lijstje

Alkmaar: Mijn Favoriete … (eet-en drinkplekken en pleinen)

Ik zei het laatst al: deze vakantie had ik me voorgenomen om mijn favoriete plekjes van Alkmaar op te zoeken en te fotograferen, zodat ik ze met jullie kan delen. Alkmaar is niet zo groot, maar als je écht niet weet waar je heen moet, kan het zomaar zijn dat je dag een beetje in het water valt. Natuurlijk zijn er tal van manieren om achter de leukste winkels en de beste restaurants te komen – dat weet ik. Maar toch leek het me leuk om míjn favorieten ook op het internet te gooien. De favorieten van een zeventienjarig meisje, die al haar hele leven op 10 minuten fietsafstand van het centrum woont.

In deze eerste editie vertel ik je mijn favoriete plekken als het gaat om eten, drinken en pleinen om heerlijk te zitten en mensen te kijken. Alle plekken die ik ga beschrijven – dus ook die in latere edities – liggen in het centrum van de stad, dus als je met de trein / bus komt, is het vanaf het centraal station niet langer dan 5 minuten lopen voor je je in het centrum bevindt. Van favoriet naar favoriet is ook makkelijk lopend te doen, dus als je hoeft niet eens te kiezen wat je wel en niet gaat doen: het kan allemaal!


WAT: koffie, thee en taart-daten

WAAR: Soepp, Hekelstraat 31 (De Oude Stad)

Bij SOEPP kwam ik laatst onverwacht terecht: ik wilde eigenlijk naar het Bakery Café ernaast gaan om mijn moeder op taart en thee te trakteren, maar die was nét dicht toen wij aankwamen. Gelukkig had SOEPP niet alleen soep maar ook taart op de kaart staan en hebben we in de minuscule binnentuin genoten van een glas thee en gezonde (geen suiker, gluten, lactose en dat soort ongein) taartjes. SOEPP is superleuk ingericht, met alleen maar vintage meubels (die je overigens ook kunt kopen) en daardoor straalt het echt iets gezelligs en huiselijks uit. Mijn moeder en ik komen zeker nog eens terug om een keer te lunchen, want de soep van SOEPP  willen we nu ook echt proberen!


WAT: cultuur & eten en drinken

WAAR: Canadaplein

Het Canadaplein is hét cultuurplein van Alkmaar. Er grenst een theater aan, net als het Stedelijk Museum, de bibliotheek, de Grote Kerk en een tal van restaurants en café’s. Zomers wordt er het gratis muziekfestival Zomer Op Het Plein gehouden: erg leuk om te zijn en naar artiesten te kijken naar wie je normaal niet zo 1-2-3 heen zou gaan! Ook heel handig: midden op het plein is een gratis overdekte fietsenstalling.


WAT: lunchen

WAARBagels & Beans, Koorstraat 29

Ook mensen die niet uit Alkmaar komen zullen Bagels & Beans wel kennen, want volgens mij heeft elke grote stad wel een filiaal. Maakt me niet uit; het is één van mijn favoriete plekken om te lunchen. Ook het filiaal van Alkmaar heeft lekkere bagels, sapjes, koffiecreaties en taartjes, super aardig personeel, fijne muziek en is wat kleiner dan andere vestigingen waar ik geweest ben, wat ik persoonlijk heel fijn vind. Bij Bagels & Beans voel ik absoluut geen druk om snel weg te gaan, en zo komt het vaak voor dat ik er úren zit te kletsen. Heerlijk!


WAT: Tussendoortje / dessert

WAARIJssalon De Mient, Mient 20

Als ik eens zou bijhouden hoeveel ijsjes ik per jaar bij de Mient haal… Ik wil het niet eens weten. Elke keer als ik in de stad ben met mooi weer is de verleiding gewoon te groot en de afstand gewoon te klein om niet even langs De Mient te lopen. En dan loopt het totale aantal al snel op… Ik kan er niets aandoen; ik ben gewoon gek op ijs. Als jij dat ook bent, raad ik je dus aan om langs de Mient te gaan!


WAT: ijsje eten en mensen kijken

WAAR: pleintje op de Mient

Als je de hele Langestraat hebt doorgelopen, is het een fijne plek om even uit te rusten, een ijsje van De Mient te eten en naar de passerende en winkelende mensen te kijken. Ik zou het uren vol kunnen houden, jammer genoeg mijn ijsje niet.


WAT: tussendoor / dessert

WAAR:  Crêperiebar Suzette, Mient 15

Nog een plek om een tussendoortje of dessert te halen op de Mient is de schattige crêperie, tegenover De Mient. De Crêpes zijn echt heerlijk, er is veel keuze in toppings en de eigenaar is altijd in voor een praatje. Over crêpes. Aanrader!


WAT: terrasje pakken

WAAR: Waagplein

Het Waagplein is hét plein van Alkmaar, vol met café’s en zomers is het plein volledig gevuld met terrassen. Ik moet zeggen dat ik er niet zo vaak zit – ik houd meer van koffietentjes – maar als je wel houdt van ‘een terrasje pakken’ zou ik in Alkmaar zeker op het Waagplein gaan zitten!


WAT: dineren

WAAR: Thup’s Pizzabakkerij, Houttil 38 (aan het Waagplein)

Thup’s zit nog niet zo lang in Alkmaar, vandaar dat ik er nog maar één keer geweest ben. Maar die ene keer was wel zó leuk en lekker, dat het mijn favoriete plek om pizza te eten is geworden. Het restaurant is klein en niet als een typisch Italiaans restaurant ingericht. Het is eerder een beetje hipster. De kaart is dat ook een beetje, maar ik hou daar wel van. Een groot pluspunt: er staan veel lekkere vegetarische pizza’s op de kaart. Dus voor de vegetarische pizzaliefhebber is Thup’s een grote aanrader!


WAT: naar het strand in de stad

WAAR: Stadsstrand Alkmaar ‘De Kade’, Noorderkade 1027

Hoewel Alkmaar aan de kust ligt, is het toch wel dik een halfuur fietsen naar het strand – en soms heb je daar even geen zin in. En als je Alkmaar voor één dag bezoekt, is het ook een beetje zonde van de tijd en feitelijk ben je dan niet eens meer in de stad. Als je toch zin hebt om met je blote voeten door het zand te woelen, is het stadsstrand ideaal!


Ik hoop dat je wat aan de tips uit dit eerste deel van de serie hebt gehad! De volgende editie zal mijn favoriete dingen om te doen en te zien zijn in Alkmaar, dus voor je deze kant op komt zou ik even wachten tot die online staat, anders verveel je je straks nog, hier. 😉 

Een gedachte over “Alkmaar: Mijn Favoriete … (eet-en drinkplekken en pleinen)

Geef een reactie

