dagboek

Gekke laatste loodjes

De laatste loodjes zijn nu ook voor mij – in vergelijking met de eindexamenklassen – aangebroken en ze zijn gek. Een festival tot laat in de nacht na een lange dag school. Een SE en het concert van Bruce Springsteen op het Malieveld in Den Haag die op dezelfde dag plaatsvinden – en vanochtend stond doodleuk het volgende SE alweer op het programma. Gelukkig was de rest vandaag leeg en kon ik die leegte gebruiken om bij te komen van het staan en dansen van de vorige avond en het leren van de dagen daar weer voor. Morgen horen mijn broer en beste vriendin of ze geslaagd zijn of niet en ik ben best een beetje zenuwachtig voor ze. Als mijn broer geslaagd is, gaan we uit eten en als mijn beste vriendin geslaagd is, organiseren haar ouders morgenavond een kleine surpriseparty. Het hangt dus van die o-zo-belangrijke telefoontjes af hoe mijn avond er uitziet, maar ik ga ik heel optimistisch er vanuit dat allebei de feestjes gewoon door kunnen gaan. Ben benieuwd of ik ook zo zeker ben over mijn eigen uitslag volgend jaar (mezelf kennende: vast niet).

20160614_205932

Dit schrijvende heb ik nog twee en een halve week gewoon les, daarna een pittige SE week en de zo-goed-als vakantie week waarin je alleen je boeken inlevert, je rapport ophaalt en luistert naar het afscheidswoordje van de coördinator. En dan is VWO 5 klaar, finished, prêt. Zo gek. Dan staan al die dingen die ik nu van dichtbij heb meegemaakt door mijn broer en beste vriendin míj te wachten: examens, gala, vakantie als iedereen nog naar school moet, hét belletje en de diploma-uitreiking. Naast al die standaard dingen zal ik volgend jaar moeten beslissen over ‘wat hierna’ en dat vooruitzicht vind ik beangstigend,  nog enger dan die examens. Ik weet wat mijn passies zijn, maar welke nu zo groot is dat ik er daadwerkelijk ‘iets’ mee wil doen…

20160606_121714-1

Liever denk en praat ik over de zomer. Stuk voor stuk vertellen we aan elkaar onze plannen, liggend op het grasveldje voor school of zittend tegen ‘ons’ muurtje. Velen gaan nog mee met hun ouders, waarschijnlijk voor de laatste keer. Voor mij wordt het misschien wel de laatste keer dat we als compleet gezin gaan. Of ik nog meega volgend jaar, zie ik dan wel. Dit jaar gaan we helemaal aan het einde van de vakantie een week naar Normandië, Frankrijk. De tweede en derde week ga ik mee met een vriendin naar de Ardèche, ook Frankrijk. Ik kan niet wachten om elke ochtend te ontbijten met croissantjes, uren op een ligstoel te liggen met een boek, struinen door dorpjes en de Leclerc, zwemmen in de rivier en zee… en ik wilde zeggen: de rest van alles wat je op vakantie doet, maar dat is niet zo veel meer dan dit. Heerlijk. (Tot ik me ga vervelen, maar als ik aan het blokken ben terwijl buiten de zon schijnt denk ik daar niet aan.)

IMG_8757

Ik bikkel nog wel even door, de komende weken. ‘t Zal wel moeten. Volgende week is nog een beetje stilte voor de storm, de week erna zal ik moeten beginnen met leren, denk ik. Alle leuke dingen die deze periode zo gek maken, slepen me er – ondanks dat ze paradoxaal erg vermoeiend zijn – wel doorheen.
(Mijn broer en beste vriendin zijn allebei geslaagd. Mijn dag gister was fijn <3)

Geef een reactie

