recept

Gezonde, makkelijke maar bovenal heerlijke Carrotcake Cookies

Strooien met de term gezond is altijd een beetje gevaarlijk; wat gezond is, is voor iedereen weer anders. Door mijn challenge van laatst en het biologiehoofdstuk van nu over voeding heb ik mijn beeld van gezond eten weer helder voor me.  Gezonde voeding bestaat voor mij kort gezegd uit: onverzadigde vetten (het goede vet), goede koolhydraten (volkoren producten),  eiwitten (uit bonen, hummus en havermout, bijvoorbeeld) en genoeg vitaminen, mineralen en water. De goede varianten van alle voedingsstoffen dus! Met dit beeld voor ogen kan ik van mijn Carrotcake Cookies wel degelijk zeggen dat ze gezond zijn – ze zijn zelfs helemaal vegan. Nog een pluspunt is dat de ingrediënten die je nodigt hebt niet duur zijn en je waarschijnlijk veel ervan al in huis hebt.

Maar wat eigenlijk het belangrijkst is: ze zijn echt superlekker! Net carrotcake, maar dan in een koekjesvorm en zonder mierzoete frosting.  

img_0135

De ingrediënten voor deze gezonde, vegan, makkelijke maar bovenal heerlijke Carrotcake Cookies zijn:

  • 100 gram havervlokken;
  • 50 gram havermout;
  • 1/2 theelepel bakpoeder;
  • 2 bananen (zo rijp mogelijk);
  • 2 eetlepels olijfolie;
  • 1 eetlepel speculaaskruiden;
  • 1 theelepel kaneel;
  • 50 gram rozijnen;
  • 50 gram ongezouten pinda’s (of andere noten, als je niet van pinda’s houdt);
  • 200 gram geraspte wortel;
  • schil van een sinaasappel (of van 2 mandarijnen).

img_0130

Je maakt deze heerlijkheden als volgt:

  1.  Verwarm de oven voor op 190 graden,  op de normale stand. Week de rozijnen in warm water. Rasp de wortel en sinaasappel/mandarijnenschil en houd dit samen even apart.
  2. Maak in een beslagkom een mengsel van de bananen, olijfolie, speculaaskruiden en kaneel en pureer dit met een staafmixer.
  3. Zeef het bakpoeder boven de beslagkom. Weeg de havervlokken, havermout en pinda’s af, voeg dit toe aan de beslagkom en roer om tot een soort van deeg.
  4. Giet de rozijnen af (het is niet erg als ze een beetje nat zijn) en voeg deze samen met de geraspte wortel en sinaasappel/ mandarijnenschil en pinda’s toe aan het deeg. Roer nog een keer goed om.
  5. Maak ongeveer 12 bolletjes van het deeg en druk deze plat op de bakplaat. Ze mogen aardig plat zijn, want dan wordt een groter oppervlak knapperig. Of zoiets. Snap je? Zorg ervoor dat de pinda’s en rozijnen goed verdeeld zijn over de koekjes.
  6. Zet de koekjes voor 15 minuten in de oven op de normale stand, en daarna nog eens 5 minuten op de heteluchtstand om ze extra bruin en knapperig te laten worden. Blijf wel in deze laatste 5 minuten dichtbij de oven, voor ze te hard gaan en je straks zwarte koekjes hebt…
  7. Laat ze even afkoelen om hard te worden.
  8.  Zet een kop thee en geniet!

De buitenkant wordt aardig knapperig, maar van binnen blijven de koekjes een beetje chewy.  Dat krijg je nou eenmaal als je geen suiker gebruikt. Ik vind ze zo juist wel lekker! De wortel kun je heel grof raspen zoals ik gedaan heb, of heel fijn – waarschijnlijk krijg je dan een meer compacte structuur, maar ik vind het er grof geraspt leuker uitzien. Doe dus waar je voorkeur naar uitgaat!

P.S: Het kostte me heel veel moeite om geraSPt te schrijven in plaatst van geraPSt, wat ik altijd zeg door dit stukje uit de ‘gekkie-complicatie’. Kijk even, het is echt te grappig.

Een gedachte over “Gezonde, makkelijke maar bovenal heerlijke Carrotcake Cookies

Geef een reactie

