Hipstertent-test

De ‘Hipstertent-test’ van Alkmaar!

Ik weet niet meer wanneer het precies was toen ik door de stad liep en mijn ogen steeds vielen op lunchrooms en koffietentjes die ik nog nooit eerder gezien had. Ik bedacht me ook dat er nog een heleboel zijn die er al even zitten, maar waar ik nog nooit geweest ben. Opeens kwam daar het eerste idee: waarom kon ik ze niet allemaal langsgaan en mijn blog als excuus gebruiken? En al snel kwam het tweede idee daar achteraan: waarom gooi ik ze niet allemaal in een test en meet ik daarmee de hipstergraad van Alkmaar? Van de grote steden dwalen dit soort reviews en hotspots allang rond op het internet, maar van Alkmaar kennelijk (ik heb gegoogled) niet. Ik ga dus deze taak op me nemen, de komende tijd.

img_0186

Ik heb vooraf een lijstje met criteria-punten opgesteld, zodat ik zodra ik ergens naar binnen zou stappen, zou weten waar ik op moest letten. Ik zal ze je even vertellen.

  1.  Interieur

Het eerste punt is het interieur. Aangezien het de hipstertent-test is, wil ik ook een écht hipster interieur aantreffen: planten, overal leuke decoratie, krijtborden met leuke teksten, vitrines vol heerlijk uitziende taartjes, aparte stoelen en banken…. hoe hipster, hoe beter in deze test. Ik denk niet dat ik het zo gek ga meemaken als bij BROEI in Utrecht waar ik laatst was, want dat was wel ultiem hipster. Daar is Alkmaar toch een beetje te nuchter voor. Maar pluspunten dus voor een lekker hipster-uiterlijk.

2Sfeer

In een hipster-tent verwacht ik een relaxte sfeer. Waar je niet gedwongen voelt om weg te gaan zodra je je drankje op hebt. En waar je je ook op je gemak kunt voelen als je alleen bent en je wilt werken, lezen of gewoon voor je uit wilt staren. De bediening heeft hier veel invloed op, vind ik zelf, dus als er een fijne aardige bediening is, levert dat pluspunten op.

img_0200

3Kaart

Van de kaart verwacht ik meer dan koffie of thee met appeltaart. Naast 1001 koffiesoorten zie ik graag baksels met rare ingrediënten staan, suikervrije taartjes of broodjes met de lekkerste groenten en smeersels. En uiteraard een heleboel vegetarische en als het even kan vegan dingen, want dat hoort ook wel een beetje bij hipsters. Hiermee wil ik meteen aangeven dat ik best veel hipster-trekjes heb – alleen de bijzondere kledingstijl bezit ik niet. En als laatste dat alles niet schrikbarend duur is, want dan is het niet meer zo low-key om er even heen te gaan en dat moet júíst bij een hipstertent, vind ik.

4. Cappuccino

Hét hipsterdrankje is toch wel cappuccino. En daarom leek het me het perfecte drankje om alle testkandidaten met elkaar te kunnen vergelijken. Pluspunten zijn te verdienen als ‘ie ten eerste lekker en lekker groot is, je ‘m ook gemaakt met plantaardige melk kunt krijgen en als ‘ie niet te duur is. Ik vind drie euro voor een normale cappuccino, dus niet groot besteld, wel de max.

img_0188

5. Unieke punten

Het laatste punt is een beetje vaag, maar ik bedoel ermee dat ik het leuk vind als er ook dingen zijn te zien of merken waarmee de hipstertent zich onderscheidt van zoveel anderen die Alkmaar dus inmiddels rijk is. Ik weet zelf dus ook nog niet wat voor dingen dit zijn – ik noteer ze gewoon hier als ze positief opvallen en ze de tent uniek maken.


Ik hoop dat je benieuwd bent naar de uitslagen van deze test, bijvoorbeeld voor als je een dagje naar Alkmaar komt, of als je hier woont maar net als ik niet doorhad dat de koffietentjes hier echt als paddenstoelen uit de lucht zijn geschoten. Ik heb een lijstje met kandidaten opgesteld, dus de komende tijd zal ik die gaan bezoeken en zullen daar de artikelen over online komen. Deze vakantie heb ik de eerste al bezocht, dus die komt snel online! 

Een gedachte over “De ‘Hipstertent-test’ van Alkmaar!

Geef een reactie

