dagboek

Dingen veranderen

En ook Normandië heb ik, nu ik dit schrijf, achter me gelaten. We zijn een dag eerder teruggekomen, omdat mijn broertje zich eigenlijk de hele vakantie verveelde, mijn moeder niet lekker was en we eigenlijk niet wisten wat we nog moesten doen zonder ver te hoeven rijden. Ik vond het niet erg; het zou dinsdag heel mooi worden, maar dan zouden we de hele dag in de auto zitten. Op deze manier zouden we deze mooie dag thuis doorbrengen!

IMG_9508Onze camping lag nét buiten het dorpje Veules-Les-Roses, een heel mooi, stijlvol dorp. Tien minuten naar beneden lopen en we waren bij de boulevard van het kiezelstrand en nog 5 minuten verder in het centrum van het dorp met de winkels (nou ja: de bakker, de kruidenierswinkel en een paar ateliers) en restaurants. De eerste volle dag dat we er waren, woensdag, zou het het beste weer van de hele vakantie worden, dus na een bezoek aan de E.Leclerq verplaatsten we ons naar het strand. Jammer genoeg waren de stenen bepaald niet comfortabel om op te liggen en was het water nogal koud… Erg lang zijn we niet gebleven, maar toch genoot ik ervan omdat het de enige en laatste keer zou zijn.

20160817_163755.jpgDe rest van de dagen hebben we achtereenvolgens Rouen bezocht, een regenachtige dag bij de caravan doorgebracht, het Mémorial-museum in Caen bezocht over D-Day, één van de D-Daystranden, Juno Beach, een Canadese begraafplaats en de havenplaats (en mega toeristische) Honfleur bezocht en nog een campingdag gehouden – dit keer wél veelal zonnig, dus konden we ’s middags nog door het dorp lopen, langs de kleinste rivier van Frankrijk die er doorheen stroomt. En maandagochtend kwart over twaalf gingen we dus weer naar huis.

IMG_9661.JPGIk wilde op zich wel naar huis, maar ik wist ook dat mijn vakantie heel snel over zou zijn, eenmaal weer in Nederland. Ik heb er gemengde gevoelens over. Aan de ene kant ben ik heel nieuwsgierig naar hoe het is om in de zesde te zitten, de oudste van de school te zijn, en weer dagelijks omringd te zijn met leuke mensen, aan de andere kant: dit jaar moet ik examens gaan doen en die gedachten is freaking me out a bit. Maar ik denk dat dat wel normaal is en dat ik vast niet de enige ben.

IMG_9541Het examenjaar is zo anders dan alle andere jaren. Volgens mij is de sfeer in de klassen ook heel anders, veel minder zorgeloos of zo.  Het lijkt me dat iedereen toch beter zijn best doet en de leraren ook, om alles zo goed mogelijk over te brengen en ons zo goed mogelijk voor te bereiden. En dit jaar moet ik beslissen wat ik volgend jaar wil doen. Ik zeg expres niet toekomst, want die heb je toch niet in de hand. Ik ben er wel uit dat ik me ga aanmelden voor diergeneeskunde in Utrecht en áls ik door de selectie heen kom, volgend jaar ga studeren. Ik zou dom zijn om dat niet te doen. Maar als ik niet word toegelaten weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik wil nog allerlei open dagen van studies bezoeken die me ook interessant lijken, maar ik weet nu eigenlijk al dat niets me leuker lijkt dan diergeneeskunde. En ik weet ook eigenlijk of het wel kan en slim is om een andere studie te gaan doen. En of ik dat wel wil; een tussenjaar heb ik nog steeds niet uitgesloten. Dat moet ik dus gaan uitzoeken.

IMG_9532.JPGWat dit jaar ook anders maakt is dat ik weer een écht baantje aan het zoeken ben. De studiebegeleidingsklas is leuk, maar zeker op het eind van het jaar voelde ik me nutteloos omdat niemand meer z’n best deed. Gezellig was het wel hoor, maar ik denk dat ik in een winkel veel meer kan leren over mezelf en omgaan met klanten. En ik ontmoet allemaal nieuwe mensen én het verdiend beter – ook niet onbelangrijk. Ik heb gister twee sollicitaties gehad en wordt morgen door allebei teruggebeld. Ik zie wel wat het wordt, als ze me allebei niet aannemen, zoek ik weer verder. Ik denk dat ik wel ‘buddy’ blijf bij de studiebegeleidingsklas en af en toe een uurtje kom helpen, maar meer zit er denk ik niet in dit jaar.


Ik zit nu in de tuin, onder de parasol, want in de volle zon is het niet te doen. Eind van de middag ga ik met vriendinnen die ik – behalve de één met wie ik op vakantie ben geweest – sinds de begin van de vakantie niet heb gezien naar het strand. Heel veel zin in! Nog even genieten van het mooie zomerweer voor het echte leven weer begint… 

 

Een gedachte over “Dingen veranderen

Geef een reactie

