dagboek

Over spontaniteit

Mijn leven gaat in schoolweken – en dan vooral doordeweeks –  z’n gangetje. Alles wat ik doe is vrij eentonig en bestaat voor een groot deel uit school, school en nog eens school… Ik heb geen trainingen op vaste tijdstippen vaste dingen en ik heb geen veeleisend baantje. Sterker nog: het enige vaststaande is op donderdag, dan werk/help ik bij de studiebegeleidingsklas. Oh en paardrijles op zaterdagmiddag niet te vergeten – dat is al vijf van de zes jaar paardrijden vaste prik.

Hardlopen doe ik wanneer het mij uitkomt, en naar mijn verzorgpaard gaan idem dito. Alleen zijn de dagen dat hardlopen of naar de paarden gaan uitkomt altijd dezelfde.  Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan en vond het dus denk ik wel prima zo, maar de laatste tijd mis ik een sprankje spontaniteit. Bijvoorbeeld schooldagen die uiteenvallen tot een gatenkaas-rooster en dat ik daardoor thuis niets meer hoef te doen. Of op woensdagmiddag niet naar mijn verzorgpaard, maar naar de stad met mijn moeder.  Ik voel me dan… meer geleefd, op een goede manier.

20160108_163314.jpg

Wellicht is spontaniteit niet helemaal het goede woord om uit te drukken wat ik bedoel.  Minder plannen, meer met de flow mee gaan en zien wat er op mijn pad komt rollen komen meer in de buurt. Er is alleen iets wat me tegen houdt en waardoor het me niet lukt om dit te doen. Aan de ene kant is dat ‘iets’ mijn rooster; als ik 16:00u uit ben, is het gewoon niet slim om na school nog twee uur weg te zijn naar de paarden. En in de vakantie kan ik er niet onderuit komen om geen afspraken te maken – tenzij ik een weekje voor kluizenaar wil spelen, natuurlijk.

Aan de andere kant ben ik dat ‘iets’ zelf, omdat ik dingen ook wil doen als ze het beste uitkomen. Ik kan mezelf letterlijk gek maken met het organiseren van mijn leven in mijn hoofd, zodat alles maar perfect uitkomt en op perfect elkaar aansluit. Ik vergeet daarbij naar mijn gevoel te luisteren: doen waar ik op dat moment zin in heb, en niet wat het meest handig is. Ik kijk altijd vooruit. Ik wil overal controle over hebben. Maar daar zal ik toch niet in slagen. Daar wíl ik ook helemaal niet in slagen, want ik merk nu dus steeds heftiger dat ik die spontaniteit bijzonder fijn vind en dus niet uit mijn leven wil verbannen.

PSIB.jpg

Ik kan nu mijn agenda en mijn horloge het raam uit gooien, op dinsdag tien uur ’s avonds pas thuiskomen omdat ‘ik zomaar zin kreeg om na school een dagje door Utrecht te slenteren’ en meer van dit soort opwelling tot realiteit brengen. Is dat slim? Ik denk het niet. Mijn leven hoeft nou ook weer niet zó spontaan en impulsief. Die sprankjes spontaniteit hoeven geen last-minute plannen te zijn; ze mogen best in mijn agenda staan. Ik wil gewoon dat sommige dingen nét wat anders gaan dan normaal. Of dat het niet aan de verwachtingen voldoet die ik vooraf had: dat het nog gezelliger/fijner/mooier was dan ik had voorzien.  Een kleine plottwist dus.

ohcrepe.jpg
Gelukkig heb ik redelijk impulsieve, spontane vriendinnen die langs de crêperie lopen, niet denken: is dit wel slim na zo’n pizza? maar gewoon naar binnen gaan om uiteindelijk het beste dessert te eten die we ons konden wensen.

Het jammere van spontaniteit is dat het een fenomeen is waar ik nou juist geen controle over heb. En het werkt ook niet bepaald mee dat impulsiviteit geen karaktereigenschap van mij is. Het enige wat ik kan doen is mijn hoofd vaker uitschakelen en mijn gevoel aanzetten, denk ik. Ik ga het proberen – nee: ik ga het doen.


Ik weet niet of ik meer spontaniteit in mijn leven kan krijgen zonder er te veel mee bezig te zijn (want ik zie nu al welke kant dat dan uitgaat…), maar ik ben me er in ieder geval van bewust:  wanneer mijn leven te erg z’n gangetje gaat én gelukkig ook van de spontane momenten die voorbij komen en mijn leven, mijn plot, een beetje twisten. Dat is al heel wat, toch?  

 

Geef een reactie

