lijstje

Alkmaar: Mijn favoriete… (doen en winkels)

Vandaag deel twee van mijn serie over mijn favoriete plekken in Alkmaar! Dit keer vertel ik je mijn aanraders om te doen als je een dag in de stad bent en mijn aanraders qua winkels, die je als het goed is niet in andere steden vindt. Benieuwd? Lees dan verder!

Dingen om te doen als je een dagje in Alkmaar bent

WAT: Bootje / kano huren en door de grachten van Alkmaar varen

WAAR: kano’s: De Kraak, Verdronkenoord 54

              bootjes: Alkmaarse Bootjes Verhuur, Geestersingel 15 A

Je kunt natuurlijk te voet langs alle grachten gaan, maar hoe leuk is het om daadwerkelijk OP de grachten de grachten te verkennen? Als je van actief bezig zijn houdt, zou ik zeker een kano huren. Voor de luie mensen zou ik zeggen: huur een fluisterbootje. Allebei is heel erg leuk en je ziet meteen een groot deel van de binnenstad! Tip: vaar langs de Mient (zie vorige editie) en slinger aan de bel voor een ijsje tijdens het varen.


WAT: Chillen, zonnen, lezen…

WAAR: Het Bolwerk, ingang aan het einde van de Ritsevoort bij de Molen van Piet en de Clarissenbolwerk bij de Bergerbrug

Het Bolwerk is niet écht een stadspark (daar is het te klein en te veel ‘een weg’ voor), maar is wel een ideale plek om te kunnen chillen in de binnenstad na een lange shopsessie. Of gewoon zomaar, als het lekker weer is. Ik raad je dus zeker aan om hier even uit te blazen na een dagje Alkmaar óf je kano / motorbootje aan te leggen voor een break. 


WAT: wandelen, dieren aaien…

WAAR:  Stadspark De Alkmaarderhout

Een kwartiertje lopen van het centrum ligt wel het stadspark van Alkmaar, de Alkmaarderhout. Het is een mooi park, niet te groot, met een kinderboerderij – als je van dieren houdt blijft dat leuk – en zomers veel evenementen en optredens. Vroeger kwam ik er vaak met mijn ouders en broers, nu fiets ik er eigenlijk alleen nog maar doorheen. Maar laatst ging ik er een rondje hardlopen en dat was wel heel fijn! Moet ik vaker doen. Niet dat jij gaat hardlopen als je een dag in Alkmaar bent, maar goed. Voor een korte wandeling en een bezoekje aan de kinderboerderij moet je dus naar De Hout!


WAT: Wandelen en winkelen in d’Oude Stad

WAAR: d’Oude Stad, Fnidsen

Het oude deel van Alkmaar is echt heel erg leuk en een beetje ‘alternatief’ vergeleken met de winkels in de rest van de stad. Er zijn veel kleine winkels met interieur en decoratie, dus als je daar van houdt, sla dan d’Oude Stad zeker niet over. Ook zijn er veel originele, leuke eetgelegenheden en restaurants, zoals SOEPP uit de vorige editie. Echt een heel mooi oud stukje Alkmaar, is d’Oude Stad!


Winkelen

De meest logische tijdsbesteding in een stad is natuurlijk winkelen, dat snap ik ook wel. Gelukkig kan dat in Alkmaar ook heel goed en ook nog eens heel handig; de meeste winkels zitten in de Langestraat en op de Laat, twee lange straten die parallel lopen. Als je die afgaat, heb je bijna alle winkels wel gehad!

Ik vond het wel moeilijk om winkels uit te lichten die je niet zo 1-2-3 in andere steden hebt, omdat ik de meeste dingen ook gewoon in ‘de ketens’ koop. Toch heb ik een aantal winkels gevonden in de binnenstad die misschien niet allemaal uniek voor Alkmaar zijn, maar die je niet overal tegenkomt. Komen ze!


WAT: Popeye (muziek)

WAAR: Boterstraat 10

Hoeveel van dit soort cd-winkels zullen er überhaupt nog zijn in Nederland? Ik gok niet zo veel… Gelukkig is Popeye er wel nog, dus als ik een cd wil kopen (wat niet zo gek vaak meer voorkomt, met Spotify Premium…) ga ik altijd hier heen. Ik kan het elke keer niet laten om door de cd’s te snuffelen, altijd verwonderd over hoe veel muziek er elke jaar maar weer wordt gemaakt. Ook vraag ik elke keer of ik een paar nummers alvast mag luisteren met de koptelefoon, ook al weet ik allang al hoe de muziek klinkt. Die hele beleving van het kopen maakt het zo veel leuker, veel leuker dan even snel op internet bestellen in ieder geval!


WAT:  Sultan’s Market (fruit, buitenlandse producten)

WAAR: Gedempte Nieuwesloot 12-14

IMG_9010Voor goedkope avocado’s en fruit moet je zeker bij Sultan’s Market zijn, net als voor buitenlandse kruiden en specerijen en andere buitenlandse producten die je niet zo makkelijk in de supermarkt kan krijgen. Dus avocado-lovers: sla hier – op de terugweg bijvoorbeeld – je slag.


WAT: Costes (kleding)

WAAR: Langestraat

IMG_8994.JPGOf ik zit helemaal fout, maar volgens mij zijn wij in Alkmaar redelijk uniek met een filiaal van Costes. De kleding is een beetje een mix van H&M en Zara, zowel qua stijl als in prijscategorie. Ik moet toegeven dat ik er nog niet heel veel heb gekocht, alleen dat is meer te wijten aan mijzelf dan aan de winkel. Niet te veel van aantrekken dus, maar gewoon even binnenlopen als je van H&M en Zara houdt (en wie doet dat nou eigenlijk niet).


WAT: Bijou Brigitte (sieraden en accessoires)

WAAR: Langestraat (aan de Mient)

IMG_9037.JPGMijn beste vriendin en ik waren vroeger echt gek op Bijou Brigitte en kwamen er veelste vaak. En dus waren we ook heel erg verdrietig toen de winkel opeens uit de Langestraat verdwenen was… Maar Bijou Brigitte is weer terug! Ik geloof dat Bijou Brigitte ook weer niet in elke grote stad zit- tenminste dat hoop ik. En anders kun je er alsnog heen als je op zoek bent naar leuke sieraden, want geef toe: niemand slaat ketens over als je een nieuwe stad aan het shoppen bent.


Zo, dit waren mijn tips voor een dagje Alkmaar! Ik heb mijn favoriete plekken om te eten en te zitten, mijn aanraders om te doen en winkels die ik aanraad met je gedeeld. Ik hoop dat je er iets aan hebt als je naar Alkmaar komt, of dat ik je misschien wel heb aangespoord om een tripje naar mijn stad te plannen. Als je mijn tips volgt, zal Alkmaar je zeker niet teleurstellen! 

Geef een reactie

