verhaal

Yoga en ik

Dat ik aan yoga doe, heb ik in mijn ‘een maandje gezond doen’-artikel van laatst al even laten doorschemeren, maar ik heb er nog nooit écht over verteld. Terwijl yoga toch wel een groot deel van mijn dagelijks leven is, en daarmee een groot deel van mij.  En omdat mijn blog je onder andere een kijkje in mijn niet zo spannende en super interessante leven geeft, en yoga daar dus bij hoort, leek het me wel eens tijd om daar over te schrijven!

Mijn yoga-geschiedenis begon zo’n 2 jaar geleden. Mijn moeder deed toen al een tijd aan yoga bij een yogaschool en had daar een cd van thuis liggen. Uit nieuwsgierigheid zette ik die een keer op. Ik vond het op zich wel fijn, dat stretchen en concentreren op je ademhaling, maar ik was niet zo enthousiast dat ik dacht: OMG dit is geweldig, dit wil ik vaker doen.

Op een gegeven moment wilde ik yoga toch nog een kans geven en om een manier van yoga te vinden die beter bij me zou passen, ben ik op Youtube gaan zoeken naar yoga-video’s. . Ik belandde op het kanaal van DOYOUYOGA, daar stond de 30 DAYS YOGA CHALLENGE op, met Erin Motz als lerares. Deze challenge was een hele goede inleiding in de yoga-wereld voor mij, want ongeveer elke soort yoga en elke spiergroep werd behandeld. Ik kwam erachter dat mijn core en armen nou niet zo op en top sterk waren en laten we het over flexibiliteit maar helemaal niet hebben. Maar ondanks die onaangename ontdekkingen was ik over deze vorm van yoga, in het Engels gegeven, wél heel enthousiast en vanaf toen ben ik dus echt met yoga begonnen.

img_0359

Nadat ik alle video’s van de challenge had gedaan, deed ik andere video’s van het kanaal van DOYOUYOGA, al pastte die eigenlijk niet bij me – vooral de leraressen niet. Ik was namelijk door de 30 DAYS CHALLENGE helemaal gewend en ook gehecht geraakt aan de luchtige en nuchtere manier van lesgeven van Erin Motz. Gelukkig kwam ik er snel achter dat Erin Motz ook een persoonlijk kanaal had, dat nu zelfs een hele community is geworden: Bad Yogi. Het idee achter Bad Yogi, dat yoga voor iedereen is, sprak me heel erg aan. De video’s zijn niet bedoeld om je helemaal ‘zen’ te maken – wat mijn eerste idee bij yoga is –  maar zorgen er  alsnog voor dat je ontspannen wordt en je even nergens aan denkt. En Erin Motz is gewoon een geweldig leuk persoon – dat is toch wel de grootste reden waarom Bad Yogi zo’n geweldige community is.

Iets later ontdekte ik ook nog het kanaal van YogaTX. Ik doe eigenlijk alleen de video’s van van Cole Change, omdat zij ook lekker down-to-earth is net als Erin Motz én hele fijne series heeft voor yoga in de ochtend, voor rugpijn, voor stijve schouders en voor core-versterking.

img_0356

Eind september heb ik de 30 DAYS OF YOGA van Jess Rose via DOYOUYOGa afgerond – ook een hele fijne challenge van een leuke, nuchtere lerares. Nu doe ik de 30 DAYS YOGA CHALLENGE van Erin Motz nóg een keer, want ze brengt ‘m nu onder Bad Yogi uit en dus kan ik ‘m per dag doen, tegelijk met heel veel anderen. Oefeningen die me 2 jaar geleden moeite kostte en waarbij ik het laagste ‘level’ kon van het hele spectrum, kan ik nu op een hoger ‘level´ en dan nog moeiteloos. Ik kan nu bijvoorbeeld het hele bruggetje, in plaats van de versimpelde low brigde.  Ook sta ik niet meer te bibberen met balansoefeningen,  lig ik niet meer krom na core-stengthening workout, voel ik mijn polsen nauwelijks ook al sta ik zo’n beetje de hele video lang in een downwardfacing dog… Kortom: ik ben in die 2 jaar tijd best vooruit gegaan en dat geeft veel voldoening, want nu merk ik naast ontspanning, het ene doel van yoga, dus ook dat het andere doel van yoga: een flexibeler, sterker lichaam. En dat is zeker niet verkeerd is als je het mij vraagt, haha. Het komt in ieder geval bij hardlopen en paardrijden, mijn andere sporten, heel goed van pas.

Veel yogi’s (mensen die yoga doen) hebben een yoga-routine. Ik dus ook.  Ik probeer elke ochtend na het opstaan ongeveer een kwartiertje yoga te doen. Soms doe ik dat met een video, soms doe ik zelf maar gewoon wat oefeningen voor lichaamsdelen waar ik dat moment stijfheid of spierpijn voel. Ik probeer één keer in de week een goede core-stengthening flow te doen, maar voor de rest doe ik yoga gewoon wanneer ik er behoefte aan heb. Dat kan een enkele video zijn of een paar op één dag, verdeeld of allemaal achter elkaar. Net waar ik zin in heb!

img_0367

Vorig jaar moesten we in duo’s een gymles geven aan de rest van de klas en toen ik aan de beurt was, heb ik onder andere een halfuur yoga-les gegeven aan mijn klas. Ik vond het best spannend, want veel mensen wisten toen niet eens dat ik aan yoga deed, maar ik besloot het toch te doen omdat ik graag één van mijn sporten wilde geven – en paardrijden en hardlopen in een zaal gaan niet zo gemakkelijk  – en  we een klas vol leuke meiden hadden waar ik me wel comfortabel bij voelde. Ik had een sessie bedacht waar we begonnen met stretches voor je schouders, nek en rug – leek me wel gepast bij onze manier van leven als VWO-leerlingen – daarna een stukje voor energie, kracht en balans – en om het af te sluiten een paar fijne ontspanningsoefeningen. Ik vond het verrassend leuk om yogales te geven!  De rest van mijn klas vond de les gelukkig ook leuk – misschien nog wel belangrijker dan ikzelf, haha. Na de les nam mijn gymdocent me nog even apart om te zeggen dat ze het heel origineel vond om yoga te geven en dat ze me dit later wel zag doen, omdat ik de oefeningen goed uit kon leggen en had laten zien dat yoga echt voor iedereen is. Daar was ik erg door geraakt, omdat ik het van te voren zo bang was dat iedereen het een grote mislukking was geworden, maar uiteindelijk zat ik er dus helemaal naast…


Of ik ooit yoga-docente ben omdat diergeneeskunde het niet is geworden, ik heb geen flauw idee. Maar ik zeg nooit nooit 😉

 

Geef een reactie

