lijstje

Wat de hardloper in mij vergeet

Na deze zomervakantie loop ik vijf jaar hard. Ik begon tegelijk met de start van mijn schooljaar in de tweede, omdat ik het zat was om als één van de laatste te eindigen bij de Molenloop, piepjestest of shuttleruntest. In het begin had niet echt een idee waar ik mee bezig was –  hoe ik mijn conditie goed moest opbouwen – en liep ik maar zo’n één keer per week. Op een gegeven moment was ik ook deze aanpak zat, dus zocht ik een schema op om écht te gaan trainen. Wat verrassend genoeg lukte. En ik kreeg er nog plezier in ook. Zo veel plezier dat ik het nu, bijna vijf jaar na dato, nog steeds doe: een paar keer in de week mijn schoenen aantrekken en een rondje rennen in de buitenlucht.

1465119827096

Hoewel ik dus al een tijdje bezig ben, zijn er nog zoveel dingen die maar niet willen doordringen.  Het leek me wel leuk en handig om die op een rijtje te zetten; voor jou misschien als opluchting dat je niet de enige bent die continu dezelfde fouten maakt en voor mezelf als extra geheugensteuntje. Dus, lees mee naar de dingen die de hardloper in mij vergeet:

Ik moet altijd inkomen.

De ene keer wat langer dan de andere keer, maar altijd zijn de eerste minuten ronduit rot. Dat je eigenlijk rechtsomkeert wilt maken, zeg maar. Dat doe ik nooit, maar wel ben ik bang dat het niet verdwijnt. Vooral ‘s ochtends vroeg, niet te lang na een klein ontbijtje, duurt het minstens een kwartier voordat ik niet meer het gevoel heb overreden te zijn door een tractor.

NOTE TO MYSELF & YOU: Niet meteen in het begin al denken dat het een slecht rondje wordt, je moet nog inkomen.

Hardlopen kan een slecht humeur en lusteloosheid als sneeuw voor de zon laten verdwijnen.

Als ik moe ben of een slecht humeur heb, is rennen bijna het laatste waar ik aan denk om dat te verbeteren. Maar de keren dat het me op een of andere manier wél is gelukt om mezelf naar buiten te slepen, voelde ik mijn humeur en energielevel tijdens het rennen zo toenemen! Frisse lucht, opzwepende muziek en een dosis vrijgekomen endorfines kunnen je van een zeurende nietsnut omtoveren tot een energieke blije doos. Of iets in de richting.

NOTE TO MYSELF & YOU: Ga maar gewoon rennen chagrijn / luilak.

Kopie van 20160227_100550

Een ge-update playlist geeft veel motivatie.

Ik loop altijd op muziek. Sinds kort heb ik Spotify, daarvoor downloadde ik het altijd. Vooral de periode vóór Spotify kwam het vaak voor dat ik geen zin had om hard te lopen, omdat ik mijn muziek al zo vaak gehoord had, dat ik er geen motivatie meer uit haalde. Met Spotify is dat wel anders, gelukkig, maar alsnog moet ik wel af en toe wat nieuwe nummers in mijn maandelijkse afspeellijst gooien, want anders ben ik die zelfs zat…

NOTE TO MYSELF & YOU: Als je zo’n beetje elk liedje overslaat, weet je dat het tijd wordt om je afspeellijst te verversen.

Als je nu tijd hebt, en weet dat je dat de eerstkomende dagen niet hebt, moet je nu gewoon gaan, ook al sta je niet te springen om je schoenen aan te trekken.

Een lastig dilemma vind ik dat altijd: dat je nú geen zin hebt, maar weet dat hardlopen er de eerstkomende dagen ook niet van komt en je daar óók geen zin in hebt. Soms geef ik toe aan dat gevoel van tegenzin, soms trek ik toch maar mijn schoenen aan. Dat laatste zou ik eigenlijk altijd moeten doen, want uiteindelijk ben ik zo trots op mezelf dat ik gegaan ben en de regelmaat er in heb gehouden!

NOTE TO MYSELF & YOU: Ga dus maar gewoon nú,  wie weet wanneer je weer de tijd en energie hebt.

20160108_163314

Schema’s zijn alleen fijn als je snel je conditie wilt opbouwen

Het hardlopen van mij gaat in fases. Ik heb opbouwfases waarin ik snel mijn conditie opbouw, vaak voor een wedstrijd of als mijn conditie heel erg naar beneden is gegaan, en ik heb tussenfases waarin ik de afstanden, tempo’s en tijden loop waar ik zin in heb. Voor de opbouwfase is een schema ideaal, want zo heb je duidelijkheid en kun je regelmaat creeëren. In de tussenfases wil ik vooral naar mijn lichaam luisteren, dus dan heeft naar een schema kijken eigenlijk weinig zin. Toch doe ik het weleens, maar dat pakt eigenlijk altijd slecht uit. Ik MOET dan van mezelf een bepaalde afstand of interval lopen, terwijl ik geen doel heb om voor te trainen. Dus eigenlijk MOET helemaal niks, maar leg ik mezelf wel iets op. Lijkt me niet helemaal de bedoeling

NOTE TO MYSELF & YOU:  In tussenfases moet je vooral NIET naar schema’s kijken, maar per keer voelen wat je aankan en die afstand of interval gaan rennen.

Het is altijd warmer dan je denkt

Oh, de fout van je veel te warm aankleden maakte ik zo vaak! Gelukkig gaat het de laatste tijd beter, maar nog steeds komt het wel eens voor dat een rondje slecht gaat door mijn overmaat aan kleding.

NOTE TO MYSELF & YOU: Kleed je voor je gevoel koud aan, dan heb je het straks goed.

20160518_180001
Had dat lange shirt niet aan moeten trekken… Had. Het. Zo. Heet.

Heen en terug dezelfde kant op is ook een rondje

En daar bedoel ik mee: probeer niet altijd een perfect rondje te lopen en daardoor mooie plekken over te slaan omdat die niet in één rondje passen. Met heen en terug dezelfde kant op maak je ook meters en minuten, en zeker als je een bepaalde tijd of afstand in gedachte hebt óf op een onbekende plek loopt (op vakantie, bijvoorbeeld) is het juist veel handiger.

NOTE TO MYSELF & YOU:  Schroom dus niet om nieuwe plekken al hardlopend te ontdekken omdat je bang bent dat je verdwaalt, als je gewoon hetzelfde stuk heen en terug loopt kan ik (bijna) niets misgaan.

THE FEELING AFTERWARDS!

Vergeet nooit het gevoel van trots, voldaanheid en jezelf ongelooflijk dankbaar zijn dat je krijgt als je klaar bent met je rondje. Dat je jezelf toch weer naar buiten hebt weten te slepen, bent gaan rennen, niet bent gestopt toen je het zwaar kreeg… Eigenlijk is het best gek: dat het beste deel van hardlopen vaak het deel dat je nét klaar bent is. Daar doe ik het dus meestal voor.

NOTE TO MYSELF & YOU: Stel je voor hoe je straks voelt en laat dat je motivatie zijn als je een keer niet zo’n zin hebt.


Vertel me: heb jij ook van die lessen die maar niet doordringen zodat je ze de volgende keer bij tegenzin of twijfel kunt herinneren? En herken je de mijne? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

