dagboek·project

Vegan Challenge: de eerste week

De eerste week van mijn Vegan Challenge is om en het leek me wel leuk om elke week een kleine update te geven. Of ik het nog volhoud en zo. En om eventueel tips en trucs te delen, als ik die heb. Het leek me ook vooral heel handig om elke week iets te delen in plaats van één keer aan het einde van de maand, want als ik het laatste doe is de kans dat ik iets vergeet veel groter dan één keer per week en als ik al dingen vergeet, is één artikel misschien wel te groot. Goed, al die introductie voor wat een kort artikel zou moeten zijn… zal ik maar gewoon beginnen?

Veganistisch eten ging me afgelopen week (dinsdag 1 november tot dinsdag 8 november) makkelijk af. Daar zijn wel verschillende oorzaken en redenen voor, die de komende weken heel anders zullen worden. Om te beginnen voelde ik me gedurende de week vaak niet lekker en had ik weinig eetlust, waardoor het niet moeilijk was om nee te moeten zeggen tegen een craving of traktatie. Ik was dus veel thuis en als ik thuis eet, eet ik al vrij snel iets veganistisch. Één avond had ik afgesproken met vriendinnen en heb ik de Milka aan me voorbij moeten laten gaan, maar heb ik me ook veel te vol kunnen eten aan nacho’s met guacamole, pepernoten en oreo’s. Mijn vader was maandag jarig, toch was dit ook geen problemen omdat ik veganistische cheesecake bewaard had (in de vakantie gemaakt voor een high-tea) en me daar dus tegoed aan kon doen. De lekkere kaasjes staarden me wel aan toen ik ‘s avonds de koelkast opendeed… Gelukkig had ik even later een leuk gesprek en vergat ik ze weer.  

Een veganistische levensstijl gaat wat mij betreft hand in hand met een gezonde leefstijl. Ik zeg expres hand in hand want er zijn nog genoeg ‘slechte’ dingen die toevallig wel veganistisch zijn of die je zelf veganistisch kunt maken. Pepernoten en cheesecake bijvoorbeeld. Maar veel ongezonde dingen (koek, snoep, chips… je kent het rijtje wel) zijn dus niet-veganistisch en ik merk dus nu dat ik geluk heb dat ik dat al niet zo veel eet en dat die dingen dus nu ook niet opeens ‘wegvallen’ uit mijn eetpatroon. Dit is denk ik ook een belangrijke reden waarom het veganistische eten me tot nu toe zonder moeite vergaat. En daarmee ook een soort van tip aan jou: als je dus gezond eet, is veganistisch eten makkelijker dan je denkt!


De eerste week was een eitje (haha), hopelijk blijft dat nog even zo want op deze manier zou ik best nog heel lang door kunnen gaan. Deze nieuwe week heb ik tot nu toe geen momenten waarvan ik nu al denk: dit kan moeilijk worden of problemen opleveren . Ik zie wel wat er gebeurd; voorlopig komt de hummus en de falafel mijn neus nog niet uit en heb ik ook vrede met pure chocolade, maar ik moet wel even wat meer energie steken in variëren want ik merk dat ik best hetzelfde eet, nu. Dat is dus iets om volgende week extra op te letten!   

Geef een reactie

