dagboek

That’s (school)life

Ik had geen tegenzin en toch kon ik de eerste schooldag mijn aandacht niet bij de les houden. Pardon: lessen, want het waren er wel acht. Bij het eerste uur kwam ik flink te laat. Dat was deels mijn eigen schuld omdat ik gewoon niet opschoot, maar ook deels veroorzaakt door de prut die overal op straat lag waardoor ik niet snel kon fietsen en mijn broek en tas helemaal vies werden. Dat wilde ik eerst even schoonmaken; de tweede bel was toch al gegaan, dus rennen om op tijd te zijn hoefde ik niet meer.

Het tweede uur natuurkunde zat ik alleen, want mijn ‘buurvrouw’ moest naar de dokter. De leraar hield een verhaal over … ja, waarover eigenlijk? Ik heb de zin ‘magnetisch veldlijnen bestaan eigenlijk helemaal niet’ opgevangen en als ik naar bord keek, zag ik tekeningen die iets weg leken te hebben van slangen. Dat waren het niet, want het ging over magnetische veldlijnen, maar meer weet ik er dus niet van. Ik kon het gewoon niet opbrengen om te luisteren en ik besloot dat maar gewoon te accepteren, in plaats van mezelf te dwingen geconcentreerd te zijn.

Ik maakte een lijstje van alle fijne momenten van mijn vakantie – die nog veel langer is dan deze twee blaadjes, dus je begrijpt hoe fijn ‘ie was. Het volgende uur, Nederlands, was ik er nog steeds zoet mee. Nederlands is op zich een leuk en gezellig vak, maar vandaag stond literatuurgeschiedenis op het programma in plaats van taalkunde, alleen dat (mega zware) boek had ik niet mee. En dan is mijn focus ook snel weer weg, wanneer ik niet eens een boek voor mijn neus heb om te kunnen meelezen.

IMG_8353

Biologie het vierde uur was ook één groot feest, want we mochten weer gaan tekenen – en dan bedoel ik: vaatbundels van cellen tekenen vanaf de microscoop. Eigenlijk één groot pokkewerk, dus. Gelukkig lukte het me om het niet te serieus te nemen (en dan een slecht cijfer voor het onderdeel te riskeren) en had ik er uiteindelijk best lol in.

Ik deed niet meer dan kletsen en blogs lezen bij Frans, omdat we een invaller hadden die als lesdoel had meegekregen: laat de leerlingen werken aan hun samenvatting van het literatuurproefwerk. Ik hoop dat je begrijpt dat het moeilijk is om met een laptop voor je neus, gezellige mensen voor en naast je en een invaller voor de klas (ook achter z’n laptop) die het allemaal wel oké vindt, érg moeilijk is om daadwerkelijk een samenvatting te maken. Helemaal als die toets pas over drie weken afgenomen wordt; tijd zat om te leren.

Ondanks dat Engels uitviel was ik evengoed ‘nuttig’ bezig het zesde uur: ik was aan het leren voor de toets van vrijdag. Niet in mijn eentje hoor; al mijn vriendinnen zaten verspreid in de mediatheek verstandig te zijn. Na twee uurtjes gym – volleybal les gegeven door drie vriendinnen van mij – liep ik vermoeid de school uit. De eerste schooldag na de vakantie lijkt altijd extra uitputtend, alsof ik (en menig ander met mij) er echt weer in moeten komen om zo veel na te denken over dingen waar ik niet over na wil denken. Maar ja, that’s (school)life. En ook al krijg ik er soms een punthoofd van: ik ben blij dat ik nog anderhalf jaar dit middelbare schoolleven kan leiden.

IMG_8342IMG_8349


Hoe was jouw eerste dag na de vakantie? Moet jij er ook altijd zo ‘inkomen’? 

 

Geef een reactie

