lijstje

Life Improvement Tag

Ik kwam de ‘Life Improvement Tag’ tegen op de blog van Hester en terwijl ik haar antwoorden las, vulde ik de tag automatisch ook in – met hele verschillende antwoorden dan zij. De tag is verzonnen door www.streetsahead.nl en staat vol met leuke, ietwat diepgaande vragen. Hopelijk vind je het leuk om mijn antwoorden te lezen!

Wat is je grootste droom: wat wil je bereiken in je leven?

Goh, ja. Dat is een goede. Duidelijke toekomstbeelden heb ik eigenlijk niet; wat ik wil bereiken is allemaal heel cliché. Ik wil gelukkig zijn,  de dingen doen die ik leuk vind, mijn passies volgen… zulk soort dingen. Waar ik vroeger altijd van droomde, is een eigen boerderij met verwaarloosde en achtergelaten dieren, die ik dan zou ‘oplappen’ en vervolgens een goed thuis zou geven. Nog steeds lijkt me dit geweldig, maar het is niet mijn intentie om het als een bedrijf op te zettten, dus het is denk ik echt iets voor de verre toekomst. Maar die droom is er dus nog steeds wel, ergens …

IMG_7348

Op welke manier ben je bezig met het waarmaken van deze droom?

‘De clichés’ maak ik waar door te ontdekken wat ik écht leuk vind – waar ik later misschien mijn beroep van wil maken – en die dingen zo veel mogelijk doen. In het kort zijn dat:  fotograferen, bloggen, koken en bakken, met paarden werken, muziek –  en dan vooral concerten bezoeken, heel veel concerten bezoeken. En sinds werkweek Barcelona van vorig jaar mag ook reizen in mijn rijtje aansluiten.

De ‘red-de-dierenboerderij droom’ ga ik waarmaken door het altijd in mijn achterhoofd te houden en misschien ooit wel vrijwilligerswerk op zo’n soort boerderij te doen.

Wat is het belangrijkste doel dat je dit jaar wilt bereiken?

Dit jaar … Het eerste waar ik aan denk is overgaan, maar dat is meer iets vanzelfsprekends dan een doel op zich. Ik denk, om aan te sluiten bij de vorige vraag, zo veel mogelijk genieten van de onwijs leuke dingen die me te wachten staan. Concerten, festivals, reizen … ik heb er allemaal zo veel zin in.

Wat is jouw #1 tip voor het bereiken van doelen?

Ik heb eigenlijk vrij weinig doelen bereikt in mijn zestienjarig bestaan, dus ik zou zeggen: ga er vol voor en laat je niet tegenhouden door anderen én door jezelf. Zoiets.

38.Barcelona

Hoe maak jij een dagplanning/to do lijst?

Niet! Ik maakte vroeger wel planningen en to-do lijstjes, maar eigenlijk geven ze me alleen maar meer stress dan overzicht. Ik maak ze nu gewoon in mijn hoofd en dat gaat eigenlijk prima. Alleen als ik het echt héél druk heb en tienduizend dingen door elkaar moet doen, maak ik een planning/ to-do lijst voor meerdere dagen.

Hoe ga je te werk in een super drukke periode?

Zoals hierboven: ik maak dan een to-do lijst met de belangrijkste dingen om te doen. Al doe ik dat ook niet altijd; dit pre-toetsweek weekend heb ik ook geen planning. Ik wéét gewoon wat ik moet doen en wat belangrijk is, dus dat vergeet ik niet. Verder probeer ik te werk te gaan met het idee dat drukke periodes ook tijdelijk zijn en weer voorbij gaan.

Wat is jouw #1 planning tip?

Ken jezelf. Ken je valkuilen, de momenten waarop je best leert, de prettigste manieren om te leren, waardoor je stress krijgt, of je een deadlinewerker bent of juist liever beetje bij beetje doet… En houd daar met je planning rekening mee, als de die maakt.

IMG_8349

Wat is jouw ochtendritueel?

Heb je even? Mijn ochtendritueel kent veel variaties door de verschillende tijden waarop ik opsta, maar ik zal het hier bij mijn vroege ochtend ritueel houden.

Mijn wekker gaat om 06:43u. Ik blijf even liggen – de tijd hangt af van de leukheid van de liedjes die worden gedraaid – en ga dan naar de badkamer. Ik kleed me aan, doe mijn haar, geef mijn vis eten en maak me op (of niet). Dan ga ik naar beneden, waar ik eerst een lauwwarm glas water drink en mijn moeder goedemorgen wens in de keuken. Als ik niet te lang heb gedaan over mijn uiterlijk fatsoeneren, pak ik de yogamat en doe ik een paar fysio- en yogaoefeningen. Vaak doet mijn kat Junior gezellig *kuch* mee. Het is vast lief bedoelt, maar mijn haar wassen onder de douche gaat een stuk sneller en zijn kopjes… die zijn eerder kopstoten. Ik maak mijn ontbijt na mijn ochtendgymnastiek en eet ik dat terwijl ik de krant lees. Uitgegeten is uitgelezen, dus als mijn ontbijt op is ga ik van tafel: om mijn spullen bij elkaar te zoeken, mijn tanden te poetsen en mijn jas & schoenen aan te trekken. Ergens tussendoor lees ik snel mijn whatsapp om eventueel uitval te voorzien, verder raak ik mijn telefoon ’s ochtends niet aan. In tegenstelling tot leeftijdsgenoten bij wie hun social-media checken het eerste wat ze doen als ze wakker zijn, is.

IMG_5935.JPG

Waarvan krijg je energie? Waarom?

Energie krijg ik van nieuwe, spannende, uiteindelijk leuke dingen doen. Ik denk omdat ik in die dingen kan ontwikkelen en groeien, en dat geeft me motivatie om door te gaan. Bloggen is hier een heel goed voorbeeld van, en fotograferen net zo. Ik zou nog zo veel meer uit mijn camera en uit IMG_6215mezelf kunnen halen dan ik nu al doe …

35.centrum

Wat doe je in het geval van een mental breakdown?

Ik weet niet of je het een mental-breakdown kan noemen, maar het komt wel in de buurt : een paar weken geleden werd mijn verzorgpaard – waar ik 2 jaar intensief voor gezorgd had – verkocht en daar had ik het best moeilijk mee. Ik ben uitvoerig afscheid nemen gewoon verder gegaan met ‘leven’.  Ik moest wel, want ik zit nu in een hele drukke periode met school… Het had alleen wel als gevolg dat ik donderdagmiddag, vlak voor de vakantie, met buikpijn en doodmoe van school kwam en het vrijdag niet meer kon opbrengen om naar school te gaan. Gelukkig voelde ik me zaterdag al een stuk beter – ik denk door het vooruitzicht van vakantie en dat ik de schoolstress even naast me neer kon leggen. De vakantie heeft me er zo goed als bovenop geholpen. Ik zou nu zeggen dat ik bij een mental breakdown vakantie zou nemen, maar ja: dat kan natuurlijk niet. Ik weet niet zo goed wat ik de volgende keer zou doen – en ik wil ook helemaal niet nadenken over een volgende keer.

Welk boek heeft jou het meest geïnspireerd of gemotiveerd? Waarom?

Dan moet ik toch echt denken aan de paardenserie ‘Heartland’, die ik vroeger zeker 2x helemaal gelezen heb (en dat zijn zo’n 20 boeken). Daar komt mijn idee om aan verwaarloosde en achtergelaten dieren onderdak te bieden, ze te helpen en op een paar na, een nieuw thuis te geven grotendeels op gebaseerd. Nu ik er zo over schrijf, zou ik nog wel een boek uit de serie willen lezen… Misschien ga ik dat wel doen ook.

IMG_6451.JPGWelke film (of serie, of documentaire) heeft jou het meest geïnspireerd of gemotiveerd? Waarom?

Het eerste wat me te binnenschiet is de documentaire ‘Earthlings’ die ik heb gekeken en mij net als vele anderen toch wel over het randje heeft geduwd om vegetariër te worden. Het is een hele heftige docu die de waarheid laat zien achter het gebruik van dieren voor voeding, kleding, entertainment, sport en de medische wereld. Aan de ene kant is het een aanrader om te zien, aan de andere kant … als je hem eenmaal gezien hebt, blijven alle schokkende beelden je heel lang bij en dat is wel iets waar je op bedacht moet zijn vóór je de documentaire gaat kijken.

En tot slot: Welke blog inspireert of motiveert jou het meest? Waarom?

Een lastige vraag, want ik volg zo veel blogs!  En ze zijn ook allemaal zo uiteenlopend in onderwerp. Ik denk dat elke blog die ik volg mij weer met iets anders inspireert of motiveert, en daarom volg ik er denk ik ook zo veel. Ik krijg ideeën voor recepten, hardloopmotivatie… en weer andere blogs laten me écht nadenken over iets, dat geeft ook een soort inspiratie. In ieder geval gaat het daardoor een beetje borrelen daarboven.

 


Zo, dat was me de vragenlijst wel! Ik tag niemand, dus je kan ‘m gewoon overnemen en invullen. Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden! 

Een gedachte over “Life Improvement Tag

Geef een reactie

