lijstje

Zomervakantieplannen

Ook de laatste paar dagen met maar enkele uurtjes op school zijn voltooid… nu heb ik écht vakantie! Woohoo! Zes en een halve week vrijheid, niets moet, alles kan, doen waar ik zin in heb, nietsnutten of hele dagen op pad – ik mag het helemaal zelf weten. Hoewel ik in redelijk in ben voor wat spontaniteit, heb ik zeker ook wat plannen en voornemens bedacht en uitgestippeld voor de komende tijd. Daar benieuwd naar? Lees dan verder!

IMG_8863l’Ardèche, een week thuis et la Normandie

Ik begin met de plannen die het meeste tijd in beslag nemen: het daadwerkelijk op vakantie gaan. Zondag 24 juli vertrek ik naar de Ardèche in Franrijk, samen met een vriendin en haar familie. We zitten op een camping pal aan de rivier ‘l’Ardèche’, waar we kunnen zwemmen en kanoënen. Ik heb er echt superveel zin in! Ik ben gek op Frankrijk, haar landschap, weer en eten en als ik een beetje google naar de omgeving en het weerbericht, kan ik daar ook in de Ardèche heel erg van gaan genieten! (Nu ik dit schrijf heb ik de Tour De France aan, want vandaag rijden ze een tijdrit door de Ardèche en onder andere langs le Pont d’Arc. Af en toe werp ik dus een blik op de tv om alvast een glimp van het gebied op te vangen. En Tom Dumoulin staat aan kop!)

Ik ben nog nooit zo lang en zo ver van huis weggeweest zonder mijn familie, dus ik ben wel heel benieuwd hoe dat zal zijn. Zeker omdat ik vroeger best wel last heb gehad van heimwee… maar de vijfdaagse werkweek in Barcelona begin dit schooljaar had ik nergens last van en ik vertrouw er gewoon op dat het heel erg leuk wordt. In ieder geval heb ik nu altijd gezelschap, a.k.a mijn vriendin!

Nadat ik dik twee weken als een française heb geleefd, ben ik één week thuis – waarin ik onder andere de hele week mag zorgen voor mijn bijrijdpony – voor ik nog een keer in de auto richting het zuiden zit. Deze keer voor een week naar Normandië met mijn eigen familie. Verheug ik me nu ook al heel erg op, want het is daar weer zo anders dan in de Ardèche! En het is hoogstwaarschijnlijk de laatste keer dat iedereen meegaat, dus daarom nog best speciaal ook.

IMG_8820Lezen & films kijken

Deze vakantie wil ik weer boeken verslinden, zoals ik dat vroeger altijd in een moordend tempo deed. Alleen nu geen paardenseries en Hoe Overleef Ik… boeken, maar  Nederlandse literatuur, Engelse boeken én zelfs en Franstalige. Ik houd er zo van om mezelf uren verliezen in een verhaal, zittend in een tuinstoel op de camping of gewoon in mijn tuin in Nederland, met een glaasje citroenwater en een bak met zomers fruit ernaast, maar de laatste tijd vond ik het echt moeilijk hier tijd voor vrij te maken. Om mijn boek te pakken in plaats van de laptop. Gelukkig lukt het al steeds beter nu het weer mooi weer is en ik het liefst een hele vrije middag in de tuin zit.

Ook wil ik lekker veel films kijken, want dat heb ik ook heel erg gemist. Het kwam er gewoon niet van omdat ik doordeweeks sowieso geen tijd had, en in de weekenden vaak weg of te moe was. Nu heb ik in feite elke dag weekend, haha. Dat moet dus vast goed komen.

Creatief bezig zijn

Mijn creativiteit heeft zich de laatste periode van school ergens diep in mij verstopt. Heel af en toe kroop het een klein beetje omhoog en blogde ik wat of maakte ik wat foto’s, maar meer deed ik niet. Ik heb het wel gemist, dus tijd om daar verandering in te brengen. Wat ik wil doen? Schrijven, en dan niet alleen bloggen maar ook in andere vormen zoals gedichten en verhalen. Fotograferen, heel veel fotograferen. Ideeën bedenken voor fotoseries, langs mooie plekken gaan en mijn camera vaak meenemen op pad. Het keyboard spelen wil ook weer oppakken, want dat heb ik echt verslonsd. Het doet bijna pijn om naar het keyboard te kijken…

Ik wil veel gaan koken en bakken. Zelf recepten bedenken en die hier delen, nieuwe dingen proberen te maken, of dingen helemaal from scratch maken, zoals lasagne. En als laatste, een heel lang vergeten werkje: de kaart van Londen intekenen en ophangen, net zoals ik bij een kaart van Barcelona gedaan heb. Dat ding ligt sinds we terug zijn, nu al zo’n twee maanden, onaangeroerd op mijn bureau…

IMG_8861Kledingkast opruimen, foodtruck-festival en toerist spelen

Bovenstaande dingen zijn er drie waarvan ik de eerste écht moet doen (de ravage binnenin wordt alsmaar erger) en de tweede heel graag een keer wil doen. Volgend weekend is er een foodtruck-festival hier in Alkmaar, lijkt me heel erg leuk om een keer mee te maken!

Het laatste punt vraagt misschien wat uitleg. Ik heb al een hele poos het idee om een dag door de stad te fietsen en lopen, met mijn camera om mijn nek, op zoek naar nieuwe, leuke plekken en mijn favoriete plekken van Alkmaar, om vervolgens met jullie te delen. Tips van een insider, dus. Voor als je misschien van plan bent om ‘mijn’ stad een keer te bezoeken.


Nu ik dit zo bedenk en schrijf, kan ik echt niet wachten om op vakantie te gaan en mijn dagen te vullen met dingen die ik allemaal verschrikkelijk leuk vind! Ik heb nu ook het vermoeden dat dit weleens een hele fijne vakantie gaat worden. Hopelijk kan ik dit over zo’n zes en een halve week beamen!

Wat zijn jouw vakantieplannen?

Geef een reactie

