phone-plog

Phoneplog: Utrecht in m’n uppie

Vandaag zou ik samen met mijn ouders naar de Hogeschool Utrecht gaan, om de open dag van de School Voor Journalistiek te bezoeken. Ze wilden allebei graag mee, want mijn moeder heeft zelf op deze opleiding gezeten en mijn vader wilde er graag heen, alleen werd niet toegelaten en is daarna meteen gaan werken. Maar iets over dit tripje zat me niet lekker. Gister sprak ik af met mijn beste vriendin en toen we het erover hadden, werd het me duidelijk. Op 18 oktober ga ik in mijn eentje naar de open dag van de Universiteit Utrecht, naar drie voorlichtingen en alle drie op een verschillende locatie – best pittig als je bedenkt dat ik het altijd samen met iemand heb gedaan (mijn moeder) die de stad goed kent. De open dag van de HU zou eigenlijk een perfecte oefening zijn. Ik vertelde dit aan mijn ouders en gelukkig begrepen ze het, dus zo zat ik vanochtend 09:05 uur in de trein. Alle belevingen naast de open dag heb ik vastgelegd, omdat het me wel leuk leek om er een phoneplog van te maken. Verwacht dus geen hoge kwaliteit aan foto’s; die zijn alleen om een beeld bij mijn verhalen voor te kunnen stellen.

Links: Nadat ik me heb klaargemaakt, is het tijd voor een ontbijt. Ik neem havermout, zodat ik voorlopig geen trek krijg en dus niet op Utrecht Centraal bezwijk voor alle verleidingen.

Rechts: Als zij al vrouwen worden genoemd, wat ben ik dan? Een oma?

Links: Ben het nog steeds niet gewend om tijd over te hebben (nu 5 minuten) voor ik weg moet en ik al he-le-maal klaar ben.

Rechts: De polder is mooi, deze ochtend.

Dans le train. Ik luister het nieuwe album van OneRepublic, staar uit het raam en zie op een gegeven moment dat we langs ‘Magstad’ rijden – nog nooit van gehoord! Het zag er wel gaaf uit. Ik ga het eens googlen. Het deed me denken aan gentrification, iets waar we het met aardrijkskunde over hebben.

Óf ik ben anders gelopen dan normaal, óf Utrecht Centraal is helemaal veranderd. Gelukkig staan er bordjes richting de gratis bussen naar de Uithof en overal studenten, dus no need to worry en kan ik de bus makkelijk vinden.

Links: Ook het gebouw van Journalistiek kan ik gemakkelijk vinden, waardoor ik een halfuur te vroeg ben. Mooi even tijd om naar de wc te gaan (man wat moest ik nodig, maar ik durfde niet op het station te gaan uit angst om de bus te missen), iets eten en de collegezaal zoeken waar ik moet zijn. Dat was namelijk best een doolhof.

Rechts: Op het rooster stond dat de presentatie anderhalf uur duurt, maar na een halfuur sta ik weer buiten. De presentatie was afgelopen, er kwamen alleen nog oud-studenten vertellen. Toch ging ik weg, want na een halfuur – eigenlijk zelfs zodra er werd gezegd: je bent elke dag met het nieuws bezig, daar moet je wel interesse voor hebben – wist ik al dat journalistiek het niet is voor mij. Nu ben ik helemaal blij dat we voor dit halfuurtje niet met de auto zijn gegaan. Op de foto zie je het gebouw waar ik nu nóg liever heen wil:  de faculteit Diergeneeskunde.

Rechts: Ik neem de bus terug naar het CS, om vanuit daar de binnenstad van Utrecht in te gaan. Ik heb vanochtend snel twee hotspots opgezocht waar ik (bij één van de twee) even wil gaan zitten en wat lekkers eten en drinken. Maar ik had geen tijd om uit te zoeken hoe ik moet lopen en zowel in de trein als op de HU heb ik geen wifi. Daarom dus maar terug naar het station, want ik weet dat je in Hoog Catherijne wél gratis wifi hebt. Ik lunch in de bus mijn zelfgesmeerde boterhammetjes hummus met komkommer.

Links: Grrrrr, mijn telefoon wil met geen één open wifi-netwerk verbinden. En inmiddels moet ik ook weer naar het toilet. Mijn oplossingen: retesnel met mijn mobiele gegevens aan via Google Maps de looproutes screenshotten en naar de wc bij de Mac Donald’s. Gelukkig was de wc-man net weg toen ik klaar was, want ik had geen 50 cent muntjes.

Links:  Ik besluit eerst even rond te lopen, alvast uit te zoeken waar mijn hotspots zich ongeveer bevinden (Blackbird en BROEI, allebei getipt door De Groene Meisjes) en als ik het lopen zat ben, bij één van de twee neer te strijken voor een kop koffie en iets lekkers. Ook in Utrecht is het op zaterdag verstikkend druk in de winkelstraten. Gelukkig kán ik niet eens shoppen, want mijn kleedgeld is op en mijn andere geld bespaar ik voor andere uitgaven – de herfstvakantie en concerten bijvoorbeeld.

Rechts: Onder de Domtoren door lopen, want dat moet nou eenmaal als je Utrecht bent, vind ik.

Ik loop de Pepernotenfabriek in en proef cappuccino-pepernoten die echt hemels zijn, maar 4 euro voor een zakje dat Alkmaar waarschijnlijk niet eens zal halen, vind ik best duur… Ik besluit wijs mijn geld in mijn zak te houden; volgende maand ben ik hier weer, dan kan ik ze alsnog kopen.

Nog geen 50 meter verderop geef ik die vier euro alsnog uit, maar nu in ieder geval aan iets gezonds. Ik koop een sapje bij juicebar Smood. , drink deze op het bankje voor de winkel en staar ongegeneerd naar de massa’s mensen die me voorbij lopen. Mijn sapje heet Lean Green en er zat onder andere spinazie, mango en komkommer in – heel erg lekker! Zo’n soort sapjeswinkel mis ik nog in Alkmaar. Misschien moet ik er zelf maar één beginnen? Lijkt me best leuk. Maar laat ik eerst maar mijn school afmaken.

Ik vind Utrecht dus echt zo mooi hè. Vooral nu in de herfst.

Links: Dit tentje ziet er ook wel heel leuk uit. Als ik bij mijn andere hotspots niet terecht kan, ga ik hierheen. ’t Koffieboontje heet het.

Rechts: Oh my my… dit lijkt me zó lekker. Deze phoneplog gaat wel veel over eten, merk ik nu… Naja, eten – in de vorm van recepten – is ook een deel van mijn blog, dus wat mij betreft kan het. Het spijt me als je aan het eind van deze phoneplog erge trek hebt gekregen maar dat niet uitkomt.

20161008_133816

Ik ben na een uurtje dwalen wel toe aan even zitten en ik loop de Oude Gracht af richting hotspot nr. 1 en nr. 2, die in elkaars verlengde liggen.

Links: Blackbird ziet er niet echt uit als iets voor mij, dus ik loop door. Onderweg naar BLOEI kom ik dit tentje tegen en ik besluit om hierheen te gaan als BLOEI ‘m ook niet wordt, want helemaal teruglopen naar ’t Koffieboontje zie ik niet meer zitten..

Rechts: De Oosterkade, eindelijk. Fingers crossed dat BLOEI leuk is én plek heeft.

En of BLOEI leuk is. Kíjk dan! Die kast, die planten… en in dat ultiem relaxed uitziende hoekje van rechtsboven, daar kun je ook gewoon zitten! Mensen kletsen, mensen werken, mensen doen spelletjes… Ik ben blij, want nu heb ik dat eind niet voor niets gelopen.

Ik drink een cappuccino, eet een stukje zoeteaardappeltaart (!) en begin te lezen in De Vriendschap van Connie Palmen, het boek dat ik moet lezen voor een presentatie samen met een vriend.

Links: op nog geen 2 minuten lopen van BLOEI zit het trein-en busstation Vaartsche Rijn en alles meezit hier haal ik de rechtstreekse trein van 15:10 op het nippertje. Anders moet ik twintig minuten wachten op een trein die maar tot Alkmaar Centraal gaat, of een halfuur op de volgende rechtstreekse.

Rechts: Ik ga dus vooraan in de bus zitten met mijn OV in de aanslag…

Ik heb serieus gerend over het station, met het resultaat dat ik de trein gehaald heb – toch wel handig dat ik aan hardlopen doe.

Ik dacht dus dat ik na Amsterdam Centraal alleen achteraan zat, had ik aan het einde van een uitgebreide selfie-sessie pas door dat dat niet het geval was… Oh well..

Ik luister weer naar OneRepublic, lees verder in mijn boek en probeer tevergeefs de paarden vast te leggen. Je komt altijd langs stal met de trein als je richting Amsterdam gaat, namelijk.

En dat was het, mijn dag Utrecht in mijn uppie! Eenmaal thuis heb ik mijn ouders verteld wat ze allemaal gemist hadden, heb ik gechilld op de bank en na het eten ben ik met deze phoneplog begonnen. Het is vandaag Alkmaars Ontzet en ik ben de hele dag niet in de stad geweest, dus ook al ben ik best moe van vandaag ga ik zo nog even de stad in met vriendinnen. Kijken of er wat (voor ons als zeventienjarige) te beleven valt. We kunnen in ieder geval een ijsje halen 😉


Ik heb een hele leuke dag gehad, ook al was ik alleen. Ik heb een hele hoop voordelen aan alleen op pad gaan ontdekt (en opgeschreven, dus die kan ik hier ooit nog wel eens delen als je benieuwd bent) en gemerkt dat mijn richtingsgevoel in mijn eentje vrij goed en rationeel is. Ik heb nu alweer zin in de volgende keer: zaterdag 29 oktober naar de open dag van de Fotovakschool in Amsterdam! 

Een gedachte over “Phoneplog: Utrecht in m’n uppie

Geef een reactie

