dagboek

Mijn toekomstplannen

Vandaag schrijf ik me in voor een studie. Het voelt zo gek om al zo bezig te zijn met volgend jaar, terwijl dit jaar nog maar net begonnen is. Een paar dagen geleden plaatste ik hier op mijn blog mijn motivatiebrief voor Diergeneeskunde, dat was volgens mij de eerste keer dat ik hier überhaupt heb verteld over ‘wat hierna’. Daarom leek het me leuk om jullie mijn plannen voor volgend jaar te vertellen, nu ik het allemaal op een rijtje heb.

Het lijkt zo simpel: ik schrijf me in voor Diergeneeskunde en ga het studeren volgend jaar. Maar zo makkelijk is het helaas niet. Alleen al aan het inschrijven zitten nogal wat haken en ogen; er zit nog een hele toelatingsprocedure met selectiedag, toetsen en persoonlijkheidstesten aan vast… En volgens mij wil zo ongeveer iedere dierenliefhebber met een beetje hersens dierenarts worden en er zijn ‘maar’ 225 plekken. Ik kan er dus niet vanuit gaan dat ik ook daadwerkelijk geplaatst word, als ik me vandaag inschrijf. Zegt de UU zelf. Mijn decaan raadde me vorig jaar aan om een goed plan B te bedenken, voor als ik niet word toegelaten. Ik heb vorig jaar heel veel open dagen bezocht – van Nederlandse Taal en Cultuur tot Voeding en Gezondheid tot Mensendieck – maar geen van allen lijkt me leuk genoeg om te doen. Daar werd ik best onzeker door, want wat moest ik doen als ik niet zou worden toegelaten? Ik zag een tussenjaar namelijk echt niet zitten. Ik besloot het even te laten rusten en met ingang van het nieuwe schooljaar weer verder te gaan zoeken naar een alternatief.

20160916_100431

Begin dit jaar dacht ik opeens: als ik niet word toegelaten, kan ik in plaats van een hele andere studie vanuit een hele andere interesse ook een studie doen die voorbereidend kan zijn op Diergeneeskunde, of er in ieder geval een beetje op lijkt. Jammer genoeg zijn die er niet echt – nou ja: niet de combinatie van dieren en geneeskunde. Ik vroeg mijn biologieleraar of de studie Biologie een voorbereiding kan zijn, want dat leek mij wel nadat ik er wat over gelezen had. Hij zei me dat hij dacht van niet, maar wat nog veel belangrijker was wat hij zei is het volgende: “Denk je dat je het wel wilt, één jaar iets anders doen? Als je de studie niet echt leuk vindt en het jaar daarop alsnog Diergeneeskunde gaat doen, ben je zeven jaar aan het studeren… Ik zou als ik jou was alleen aan een andere studie beginnen wanneer die je zó leuk lijkt, dat je die ook zou willen afmaken.” Vond ik niet leuk om te horen, want nu viel mijn hele plan in duigen… Maar na een paar dagen was ik blij dat hij het gezegd had, want een jaar alleen maar studeren om het jaar door te komen terwijl het toch niet echt een voorbereiding is op Diergeneeskunde, lijkt me niets.

20160916_100418

Ik wist nu wat me te doen stond: een studie vinden die me zó leuk lijkt, dat ik het wil afmaken als ik dit jaar of na één of misschien zelfs twee jaar studeren niet voor Diergeneeskunde word toegelaten. Voor de zoveelste keer ging ik de websites van universiteiten en hogescholen af op zoek naar een Plan B. Mijn open-dagen lijstje is als volgt:

  • 8 oktober: HU:  Journalistiek
  • 29 oktober: Fotovakschool: HBO toegepaste fotografie en Beeldcommunicatie
  • 18 november: UU:        
  1.   Franse Taal en Cultuur
  2. Biomedische Wetenschappen
  3. Diergeneeskunde
  • 26 november: HKU: Photography

Waarom deze studies? Journalistiek omdat ik schrijven leuk vind, de fotografie-opleidingen omdat ik fotograferen leuk vind. Wist je vast nog niet. Franse Taal en Cultuur omdat Frans altijd één van mijn favoriete vakken op school is geweest, ik goed ben in talen en hou van Frankrijk. Biomedische wetenschappen ga ik niet heen met een idee dat het een voorbereiding is op Diergeneeskunde (wat ik eerst wel dacht) maar omdat het me ook zonder dat doel interessant lijkt. En natuurlijk nog een keer naar Diergeneeskunde, want de laatste keer dat ik er écht was (vorig jaar liep ik alleen even binnen en stelde ik een paar vragen aan studenten) is twee jaar geleden. Ik wil eigenlijk ook nog naar biologie, maar 4 presentaties op één dag is een beetje te veel van het goede, dus daar ga ik misschien in het voorjaar nog heen. Ik moet dit jaar ook verplicht een meeloopdag doen – kan niet bij Diergeneeskunde – dus via die weg kan ik ook informatie van Biologie winnen.

20160916_100409

Als tussen al deze studies óók geen alternatief zit, neem ik een tussenjaar. Ik zei al dat ik daar eerst helemaal niet aan moest denken – wat moet ik doen? De wereld over reizen hoef ik niet, het hele jaar werken evenmin. Maar toen ik deze week op een zonnige morgen naar school fietste, droomde ik een beetje over wat ik zou kunnen doen in een tussenjaar. Werken in een hipster-koffietentje; naar Parijs, Berlijn en Brighton; veel bloggen, koken en bakken;  vrijwilligerswerk in een asiel, of iets anders met dieren; bijlessen geven en lezen om mijn hersens nog een beetje te gebruiken; misschien wel een taalcursus doen in het buitenland… En opeens wist ik: mijn plan B is compleet. Ik ga me wel vermaken, een jaartje “nietsdoen”.

Gelukkig denk ik wel dat ik gewoon slaag, want anders heb ik nóg een onzekerheid waar ik plannen voor moet bedenken, een plan C.  Het liefst zou ik willen dat ook  mijn plan B helemaal niet in werking hoeft te worden gesteld, maar jammer genoeg heb ik de toelating niet in de hand. Maar nu ik weet wat ik wil, weet ik dat ik mijn leven niet in elkaar hoef te laten storten als ik niet word toegelaten tot Diergeneeskunde. En dat het ook niet geeft als ik geen alternatief vind dat me bijna net zo leuk lijkt, omdat ik dan een tussenjaar neem.


Ik ben blij dat ik nu weet wat ik wil doen volgend jaar. Er valt echt een last van mijn schouders af. En het geeft me rust, omdat ik me er nu niet druk om hoef te maken dat ik niet weet met welk doel ik mijn examens inga.  Ik hoef me alleen druk te maken om mijn examens  – en dat eigenlijk niet. Het komt allemaal wel goed.

 

 

Geef een reactie

