dagboek·lijstje·project

Een maandje gezond doen

De dag nadat ik terug was uit Frankrijk, begon ik met mijn ‘een maandje gezond doen’. Extra gezond eigenlijk, want in principe is mijn eet- en bewegingspatroon goed. Alleen in Frankrijk… laat ik zeggen dat ik heerlijk heb genoten van al het slechts wat de Franse eetcultuur te bieden heeft en heb ik me goed vermaakt met mijn boeken op een ligstoel. Even dacht ik nog na over een 30-days-no-sugar challenge, maar kwam daar op terug omdat ik alleen suiker mijden een beetje eenzijdig vind. Ik bedacht zelf een challenge die kortweg inhoudt dat ik niet te veel neem van het een, niet te weinig van het ander en beweeg.  Ben je benieuwd naar de precieze redenen, hoe ik het heb aangepakt, hoe het ging en wat het heeft opgeleverd? Lees dan snel verder.

Zoals ik al zei, is één van de redenen waarom ik deze challenge bedacht heb om een manier te zoeken om mijn gezonde eetpatroon weer terug te vinden. Het hardlopen en yoga doen was ik ook een beetje vergeten, dus ik voelde me eigenlijk helemaal niet zo fit meer. En daar had ik geen vrede mee, want ik ging immers bijna met mijn examenjaar beginnen! In zo’n druk en belangrijk jaar lijkt me meer energie en al die andere clichés over gezond leven niet verkeerd. Als die al kloppen dan – daar wilde ik ook wel achter komen. Krijg je echt meer energie als je gezond eet en beweegt? Kom je echt makkelijker je bed uit, al is het nog zo vroeg? En wordt je huid echt mooier van gezond eten en slechter van ongezond eten? Mijn huid is sinds de Ardèche best slecht, dus ik hoopte dat in ieder geval het laatste cliché waar zou zijn… Mijn challenge was dus ook een soort onderzoek – vandaar de ‘wetenschappelijke’ kopjes boven de alinea’s die straks komen, haha.

Afvallen was niet een van mijn doelen, ook niet toen ik toch wel even schrok toen de weegschaal drie kilo meer aangaf dan het gewicht waar ik al een tijdje omheen schommelde. Ik kon wel zien waar een deel van die drie kilo zich hadden verstopt (ik had zeker geen sixpack, maar zo’n buikje had ik eerder toch echt niet…)  en ik had het vermoeden dat die drie kilo kwamen door opeens, voor mijn doen, best slecht te eten en weinig te bewegen en als ik weer ‘normaal’ zou doen, ik mijn normale gewicht weer zou krijgen en dus ook weer mijn mijn normale lichaam.

20160822_085108

Materiaal

Het leek me wel slim om mezelf niet gewoon een maand te houden aan ‘gezond eten en bewegen´ want dat zou veel te veel twijfels geven.  Als je wetenschappelijk onderzoek doet, moet je je onderwerp immers ook goed bakenen en een goed plan van aanpak maken. Ik heb dus een paar “regels” bedacht waar ik me aan moest houden, en die zijn als volgt:

  • Gezond eten, als in: niet snoepen met geraffineerde suiker en slechte vetten (of andere fabrieksmatige troep) en elke dag een balans vinden in goede koolhydraten, eiwitten en goede vetten.
  • Één cheatmoment per week. Dit kan een hele maaltijd zijn, of alleen een tussendoortje – dat maakt niet uit. Als het maar op één moment is, één keer in de week. Het moet wel te doen blijven.
  • Elke week wegen. Dit om alleen in de gaten te houden of ik mezelf niet uithonger maar dat ik gewoon goed bezig ben.
  • Bewegen. Naast eten ook heel belangrijk om je fit te worden, hoor ik altijd. Dus dat gaan we eens uittesten. Ik zeg expres niet sporten, want echt workouts doen heb ik een hekel aan. Hardlopen, yoga, fietsen en wandelen it is for me.
  • Alleen ‘s weekends koffie. Ik krijg altijd een energieboost van koffie – wat heel op zich heel fijn is, maar als ik dat ga doen in de tijd dat ik wil kijken of ik meer energie krijg door gezond te doen, is dat niet zo handig. Maar ook met deze regel moet het wel te doen blijven, dus alleen in het weekend een kopje koffie bij het ontbijt is oké.

20160812_131211

Methode

Het gezond eten ging me vrij gemakkelijk af. Nu heb ik, zoals ik al zei, al een best normaal eetpatroon, en met de regelmaat van school is die overdag gemakkelijk te volgen. Ik eet goed ontbijt, neem gezond eten mee naar school en ‘s avonds eten we 99/100 keer gezond (thanks mam, dat scheelde een heleboel). Alleen dan heb je die vervelende tussendoortjes tijden als vier uur en negen uur ‘s avonds waar je het liefst al het zoets en zouts van de wereld in je mond stopt. Vooral voor de avonden was ik van tevoren bang; hoe ging ik toekijken hoe anderen chocola en chips naar binnen gooiden terwijl ik dat niet mocht van mezelf. Maar eigenlijk viel dat hartstikke mee en had ik bijna geen cravings naar die dingen. De knop was echt omgegaan, deze maand.

Ook het uitzicht op één keer zondigen in de week maakte het ook goed te doen. De eerste week at ik een ijsje na een shopsessie met mijn beste vriendin, de tweede week aten we vrijdagavond patat (en ik nog een groentekroket) en de derde week… dat waren wel iets meer momenten. En niet eens op dezelfde dag. Oeps.  Zaterdagmiddag at ik namelijk een citroen-puppyseed muffin toen ik met mijn moeder thee ging drinken in de stad, zaterdagavond at ik een stukje sinaasappeltaart en dronk ik een Jillz op een vriendin haar verjaardag en zondagochtend kon ik de verleiding van een wit kaiserbroodje met op de ene helft jam en op de andere roomboter en hagelslag niet weerstaan.  Maar ik heb wel van alles heel erg genoten, meer dan ik normaal van lekkere dingen doe.

Het bewegen vond ik op het begin wat lastig, maar uiteindelijk lukte het me wel om regelmatig de bank in te ruilen voor de buitenlucht of yogamat. Niet zo vaak om hard te lopen als ik eigenlijk zou willen – ik geef school en mijn nieuwe baantje de schuld. Eind van de eerste week begon ik ook met de 30-days-of-yoga challenge van Jessica Rose via DOYOUYOGA, dus ik heb elke dag yoga gedaan. Ik heb me dus aan deze regel en aan de koffie-regel en de weeg-regel ook, al met al heb ik me goed gehouden, al zeg ik het zelf.

IMG_0060.JPG
Deze gezonde carrot cake cookies zijn zó lekker! Ik zal het recept snel delen.

Resultaten

Dan nu hetgeen waar ikzelf van tevoren en jij hopelijk nu het meest benieuwd naar bent: wat heeft deze maand gezond doen opgeleverd? Om alles even duidelijk op een rijtje te krijgen, zet ik het dan ook in een rijtje onder elkaar.

  • Ik ben 2 kilo lichter dan mijn eerste weegmoment en mijn buik  is weer zoals mijn normale figuur;
  • Ik voelde me actief, heb motivatie voor van alles (school, werken…) en zin om te bewegen;
  • Ik viel snel in slaap en kon makkelijk uit bed komen;
  • Ik had eigenlijk aldoor een goed humeur;
  • Ik had overdag geen “inkakkers” (ik was alleen loom tijdens de hittegolf);
  • Ik voelde me steeds sterker en flexibeler worden met yoga,  poses die eerder zwaar waren kostte nu weinig inspanning;
  • Ik had ‘s avonds niet meer de neiging om te snoepen, ik at alleen wat als ik echt trek had;
  • Mijn huid knapte in de vierde week langzaam op.

Conclusie

Ik ben echt verbaasd, blij en ook wel een beetje trots over hoe ik deze maand doorlopen heb. Verbaasd omdat het me eigenlijk maar zo weinig moeite kostte om de knop om te zetten. Blij omdat ik al snel echt veranderingen begon te merken, vooral in hoe ik me voelde. En trots omdat ik me vrij goed aan mijn regels heb gehouden. Ik kan nu beamen dat gezond leven je inderdaad meer energie geeft en je snoepen écht af kan leren en je cravings écht naar de achtergrond verdwijnen als je er niet aan toegeeft. Ik zat afgelopen maand heel lekker in mijn vel en ik kan denk ik wel zeggen dat deze challenge daar voor heeft gezorgd.

Discussie

In de discussie van een wetenschappelijk onderzoek verwerp je je resultaten en bedenk je wat je anders had kunnen doen. Nu heb ik niet echt een verwerping van mijn resultaten kunnen bedenken – en ook zou ik niet weten wat ik een volgende keer anders zou doen. Alle veranderingen ten opzichte van de vakantie zowel fysiek als mentaal zijn kan ik mijn challenge en de yoga challenge linken. Het enige is misschien dat ik de laatste dagen wel een beetje klaar mee was en ik wel blij was dat het einde in zicht was.

img_0072

En wat nu?

Mijn challenge is nu afgelopen, dus ik hoef me niet meer aan mijn regeltjes te houden. Ik ga wel lekker door met gezond eten en bewegen, maar ik doe het allemaal iets losser, iets meer relaxed. Ik ga wel proberen de gewoonte om elke avond te snoepen de deur uit te houden, want als ik dan wel een keer iets neem geniet ik er veel meer van, heb ik nu geleerd. Mijn yoga challenge is bijna afgelopen, maar gelukkig begint om 1 oktober weer een nieuwe – deze ook van een hele fijne docent, dus de komende tijd blijf ik elke dag yoga doen. En voor de rest… zie ik het allemaal wel. Als het de spuigaten uitloopt, weet ik wat me te doen staat 😉


Zo, dat was een lang artikel! Maar ik wilde graag alles delen, in de hoop dat jij er ook misschien iets aan hebt, of het in ieder geval interessant vindt. Ik smul zelf namelijk altijd van dit soort artikelen lezen en haal er altijd wel iets van inspiratie uit.

 

 

2 gedachten over “Een maandje gezond doen

Geef een reactie

