recept

Middle-East-meets-Italian-hummus

Sinds ik vegetariër ben, heb ik niet zo veel keus meer qua hartig broodbeleg, en eet ik vooral hummus, hummus en nog eens hummus. Om te zorgen dat ik het voorlopig nog niet zat ben, probeer ik veel te variëren met ingrediënten – als ik het zelf maak, dan. Laatst maakte ik mijn standaard hummusrecept, gooide er tomatenpuree en wat Italiaanse kruiden bij en toen was mijn Middle-East-meets-Italian-hummus geboren. Nou ja, de ruwe versie dan. Ik het recept nog een keer gemaakt om het te perfectioneren en de juiste hoeveelheden te noteren, zodat ik het nu met jou kan delen.

 De Ingrediënten die je nodig hebt, zijn:

  • kikkererwten uit blik, ongeveer 260 g (blik van 400g)
  • 80 ml sap uit het kikkererwtenblik
  • sap van een 1/2 citroen
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel tahin
  • 1 grote teen knoflook (als je durft… anders doe je een kleintje)
  • 2 blikjes tomatenpuree (2x 70g)
  • 1/2 theelepel paprikapoeder
  • 1/2 theelepel cayennepeper
  • 2 theelepels oregano (gedroogd)
  • 1 theelepel basilicum (gedroogd)
  • 1/2 theelepel rozemarijn (gedroogd)
  • peper en zout, naar smaak

IMG_8059

Pleur alle ingrediënten in een kom en pureer alles met een staafmixer glad, of gooi alle ingrediënten in de blender en laat die z’n werk doen. Dat is het hele eieren eten. Simpel hè? Ga dus maar gauw proberen!

Met dit recept krijg je een flinke bak, die ik zelf bewaar in een bakje met een schoteltje erop in de koelkast, zo blijft het zeker een paar dagen lekker. Je hoeft echt niet te schrikken van de hoeveelheid en bang te zijn voor de houdbaarheid; ik verzeker je dat het binnen no-time op is!

Lunchtip: een wrap met deze hummus, komkommer en wortel, in reepjes gesneden.  Superlekker en gezond! En ook handig om mee te nemen; verpak dan de reepjes groente en besmeerde wraps apart en als je wilt gaan lunchen, ‘schuif’ je de reepjes groente gewoon tussen je wrap. Ik heb een paar rare blikken mijn kant op gekregen bij dit systeem, maar dat kan mij niet schelen, want het werkt als een trein! (Zodra ik dit weer lunch zal ik een foto maken van het principe.)


Laat het me weten of het gelukt is als je het hebt gemaakt – en of het in de smaak is gevallen, natuurlijk. Ik ben benieuwd!  

Een gedachte over “Middle-East-meets-Italian-hummus

Geef een reactie

