dagboek

zoet gemis

Een lange dag school. Het laatste uur ben ik moe. En hongerig. Ik denk aan carrot cake. Ik fiets naar huis en ik blijf denken aan carrot cake. Ik heb alleen geen zin om te bakken en ook geen zin om het te halen. Ik fabriceer dus maar iets met rijstwafels, pindakaas, speculaaskruiden en geraspte wortel om mijn honger en trek in carrot cake te kunnen stillen,  en zo dat het een gezonde versie is. Op zich best lekker, maar hoezeer ik het ook zou willen, ik kan niet ontkennen dat ik iets zoets mis. Dat gemis vul ik later op met een blokje (oké twee) chocola…. 

IMG_7559.JPG

De laatste tijd zie en hoor ik veel verhalen van mensen die willen proberen om geen geraffineerde suiker meer te eten en daarom 30 dagen suikervrij gaan leven. Als ik dat hoor en lees denk ik bij mezelf: zal ik het ook eens proberen? Ik ben namelijk ook best een zoetekauw. Maar ben ik daadwerkelijk verslaafd aan geraffineerde suiker? Ik weet het niet. Wel weet ik dat de mensen die zo’n challenge aangaan, hun balans in wel/geen suiker eten helemaal kwijt zijn geraakt en daarom op zo’n rigoureuze manier de wijzer helemaal de andere kant op willen laten draaien, om zo na afloop hun balans weer terug te vinden. Volgens mijn ouders (we hadden het hier laatst een over) heb ik die balans allang al, en nu ik er zelf over nadenk hebben ze op zich wel gelijk.

Ik doe geen suiker in mijn koffie en thee, drink geen frisdrank of vruchtensap uit pak, eet eigenlijk nooit meer een koekje bij de thee, voor de lunch heb ik over het algemeen brood met hartig beleg mee en eet niet áltijd chocola na het eten… Zo lijkt bijna alsof ik suiker redelijk uit mijn eetpatroon heb geschrapt. Maar als je mijn suikerinname dieper analyseert, komt het woordje (in zijn vele vormen) vaak voor in de ingrediëntenlijsten van de dingen die ik eet of drink.  Zoals: pindakaas met suiker,  gezoete sojamelk-en yoghurt, ketchup met zo’n 6 suikerklontjes per portie, scheutje ketjap over mijn noodles en de lasagne-saus-mix waarvan het tweede ingrediënt op het lijstje suiker is.   Dan loopt het best hoog op als ik de  crappy dingen die ik ook eet erbij optel…

IMG_7682.JPG

Gelukkig zijn er van een aantal dingen wel suikervrije alternatieven of alternatieven met minder suiker dan normaal te vinden. Al vind ik het bijna erg dat dat alternatieven zijn in plaats van de standaarden. Ik – eigenlijk de hele westerse bevolking – is  verpest omdat we er met z’n allen zo gewend aan zijn geraakt, die suikersmaak. Daarom probeer ik de dingen die van mij niet per se zoet of zoeter hoeven, niet zoeter te kopen of te maken. Zo gebruik ik nu ongezoete sojamelk en sojayoghurt voor mijn ontbijt – en dat laatste is nog lekkerder dan de gewone, want ongezoet smaakt het veel meer naar echte yoghurt. We hebben nu pindakaas die niets meer is dan gemalen pinda’s. Ik ben de enige die ‘m lekker vind maar ik ben dan ook de enige die het wat kan schelen of er suiker (en zout) inzit of niet. Maakt mij niet uit; des te meer is er pour moi.

Kopie van IMG-20160406-WA0003

Ik wil suiker als ik suiker wil. Daarmee bedoel ik the real deal, zoals chocola, koekjes, ijs, carrot cake en chocolade-oreo taart. Wanneer ik die ‘slechte’ dingen eet, geniet ik er ontzettend van. Samen met de gewoontes en productkeuzes die ik eerder genoemd heb, is dit denk ik mijn balans.


Toch lijkt het me wel super interessant om te kijken of ik het volhoud, een hele periode zonder geraffineerde suiker. En wat het met mij doet; of ik meer energie krijg (wat je al-tijd hoort bij dit soort uitdagingen), of ik afkickverschijnselen krijg…  Maar ik ga mezelf voorlopig niks ontzeggen en ik spreek hierbij met mezelf al dat ik me er pas aan ga  wagen als het ooit de spuigaten uitloopt en ik mijn balans dus kwijt ben. 

Vertel me: hoe sta jij hierin? Denk jij dat jij een ‘balans’ hebt in je eetpatroon? En heb jij je wel eens aan zo’n no-sugar-challenge gewaagd? 

Geef een reactie

