muziek

September’s muziek

September was voor mij de maand van nieuw. Een nieuw schooljaar, een nieuw baantje en heel veel nieuwe muziek. Ik ontdekte nieuwe artiesten en veel artiesten brachten nieuwe singles en nieuwe albums uit. Wie, wat, waar, wanneer en waarom – je leest het hieronder.

Mijn september afspeellijst begon compleet blanco; de vakantie wilde ik helemaal achter me laten, in de hoop dat ik er niet te veel naar terug zou verlangen. Is alsnog gefaald door het tropische weer, maar het was leuk geprobeerd. De eerste nummers van de maand waren er twee van het album van The New Basement Tapes: Stranger en Kansas City. Deze twee nummers zingt Marcus Mumford van Mumford&Sons. Vandaar.

Hierna bleef mijn afspeellijst een aantal dagen opvallend leeg. Reden? Ik kon gewoon niet stoppen met naar OneRepublic luisteren… Daarom zette ik een paar favorieten als Kids (nu de akoestische versie), Wherever I Go, Something I Need en I Lived er in, als opvulling. Gelukkig kwamen daarna twee bands van wie ik heel erg uitkijk naar hun nieuwe album met voorproefjes en sloten Waste A Moment – Kings Of Leon en Future Looks Goods Good – OneRepublic zich aan bij mijn nog steeds karige rijtje.

Daarna leek het wel alsof heel muziekland opeens nieuw materiaal uitbracht en vulde mijn afspeellijst zich exponentieel. Ook al heb ik het nieuwe album Wild World van Bastille  een aantal kansen gegeven – en het zowel gewoon als hardlopend geluisterd – het werd ‘m niet voor mij. Ik had verwacht dat het veel meer wat voor mij zou zijn, na het uitkomen van Good Grief. Toch staan An Act Of Kindness, Power en Fake It in mijn playlist, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik die nummers vaker heb doorgespoeld dan door mijn oortjes heb gehoord… Het nieuwe album van Passenger kon ik wel waarderen, vooral op vroege ochtenden op de fiets richting school met de nummers Anywhere, When We Were Young en Young As The Morning Old As The Sea.

Op een zondagmiddag ging ik in plaats van hardlopen een stuk wandelen en daar bleek het nieuwe album van Shawn Mendes – Illuminate uitermate geschikt voor, kwam ik al lopende achter. Ik ben normaal niet echt van dat soort zangers – vind de teksten meestal te slecht en de melodieën te simpel – dus het verraste me best wel dat ik dit wél leuk vond. Nu nog steeds zitten Mercy, Three Empty Words en Don’t Be A Fool constant in mijn hoofd – en dat vind ik verbazingwekkend genoeg dus niet erg.

De muziek van Kodaline hadden we opstaan op weg naar de Ardèche. Ik weet nog dat ik dacht: ik moet dit echt meer gaan luisteren. Alleen dat heb tot het eind van september niet gedaan. Hoe ik opeens weer bij ze kwam weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe: ik heb het gevonden en hun beide albums grijsgedraaid op de fiets, tijdens het koken, al hardlopende…. All I Want is ook heel cliché mijn favoriet, maar ook Honest vind ik heel fijn om lekker mee te blèren.

Tussen de New Music Friday playlist van Spotify stonden opeens interessante artiesten met nieuwe nummers, die me wel het proberen waard waren. Hurts – Emeli Sandé  bijvoorbeeld, of WALLS – Kings Of Leon. Ook Net Genoeg – Gerson Mainn en Anna Rune vond ik na de eerste keer luisteren nét leuk genoeg om vaker voorbij te horen komen. De laatste vrijdag van de maand kwamen daar nog eens A Head Full Of Dreams – Coldplay, A.I – OneRepublic en Peter Gabriel, When The Lights Go Down – Matt Simons, Body Moves – DNCE en This Town – Niall Horan (die van One Direction inderdaad) bij. En zo was mijn eerst nog magere septemberlijst aan het einde van de maand alsnog rijkelijk gevuld en misschien wel het meest divers tot nu toe. Eind goed al goed, dus.

  • Favoriet album van de maand: Kodaline – In A Perfect World
  • Favoriet nummer van de maand: Young As The Morning Old As The Sea – Passenger

Ik ben niet getreurd dat september afgelopen is, want oktober heeft zo veel leuks in petto op muziekgebied. Het nieuwe album van OneRepublic komt 7 oktober uit, het nieuwe album van Kings Of Leon een week later op 14 oktober en wie weet wie me nog meer een verrassing bezorgt. Nog iets leuks: 20 oktober zie ik Douwe Bob weer optreden! Dit keer in Victorie, een poppodium hier in Alkmaar, samen met mijn concert-partner-in-crime. Zo veel zin in alles!

 

Geef een reactie

