweek naar Barcelona.. en dat is dit nog maar het topje van de ijsberg, want ik heb nog véél meer gedaan en dat kan ik niet allemaal samenvatten in één alinea. En veel dingen lijken voor anderen niet bijzonder, maar zijn voor mij wel heel veel waard. Zoals spontane filmavonden met vriendinnen, of een strandrit met mijn oude lievelings pony.

38.Barcelona.jpg

Nieuwe doelen heb ik – behalve meer met muziek doen en die 10 KM wedstrijd dus – niet echt. Ik heb er niet echt over nagedacht en had er eerlijk gezegd helemaal geen zin in: nieuwe doelen bedenken. Er gaat een hoop veranderen in 2016 – dat kan ik nu al zeggen. Ik denk dat mijn doel, hét doel van 2016, voor mij wordt dat ik die veranderingen – leuk of niet leuk – in mijn leven te plaatsen. En ze, door naar mijn gevoel te luisteren, zo vormen dat ik met ze kan dealen. Misschien is dat al genoeg voor 2016.


 

Over een halfuurtje ga ik naar een vriendin en daar vier ik Oudejaarsavond met een groepje vriendinnen. We gaan kletsen, eten (heel veel eten), spelletjes spelen, lachen… je kent het wel. Ik blijf daar ook slapen, wel zo fijn voor mijn ouders; hoeven ze me niet op te halen in de vroege uurtjes. En hoef ik lekker niet naar huis te fietsen terwijl mensen nog vuurwerk aan het afsteken zijn. Vanmiddag was ik nog niet 2 minuten aan het fietsen naar stal of ik maakte huilend   rechtsomkeert naar huis. Gelukkig wilde mijn vader mij en mijn vriendin naar stal brengen en hebben we evengoed een gezellige middag gehad, en heb ik You nog een gelukkig nieuw jaar + sterkte voor vanavond kunnen wensen.

 

Wanneer je dit op Oudejaarsavond nog leest: heel veel plezier vanavond met wat je dan ook gaat doen: feesten of de oudejaarsconference kijken terwijl je oliebollen in je gezicht duwt.

Ik hoop dat 2016 je een heleboel leuks en leerzaams gaat brengen waar je aan het einde van het jaar – wat voor je het weet weer aanbreekt – fijn op terug kunt kijken.

Happy New Year!

Geef een reactie

