dagboek

zondagochtend-ontbijt

Zondagochtend. Ik word uit mijn bed geroepen met ‘de bakbroodjes zijn klaar!’. Vroeger trommelde ik mijn familie uit bed. Nu ook nog wel eens hoor, als het me een keer niet lukt om uit te slapen. Mijn familie is trouwens uitgedund tot mijn ouders; mijn broers komen tegenwoordig pas rond een uur of twaalf uit bed.

IMG_8329

Als ik beneden kom, staat er al een glaasje jus d’orange naast mijn bordje,  liggen er bakbroodjes en gekookte eitjes op tafel en staat de koffie klaar. Ik hoef alleen nog een beetje melk op te warmen en de kaneel, zeezout en pindakaas te pakken (die vergeten mijn ouders altijd op tafel te zetten…) en dan kan ik aanschuiven aan het zondagochtend-ontbijt.  Het enige ontbijt van de week waarbij we écht praten, en niet omstebeurt de krant lezen. De ene keer over de toekomst, de andere keer kunnen we de hele maaltijd lang praten over Wie Is De Mol.

IMG_8336

Doordeweeks begin ik elke dag wel met iets gezonds, zoals havermout of yoghurt met fruit. Op zondagochtend eet ik roomboter en een overvloed aan hagelslag. Niet om te cheaten, gewoon omdat het bij zondag hoort.

IMG_8332

Het is een traditie en ik weet zeker dat ik het ga missen als ik het huis uit ga. Ik geniet er nu extra van, want wie weet zit ik over een paar jaar wel in mijn eentje bakbroodjes te eten… Maar ik weet nu, als mijn heimwee naar de zondagochtend te groot wordt, ben ik altijd welkom om aan te schuiven. Als ik maar na half 10 kom, dan.

Een gedachte over “zondagochtend-ontbijt

Geef een reactie

