muziek

…’s Muziek – zomervakantie 2016

Met een temperatuur rond de 30 graden zittend in de tuin, waan ik mij weer even terug in Frankrijk…waardoor me ook opeens te binnenschiet dat ik mijn maandelijkse muziekartikel over de vakantie nog niet geschreven heb. Oeps! En in mijn vorige bericht zei ik wel zo leuk dat mijn focus nu even op school ligt, maar met dit tropische weer is mijn concentratie snel verbruikt (nu al op school) dus voorlopig heeft leren toch geen zin. Ik moet het maar accepteren… net als dat vanavond Hollands Next Top Model kijken waarschijnlijk niet gaat lukken, als ik nu nog steeds niet helder genoeg ben om aan de slag te gaan.

IMG_9426.JPG

Goed, terug naar waar deze blogpost echt over gaat: de muziek. (En nog wat vakantiefoto’s om de sfeer naar boven te halen.) Deze editie is iets anders dan de vorige, namelijk van twee maanden waarin ik zelf een afspeellijst voor de hele vakantie, een gedeelde afspeellijst met mijn vriendin met wie ik naar Frankrijk ging én een heleboel hele albums geluisterd heb, doordat ik allemaal artiesten ontdekten of herontdekte door die gezamenlijke afspeellijst. En ik ga vanaf nu elke keer mijn favoriete nummer en album aan het einde van het artikel zetten, zodat je die in ieder geval zekersteweten moet gaan luisteren. Ik zal bij het begin beginnen en je als het ware in een vogelvlucht nog een keer mijn vakantie beschrijven.

IMG_9546

Mijn eigen afspeellijst begon  zoals elke nieuwe afspeellijst met artiesten en nummers die ik niet kon achterlaten bij de vorige maand, dit keer de EP Johannesburg van Mumford and Sons, nummers van de Stereophonics en Bruce Springsteen. Daarna gooide ik ‘m al snel vol met muziek die we altijd draaien in de auto, om zo in een vakantiestemming te komen. De laatste dagen van school luisterde ik dus naar U2, Coldplay en The Red Hot Chilipepers op de fiets bij gebrek aan een lange autorit.

IMG_9612

Het landschap van Nederland, België en een groot deel van Frankrijk aan voorbijrijdend luisterden we naar de albums van Chef’special, The Script, Bastille, Tom Odell, Ed Sheeran en uiteindelijk zelfs naar Bruno Mars. En naar de gezamenlijke afspeellijst, die vol staat met de artiesten hierboven plus Imagine Dragons, Twenty One Pilots, OneRepublic, Troye Sivan… Ik heb de heenweg helemaal niet mijn eigen muziek geluisterd, maar zoals je leest was dat ook helemaal niet nodig. De terugweg wel, want we hadden alle cd’s zeker één keer en sommige zelfs meerdere keren (Chef’special) afgespeeld en de gezamenlijke playlist grijsgedraaid hebben op de camping. Ik luisterde álle nummers van Mumford&Sons achter elkaar – ben je zo’n drie uur zoet mee – en dat was echt heel fijn, zoals je hier kunt lezen. Zo fijn zelfs dat ik het zowel de heenweg als de terugweg naar Normandië ook gedaan heb – wat met die bestemming de helft van de rijtijd in beslag nam.

IMG_9709.JPG

Na de vakantie in de Ardèche ben ik door die gezamenlijke afspeellijst de albums van The Script en OneRepublic gaan luisteren. Ik kende een groot deel van hun muziek al, dacht ik, tot ik er achter kwam dat ze OneRepublic drie albums heeft en The Script vier,  is dat deel toch niet meer zo groot. Na het luisteren van het hele repertoire van beide bands kan ik zeggen dat ik van beide fan ben geworden. En van OneRepublic inmiddels misschien wel net zo erg als van Mumford&Sons, mijn liefde die al veel langer duurt. Maar ik ben sommige liedjes na 100x afspelen nog steeds niet zat; ik zou me dus ook zonder door te spoelen een hele reis kunnen vermaken met alle muziek van deze Amerikaanse band. Had ik dus even mazzel dat ze in de vakantie de single KIDS uitbrachten én aankondigden dat 7 oktober hun nieuwe album uitkomt én ze gaan touren!

img_9513

De random nummers van mijn vakantie die het ook waard zijn om te delen, lopen nogal uiteen. Het nieuwe nummer van Chef’special – Amigo bijvoorbeeld, of Corinne Bailey Ray – Been To The Moon, Twenty One Pilots – The Judge, Alvaro Soler – Sofia… en het nieuwe nummer van Son Mieux – Ride en van Rondé – Why Do You Care That I Know. Oh en The Boxer – Simon and Garfunkel staat er ook nog tussen. Ik een brede muzieksmaak? Nee hoor, alleen in de zomer.

img_9296

Mijn laatste vrije weekend vóór het echte leven weer zou beginnen luisterde ik naar het album van Beatenberg – The Hanging Gardens Of Beatenberg, dus dat sluit zowel mijn muziekmaand als vakantiemaand af. Wel jammer dat ik er zo laat pas naar ging luisteren, want het album leent zich perfect voor luie dagen in de zon. En ook al is er zon in overvloed deze week, luie dagen helaas niet…

En tot slot, zoals belooft, mijn favoriete album en favoriete nummer van deze editie:

  • Favoriet album: Sigh No More – Mumford and Sons
  • Favoriet nummer: KIDS – OneRepublic

Wat voor muziek heb jij deze vakantie geluisterd? En van welk nummer of welk album krijg jij summer vibes? 

-xxx-

Marleen.

Geef een reactie

