recept

vegan pindakaas-choco-nootkoekjes

Dinsdag had ik ontzettende zin in koekjes. Ik wílde naar de Appie fietsen om een rol Oreo’s te halen, maar deed dat toch niet omdat ik  1) ik daar te lui voor was en 2) het veel leuker en lekkerder is om zelf koekjes te bakken.Ik wilde iets met pindakaas, noten en chocola en uiteindelijk heb ik allerlei recepten met die ingrediënten gemixt en gematcht tot er een recept uitkwam dat me wel aanstond. Alle ingrediënten had ik in de kast staan, dus ik hoefde niet alsnog de kou in. Toen de koekjes lagen af te koelen, herinnerde ik me plots weer dat ik een blog heb en ik daar dit jaar zelfbedachte recepten op wilde delen. Dus ik pakte snel mijn camera, maakte wat foto’s en zie hier het resultaat:

IMG_8038.JPG

Het recept voor 12 koekjes is als volgt:

  • 70 gram havermout/havervlokken

(Havervlokken geven het koekje meer bite. Ik heb een combinatie van beide gebruikt.)

  • 30 gram bloem
  • 3 eetlepels cacaopoeder (Als je niet zo van bitter houdt, doe er dan 2.)
  • 120 gram pindakaas
  • 5 theelepels agavesiroop
  • 3 eetlepels amandelmelk
  • handje noten
  • snufje zeezout
  • snuf kaneel

Pleur alle ingrediënten in een beslagkom en kneed er daarna een deeg van. Het is best een stevig deeg, maar als het te hard is kan je er natuurlijk nog wat amandelmelk bij doen. En dan is het nog een kwestie van op de bakplaat leggen en afbakken, ongeveer 15 minuten in een oven van 170 graden Celsius. Waarschuwing nummer 1: houd de oven goed in de gaten, want de koekjes zijn van zichzelf vrij donker maar dat betekent niet dat ze niet kunnen verbranden. Waarschuwing 2: ze worden pas hard als ze afkoelen, dus laat je daar ook niet door van de wijs brengen. 
C’est tout!

4 gedachten over “vegan pindakaas-choco-nootkoekjes

Geef een reactie

