dagboek

Eetdagboek: een “thuisdag”

Eetdagboeken zijn perfect leesvoer voor mijn nieuwsgierige en inspiratie-zoekende ik. Uren achter elkaar kan ik ze lezen, van verschillende bloggers, en verschillende diëten. Het leek me leuk om zelf ook eens ‘mijn dag in eten’ vast te leggen en hier te plaatsen, zeker omdat ik mijn blog steeds meer aan het  omtoveren ben tot persoonlijke foodblog. En is een eetdagboek niet de perfecte combinatie van deze twee dingen?

Ik noem vandaag een “thuisdag” omdat ik wel de deur uit ben geweest, maar alle maaltijden thuis heb gegeten en zelf heb gemaakt. Voordat je het gaat vragen: ja, ik houd van uitpakken en dat heb ik niet speciaal (oké misschien een heel klein beetje, maar dan vooral de opmaak van m’n eten) voor deze blogpost gedaan.

(10:00u) Ontbijt: havermout met  1/2 appel, kaneel, rozijnen, lijnzaad en appelstroop, een glas water en een kopje thee

`havermout1havermout2

Ik at een goede bak havermout als ontbijt, want ik wilde me na het eten meteen omkleden en naar de paarden te gaan. Ik had geen zin om eten mee te nemen, dus een goede bodem was wel nodig; ik moet totaal een dik uur fietsen en ik wilde een lange wandeling gaan maken.  Jammer genoeg had ik op de terugweg alsnog flinke trek én tegenwind…

(14:00u) Lunch:  een glas water, wrap met hummus (dit recept), wortel, komkommer en tomaat…

20160303_135538

… geroosterd broodje met ei, tomaat, olijfolie en Italiaanse kruiden…20160303_140643

… en twee rijstwafels met pindakaas/hazelnootpasta, kaneel en amandelen20160303_142015

Mijn vader had een eitje voor me gekookt en daar had ik eigenlijk geen zin in, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om het niet op te eten en weg te moeten gooien… dat laatste woog zwaarder en dus maakte ik er toch maar een lekker broodje mee.

(16:30u) Tussendoortje: twee mandarijnen en een kop rooibosthee

IMG_8118.JPG

Toen de de ragout voor de moussaka stond te pruttelen hield ik een kleine theepauze met een paar mandarijnen en Youtube-filmpjes.

20160303_160910.jpg

Ik proefde tijdens het koken een paar keer de saus, de aubergines… daar is geen ontkomen aan als je in de keuken staat 😉

(19:00u) Avondeten: homemade, from scratch moussaka  (combinatie van recepten) met Griekse yoghurt en feta, een glas water (en een half glas rode wijn… ) 

IMG_8136IMG_8139

Ik had voor de vakantie belooft om een keer moussaka te maken, op een dag waarop iedereen thuis zou eten. Mijn broer was er alleen vanavond niet, maar de enige dag waar iedereen verder nog thuis is, is zaterdag en dan kan ik er ook niet op rekenen dat hij er is. En misschien ben ik er zelf niet eens, zaterdag.

Goed, die moussaka dus. Het was een werk van jewelste, maar het eindresultaat was zeker niet mis! Gelukkig is er nog wat over en kan mijn broer het dus ook nog proeven.

(20:45u) Tussendoor: 2 blokjes puur-hazelnootchocolade en koffie met sojamelk en kaneel

20160303_203036.jpg

Ik probeer niet te vaak ’s avonds koffie te drinken omdat het behoorlijk veel effect op me heeft. Vanavond had ik er echter wel veel behoefte aan, want ik was behoorlijk moe door mijn paardenavontuur van vanochtend en het koken – en ik wilde mijn eetdagboek deze dag nog maken. En ik had er gewoon heel veel zin in. In de chocola ook, trouwens.


 

Het was een heerlijk dagje: uitslapen, paarden, de hele middag in de keuken, ’s avonds op de luie stoel dit blogje tikken… en natuurlijk heerlijk eten. Het kost wat tijd allemaal, maar ik vind het nu eenmaal gewoon leuk om me zo uit te sloven. Gelukkig heb ik tijd genoeg in de vakantie om dat te doen! 

(p.s: Als je benieuwd bent naar het moussaka-recept, laat het dan weten, want dan schrijf ik het uit!) 

 

Een gedachte over “Eetdagboek: een “thuisdag”

Geef een reactie

