dagboek

Iets met herfst en SE’s en leuke dingen

De eerste vakantie van mijn examenjaar is  aangebroken!  Als je het nog wel vakantie kunt noemen in je examenjaar, want toevallig staan alle SE-weken niet lang na de vakantie gepland. Periode B is de eerstvolgende periode, over 5 weken gaat die van start, en dat lijkt op het eerste gezicht nog heerlijk ver weg. Maar ik heb toetsen van al mijn vakken en die zijn niet zo heel klein, op z’n zachts gezegd. Gelukkig gaat het bij Nederlands om lezen en bij Frans en Engels om schrijven, dus daar hoef ik nauwelijks iets voor te doen. Ik heb voor dit jaar besloten om mijn vakanties ook niet meer te zien als ‘relaxperiodes’, maar meer als ‘lesvrije’ periodes waarin ik tijd heb hard te blokken én daarnaast nog leuke dingen te doen.

20161012_173302

Deze week had ik onbewust best veel stress over de vakantie en heb ik best veel gepiekerd over hoe ik het allemaal zou aanpakken. Waar haal ik de tijd vandaan om te doen wat ik eigenlijk vind dat ik in de vakantie moet doen – omdat ik daar door  lange schooldagen niet aan toe kom – en te doen wat ik wíl doen? Ik had een lijstje gemaakt met per vak wat ik graag gedaan zou hebben na de vakantie, alleen die was iets te optimistisch – oftewel: dat ging natuurlijk allemaal nooit lukken. Donderdagmiddag heb ik het lijstje wat meer behapbaar gemaakt en samen met mijn moeder gekeken hoeveel tijd ik ongeveer aan alles kwijt ben en wanneer ik aan alles kan werken. Als het goed is, kan ik aan het einde van de week mijn hele TO-DO lijst afvinken zonder dat ik als een kluizenaar heb moeten leven. Ik ben blij dat ik op tijd achter ben gekomen dat ik het toch even moeilijk vind om om te gaan met de examendruk, want nu is het gewoon duidelijk en helder waar ik mee aan de slag ga deze vakantie en dat geeft me een goed gevoel van rust. Helemaal omdat ik dus nog tijd genoeg heb om leuke dingen te doen!

20161012_174101

Ik wil niet te diep op mijn leerplanning in te gaan, want ik kan me voorstellen dat het je niet echt boeit. Kort gezegd ben ik van plan om samenvattingen en opdrachten te gaan maken van stof waar we in de les niet meer op ingaan, omdat we na de vakantie gewoon doordenderen met de rest van de SE-stof – en dat zijn voor bijna alle vakken nieuwe hoofdstukken. En daar zijn we waarschijnlijk mee bezig tot periode B  begint.  De deadline voor het  duinproject waar ik in periode A mee bezig was en hier al over vertelde, staat op 31 oktober, dus daar wil ik ook wel even flinke slagen voor maken. Mijn Profielwerkstuk laat ik denk ik maar even links liggen, want ik wil me echt focussen op Periode B. Tenzij ik zo lekker ga dat dat er ook nog bij kan, dan lijkt het me wel slim om eraan te gaan.

20161012_172458

Oké, nu genoeg over school, want zoals ik al zei heb ik als het goed is ook nog tijd om leuke dingen te doen. Leuke dingen die al gepland staan zijn onder andere woensdagavond, donderdagmiddag en zaterdagochtend werken (ja, ik vind werken serieus best leuk), donderdagavond naar het concert van Douwe Bob – zoveel zin in – en vrijdag houden mijn ‘paardenvriendinnen’ en ik bij mij thuis een high-tea. Één van die vriendinnen doet mee aan de Veganchallenge, dus het wordt het vegan high-tea. Wat mij betreft geen probleem; ik bak al heel vaak vegan! Ik ben van plan om een vegan cheesecake of kwarktaart te maken en nog iets hartigs, denk ik. Je hoort het wel, ik maak vast foto’s van alles.

Nog niet helemaal wel vast wanneer, maar wat mij betreft wel zeker is dat ik mijn bijrijdpaard mag verzorgen, waar ik heel blij mee ben want paardrijden is echt de ultieme ontspanning na het leren. En ik ga een ochtend of middag met mijn ouders naar de Kunst10Daagse in Bergen, want daar is onder andere een foto-expositie van Jimmy Nelson en die willen we alledrie wel graag zien. Én als laatste ga ik misschien nog winkelen (ik zei hier dat mijn kleedgeld op is,  maar ik mag wel een nieuwe winterjas), uit in de stad (!) en hardlopen met vriendinnen.

20161012_174313

Wat ik wil gaan doen deze vakantie waar gezelschap en plannen geen vereiste zijn,  is ten eerste lekker veel bloggen. Ik heb zo veel blogideeën, maar ik heb de laatste paar weken niet genoeg tijd en energie (die combinatie eigenlijk) gehad om ze allemaal uit te werken. Nu ik mijn leven weer lekker zelf kan indelen, hoop ik dat het wel lukt om ze uit mijn vingers te laten rollen. Ze jeuken in ieder geval al wel!

Ook zou ik er graag ten minste één keer op uit gaan om mooie herfstfoto’s te maken, deze in deze blogpost heb ik met mijn mobiel gemaakt, zoals je waarschijnlijk wel kunt zien.   De ‘band´ staat ook al een hele tijd vol met opgenomen films waar ik nog niet aan toegekomen ben om ze te kijken, maar ik heb bijna al mijn avonden vrij, dus daar kan ik er vast  flink wat van kijken – als ik geen energie heb om te bloggen, bijvoorbeeld.  Het laatste ding, wat niet per se leuk is maar wel écht moet gebeuren, is mijn kledingskast opruimen, want die is echt een t*ringzooi.  En ook meteen mijn herfst-en winterkleding uitzoeken om te zien of ik nieuwe kleding moet (wil) hebben – als ik toch al bezig ben.


Ik ben benieuwd wat ik van zowel mijn school- als mijn leuke-dingen lijstje ga doen deze vakantie. Hoe ik het nu zie wat mij betreft alles, maar ik wil mezelf niet forceren om het één te doen omdat het nou eenmaal op mijn lijstje staat, terwijl ik eigenlijk zin heb in het ander. En wie weet wat voor spontane plannen er ontstaan? Ik probeer het ondanks deze lijstjes toch zo ‘open’ mogelijk te houden. Hoop dat het me lukt…

Geef een reactie

