dagboek

Aller en France

Het is kwart voor zes ’s ochtends, nu ik dit schrijf. Ik kan niet meer slapen, al sinds vijf uur niet meer. En daarvoor lag ik om elf en om 3 uur ook wakker. Ik zocht net in een laadje naar oortjes, zodat ik youtube-filmpjes kon gaan kijken om de tijd sneller te laten gaan, maar die vond ik niet. Wat ik wel vond, is mijn DS. Dat ding is zó oud! Ik zette ‘m aan en hij deed het nog. Ik speelde MY SIMS en BRAIN TRAINING en kreeg flashbacks naar vroeger. Ik nam ‘m altijd mee op vakantie, maar nu ligt ‘ie al een aantal jaar onaangeroerd in dat laadje.

Ik moet om half zeven opstaan. Ik spring meteen onder de douche en ga me aankleden en vooral niet opmaken, want ik zit toch de hele dag in de auto. Dan ga ik naar beneden: ontbijten, de laatste spullen pakken, de katten gedag kussen… Om kwart voor 8 brengt mijn moeder me naar mijn vriendin, die hier misschien 5 minuutjes rijden vanaf woont. Mijn bagage ligt al bij haar in de auto, dus als ik er ben kunnen we zo ongeveer meteen weg.

IMG_8858

Vandaag rijden we tot het plaatsje Beaune in Bourgondië om daar de nacht door te brengen in een hotel, zo’n 800 kilometer hiervandaan. Morgen rijden we dan de overgebleven 400 kilometer tot Vallon Pont d’Arc, het plaatsje waar onze camping staat. Ik hoop dat alles een beetje spoedig verloopt, en we vanavond rond 6 uur in Beaune zijn. Maar ik verwacht het maar niet; dan word ik sowieso teleurgesteld door een file of omleiding of zoiets.

Gister was ik ook al bijna de hele dag zo onrustig, alleen bij de paarden voelde ik me ontspannen. Het is de eerste keer dat ik zo lang zo ver weg van huis ben zonder mijn familie. Barcelona was ook ver, maar dat waren maar 5 dagen. Dit zijn twee volle weken. Ik vind het spannend, maar heb ook heel veel zin in dit ´avontuur’. Ik zal mezelf vast wel tegenkomen, deze vakantie. Ik zal ook vast een keer helemaal klaar zijn met de hitte, de muggen, het nietsdoen, het campingleven … Ik heb het allemaal al ingecalculeerd en geaccepteerd.

IMG_8830

Ik twijfelde eerst een beetje of ik mijn camera mee zou nemen, maar uiteindelijk heb ik besloten het toch wél te doen. Het is zo verschrikkelijk mooi daar, dat wil ik gewoon kunnen vastleggen en delen met jullie! Ik kijk alleen al uit om te genieten van hoe mooi het daar is, gek hè? Onze camping ligt aan de rivier l’Ardèche, en vanaf Vallon Pont d’Arc kun je daarin kanoënen en zwemmen. Zo gaaf! Ik heb ook een lijstje gemaakt met wat ik gezamenlijk zou willen zien en doen – vonden de ouders van mijn vriendin ook wel leuk, niet alles zelf uit te hoeven zoeken. Wat daar opstaat?

  • Een wat grotere stad bezoeken (Aubenas is het meest dichtbij);
  • wandelen door de natuur daar;
  • fietsen of mountainbikes (heb ik altijd al eens op willen rijden) huren;
  • een paar ‘villages de caractère de l’Ardèche’ bekijken (vooral Balazuc lijkt me heel erg mooi)
  • en als laatste, misschien een beetje een aparte voor mijn leeftijd: de Ardèche lijkt een beetje een wijnstreek te zijn, dus het lijkt me best leuk om een wijnproeverij te doen of een wijngaard te bezoeken.

Ik heb ook een lijstje van wat ik in mijn eentje wil doen, die zit in mijn gedachten. Ik schrijf ‘m toch even op, voor als je benieuwd bent:

  • Genieten van het lekkere eten en de overvloedige keuze in de hypermarchés van Frankrijk: croissants, baguettes et pains, kaasjes…
  • Veel lezen; (Ik heb 2 dikke Engelse boeken, 1 Frans boekje en 2 dikke Nederlands literatuurboeken bij me. Mijn vriendin heeft ook nog een stuk of 5 boeken mee én ik heb nog het boek dat ik nu aan het lezen ben, ‘Zadelpijn en ander damesleed’, in mijn handbagage-rugzak.)
  • Schrijven, alleen denk ik niet voor mijn blog, want ik heb geen laptop mee en ik heb geen zin om te betalen voor wifi, want ik hoef helemaal geen internet op vakantie.
  • Hardlopen – al zal dat wel ’s ochtends heel vroeg of ’s avonds heel laat worden, met de temperatuur daar die rond de 30 graden hangt …
  • Zwemmen, badmintonnen, wandelen, kanoënen, fietsen… gewoon een beetje actief blijven. Dagenlang stilzitten is niets voor mij.
  • Niet te schijterig zijn om Frans te praten, met een Frans accent.
  • Bruine benen krijgen; ik ben die melkflessen he-le-maal zat.

IMG_8823

Over 5 minuten gaat mijn wekker. Ik zet nog even wat foto’s in dit blogje om het wat mooier te maken en wat fijner te lezen, en dan ga ik aan het riedeltje beginnen die ik in het begin van dit blogje geschreven heb. Ik heb er zin in. Écht!


De komende twee weken zal het stil zijn hier op mijn blog, maar dat maak ik goed als ik weer in Nederland ben. Hopelijk heb ik prachtige foto’s en bijzondere verhalen met jullie te delen. Ik ga het meemaken. (Oké hierna stop ik écht maar hoe toevallig is dit: ik heb de hele nacht al ‘Into You’ van Ariana Grande in mijn hoofd… met welk lied denk je dat mijn wekker afgaat? Juist ‘m.)

 

Geef een reactie

