column·dagboek

Waarom ik Diergeneeskunde wil studeren

Ik antwoord op de vraag ‘Wat wil je later worden?’ al sinds ik me kan herinneren steevast ‘dierenarts’. Nadat ik met paardrijden begon op de basisschool werd dat ‘veearts’, maar het doel bleef hetzelfde; ik wilde dieren beter maken. En nu ik zeventien jaar ben en in mijn laatste jaar van mijn middelbare school zit, wil ik nog steeds hetzelfde. De liefde voor dieren die ik al van kinds af aan heb, is namelijk nog niet verdwenen. Ik heb door de jaren geleerd hoe veel dieren voor mensen kunnen betekenen en wat voor band je als mens met ze kunt opbouwen. Zo heb ik en mijn familie erge verdriet gehad toen onze poes van de ene op de andere dag verdwenen was en stortte mijn wereld even in elkaar toen het paard waar ik twee jaar lang voor gezorgd had verkocht zou worden.

42-miesmodel

Elke keer als ik meega naar de dierenarts voor één van onze katten heb ik  zo’n bewondering voor hoe een dierenarts al zijn of haar kennis in de praktijk kan brengen en dat dan goed uitpakt, dat het dier weer gezond wordt. En ben ik weer zo blij dat onze kat weer beter gaat worden. Dierenarts zijn lijkt me dus een heel goed en bevredigend beroep, omdat je zowel dieren als mensen – de baasjes – kunt helpen.

Het vak dierenarts lijkt me ook een baan waarin je elke dag voor verrassingen komt te staan en die dus nooit hetzelfde is. Immers is elk dier en elke ziekte of verwonding weer anders. En elk baasje natuurlijk ook – ik verwacht dat al die verschillende mensen die in een praktijk komen of waar je als veearts bij op bezoek gaat ook voor veel variatie in het werk zorgen.  

img_8607

Ik denk dat zo’n bevredigend en uitdagend beroep wel bij me past. Je hoort altijd dat je van je hobby je beroep zou moeten maken, maar ik zet liever mijn liefde voor dieren om in een vak waarin ik ze kan helpen. En ik zou niet gelukkig kunnen zijn als ik elke dag hetzelfde zou moeten doen, of een baan zonder uitdaging zou hebben. Dat merk ik nu al, als ik mijn school vergelijk met mijn bijbaantje bij de supermarkt. Mijn bijbaantje is leuk, maar het is vooral verstand-op-nul-werk dat door ieder ander gedaan kan worden. De middelbare school heb wel altijd een uitdaging gevonden, iets waar ik mijn tanden in kan zetten en waar mijn best kan doen voor een bepaald doel (een goed cijfer, bijvoorbeeld). Als iets me niet lukt, probeer ik het net zo lang tot het wél lukt. Ik moet soms hard werken, maar uiteindelijk haal ik daar veel voldoening uit.

IMG_8406

Ik hoop dat de studie Diergeneeskunde mij ook zo’n uitdaging en uiteindelijk voldoening kan bieden, en hopelijk nog groter dan school dat nu doet. Na de verhalen die ik gehoord heb zal het met de uitdaging wel goed komen en zal ik vast hard moet werken, maar wel hard werken voor iets wat ik leuk en interessant vind en écht wil. En met de voldoening komt het vast wel goed, als ik bezig ben om mijn nu nog droom en straks misschien doel ‘dierenarts worden’ te verwezenlijken.

Nu nog toegelaten worden …


Eindelijk wist ik mezelf gisteravond zover te krijgen om mijn motivatiebrief te schrijven voor de toelating van Diergeneeskunde. De inschrijving begint zaterdag 1 oktober al en ik wil zaterdag alles in één keer in kunnen leveren, dus moest ik onderhand wel beginnen. Ik was bang dat het me veel moeite zou kosten en dat ik er te perfectionistisch over zou doen, maar uiteindelijk ging het best wel goed! Ik was in een uurtje klaar. Ik keek nog even op de site van de Universiteit Utrecht of er een maximum aantal woorden voor was, of nog iets anders wat ik over het hoofd had gezien. Ik las de pagina nog eens goed en zag onder andere staan: motivatievragen beantwoorden. Geen brief dus…

Gelukkig heb ik er niet te veel tijd en moeite in gestoken en zal het me vast helpen bij die vragen beantwoorden, maar toch vind ik het een beetje zonde. Om nog een beetje eer van mijn werk te hebben, heb ik ‘m hier geplaatst. Weet jij nu ook dat ik Diergeneeskunde wil studeren en waarom!

 

2 gedachten over “Waarom ik Diergeneeskunde wil studeren

Geef een reactie

