verhaal

Één jaar vegetariër!

Vandaag ben ik precies één jaar vegetariër… eet ik vegetatisch… hoe je het ook zegt: al een jaar lang heb ik geen dieren in mijn mond gestopt! Ik wil je graag vertellen hoe het me vergaan is dit jaar; of ik heel erg moest wennen, wat moeilijke of lastige momenten waren, wat er nog meer veranderde behalve mijn eetpatroon en of ik nu na een jaar op dezelfde voet verder ga. Ook deel ik mijn favoriete gerechten en vervangers voor vlees of vis met je via de foto’s in dit artikel!

In groep 7 heb ik een werkstuk over vegetarisme geschreven, waar ik in het nawoord heb  verteld dat ik geen vegetariër ben geworden na het voltooien van het werkstuk, maar dat ik wel met mijn moeder mee ging doen met een vleesvervanger bij een AGV-diner. En dat ik al geen vis at omdat ik het niet lustte. Zo heb ik heel lang gegeten – al lustte ik op een gegeven moment wel vis en vond dat ook echt heel lekker. Met de jaren (dit klinkt zo dramatisch maar mijn synoniemen van ‘op een gegeven moment’ zijn op) begon ik  ik steeds meer foodblogs te volgen waar ook veel vegetarische recepten op stonden, en begon ik zelfs de veganistische blog Degroenemeisjes te volgen. Ik las een artikel van hun hand over documentaires die het kijken waard zijn en die je misschien wel van gedachten zouden kunnen veranderen om vegetariër of veganist te worden… Op een avond, toen ik me al niet zo vrolijk voelde, zette ik ‘Earthlings´ aan. Ik moest mezelf dwingen om ‘m af te kijken, zo heftig vond ik het. Toen de aftiteling in beeld kwam en ik eindelijk kon stoppen met huilen, was de knop bij mij omgegaan.

20160718_123120.jpg
Een bagel met vegetarische kipstuckjes bij de B&B – zo vreemd om iets te eten dat zo op vlees lijkt!

Ik kón nu niet meer verder gaan zoals ik nu at, ik kón gewoon geen dode dieren meer eten en de verschrikkelijke vee-industrie en visserij daarmee in stand houden. Ik ben immers zo’n dierenliefhebber, waarom eet ik ze dan?  Ik twijfelde sinds dat werkstuk van groep 7 altijd al of ik er niet vol voor moest gaan, maar werd altijd tegengehouden door het idee dat ik mijn moeder een boel moeilijkheden zou bezorgen met het koken. Nu dacht ik: ze zal het moeten accepteren, want ik wil dit nu écht. Ook omdat ik bereid om mee te denken over oplossingen of soms ‘minder’ te krijgen omdat het anders te veel gedoe is, want ik snap dat het voor haar ook wennen is aan het begin.  Gelukkig accepteerden mijn ouders mijn keuze en zo was op 25 oktober, precies een jaar na mijn val, mijn vegetarisme begonnen.

ja6.JPG
Volgens mij heb ik een recordaantal falafel op dit jaar… het is ook zo lekker!

Helaas kwam er na verandering van dieet gelijk een probleem waar ik tegenaan liep, die ik zelf veroorzaakt had. Eigenlijk vond ik vegetariër zijn ook al niet genoeg, omdat in de zuivelindustrie ook veel dierenleed zit. Ik wilde dus eigenlijk meteen veganist worden. Mijn moeder was hier niet blij mee, kun je begrijpen, en we hebben dus een aantal keer flinke ruzie gehad. Maar uiteindelijk zag ik in dat het voor nu even te veel zou zijn, voor zowel mijn moeder als mijzelf. Ik besloot het veganisme achter me te laten – en uiteindelijk zelfs het volledige vegetariër zijn (ook geen dierlijk stremsel en geen gelatine) om eerst eens goed te wennen aan vegetarisch eten, zodat ik het ook echt vol zou kunnen houden. Daarna zou ik wel weer verder kijken.

20160303_135538.jpg
De hoeveelheid hummus die ik dit jaar gegeten heb, is ook niet bepaald klein..

Gelukkig had ik toen dit probleem opgelost was vrijwel geen problemen meer met mijn de gevolgen van mijn beslissing –  en mijn moeder gelukkig ook steeds minder. Het leek nu namelijk al erg op hoe ik voor mijn beslissing at, alleen nu dan dus nooit meer vlees en vis en ervoor slechts af en toe. In restaurants had ik geen spijt dat ik had besloten om geen vlees of vis meer te mogen eten van mezelf; ik was júíst blij dat er minder te kiezen voor me overbleef – en de rest van mijn familie ook, haha.  Wel was ik soms teleurgesteld in de restaurants zelf, omdat de vegetarische opties gewoon niet zo spannend waren of vol kaas zaten. Vegetarisch koken is zo makkelijk, dus lekkere vegetarische dingen maken ook, en daarom ergerde ik me eraan dat restaurants daar dan niet een beetje energie en liefde in staken. De Macdonald’s in Nancy op de terugweg van de Ardèche was het dieptepunt: toen was ik écht chagrijnig. Ik kon, hongerig als ik was, alleen een frietje en een  kleine “salade” (een paar blaadjes sla met vieze dressing) bestellen als vegetariër….

20160303_142015.jpg
Mijn verslaving aan pindakaas is dit jaar ook met de maand exponentieel toegenomen…

Wat naast mijn dieet ook veranderd is, is dat ik vaker ben gaan koken (omdat dat ook een belofte aan mijn moeder was om het haar wat makkelijker te maken) en daardoor ben ik het nog leuker gaan vinden, want vegetarisch koken vereist veel meer creativiteit omdat je recepten vaak moet aanpassen. Daardoor heb ik zelf ook veel recepten zo erg gecombineerd en aangepast dat ik ze wel mijn eigen recept kan noemen.  Ik kook al een tijdje standaard op zondagavond en sinds een paar weken kook ik dan een uitsluitend vegetarisch diner, omdat ik vind dat één dag zonder vlees of vis voor het hele gezin wel moet kunnen en ik de uitdaging graag aan ga om een iets zonder vlees of vis te maken op zo’n manier dat mijn vader, broer en broertje het alsnog lekker vinden!

img_0057
Mijn favoriete zelfbedachte vegetarische recept van dit jaar: Midden-oosterse moussaka. Het recept staat op hier op mijn blog!

Zo, dit is mijn beslissing om vegetariër te worden en mijn eerste jaar als daadwerkelijk vegetariër in een notendop. Voor mijn gevoel is het echt omgevlogen en voelt het alsof ik nooit anders gegeten heb. Vroeger bijvoorbeeld lustte ik geen bonen en linzen, nu kan ik er geen genoeg van krijgen, gooi ik ze het liefst overal doorheen en kan ik me niet voorstellen dat ik ze ooit niet lekker vond. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit nog terug ga naar vlees en vis eten. Ik word dan nog eerder veganist. Sterker nog: volgende maand bén ik ook echt veganist, want ik ga november dit jaar de VeganChallenge doen! Officieel is die in oktober, maar daar kwam ik pas half oktober achter… Oh well, dan ik het wel in november, gewoon voor mezelf.

IMG_8032.JPG

Nu ik met mijn profielwerkstuk over de gevolgen van de vee-industrie bezig ben, word ik de hele tijd weer met alle narigheid die eraan vastzit geconfronteerd en vind ik wéér dat vegetarisme eigenlijk niet goed genoeg is. Ik ga dus een maand proberen om veganistisch te eten om te kijken hoe dat me vergaat, want mijn idee is nu dat ik volgend jaar veganistisch ga eten, zodra ik op mezelf woon en daar een beetje gewend aan ben geraakt. Dat kan volgend jaar zijn of pas over twee jaar, dat ligt eraan of ik ten eerste slaag en ten tweede word toegelaten tot Diergeneeskunde. Maar als ik nu al merk dat het écht moeilijk is om veganistisch te eten, kan ik dat idee weer laten varen. Al kan ik me voorstellen dat het me heel erg gaat meevallen, want eigenlijk eet ik al vrij veganistisch: ik eet en drink bijna geen zuivel omdat mijn darmen daar niet zo goed tegen kunnen, ik eet altijd vrij gezond en dat is ook vaak al vegan (zoals de koekjes hierboven) en kaas lustte ik ooit niet, dus daar kan ik vast ook weer zonder – hoop ik. Ik kan me best voorstellen dat ik ook geen zuivel, eieren en andere dierlijke producten meer hoef als ik een maandje zonder heb geleefd, net zoals ik ook totaal geen behoefte meer had aan vlees en vis vanaf dat ik vegetariër ben geworden. We zullen het zien! Ik wil sowieso mijn bevindingen van een veganistisch dieet met je delen, maar ik weet nog niet precies op welke manier. Misschien één artikel aan het einde van de maand, misschien een wekelijkse update, eetdagboeken…. Dat gaan we dus ook nog zien, haha.


Sinds ik vegetariër ben, praat ik er veel met mensen over en ik heb het gevoel dat ik daar wel een paar mee heb geïnspireerd. In ieder geval één van mijn vriendinnen is een paar maanden na mijn keuze ook vegetariër geworden, en mijn moeder eet ook vegetarisch met mij mee – al is dat ook omdat verschillend koken voor drie en twee personen makkelijker is dan voor vier en één.

Ik hoop dat ik jou met dit artikel ook een beetje geïnspireerd heb; dat je gaat nadenken over jouw dieet en over de keuzes die je maakt in de supermarkt. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat vegetarisch eten écht heel lekker is en en vegetarisch koken helemaal niet ingewikkeld is. Probeer het maar eens, je zult het nadien beamen!

Geef een reactie

