dagboek·project

Vegan Challenge: de tweede week

Ik had het gevoel dat ik eigenlijk deze tweede week pas begonnen ben met de Vegan Challenge. Vorige week vloog ik flierefluitend doorheen, deze week ben ik geregeld tegen het een en ander gebotst. Welke obstakels ik ben tegengekomen, lees je in deze tweede update!

Deze tweede week was het koud. Guur. Donker. En net als heel veel mensen, krijg ik dan meer trek. In ieder geval meer zin in eten. Alleen al zodat je wat warms binnenkrijgt. Ik was hier alleen niet altijd op voorbereid, waardoor ik een aantal keer écht honger had en normaal weet ik precies wie ik dan lief moet aankijken, maar dat had nu geen zin want de kans dat ik iets veganistisch zou kunnen ronselen zou erg klein zijn . Het was dus vaak even doorbijten tot ik weer thuis zou zijn. Ook leek het wel de week van de spontane traktaties en tripjes naar de Jumbo; ik heb onder andere nee moeten zeggen tegen het aanbod van truffelkruidnoten, dropjes,  zelfgebakken macarons, nacho’s, candybars en snoep. Gelukkig kon ik het relativeren door te realiseren dat het wel gezond is, al die dingen weigeren, en dat ik dat om die reden al vaker deed.

Ook had ik deze week meer cravings. Vooral die naar paprikachips was heel groot. Mijn lievelingssoort (Lays Sensations) lag een groot deel van de week ongeopend in de chipsmand, maar die is zoals bijna alle paprikachips niet veganistisch… Bijna alle inderdaad, want de paprikaribbelchips van de Jumbo is wél vegan – kwam ik achter toen ik ‘m langs mijn kassa haalde. Die kocht ik samen met een zak bakkerskruidnoten vrijdag in mijn tussenuur. De kruidnoten om uit te delen, die zak chips lekker alleen voor mezelf. Uiteindelijk heb ik ‘m zaterdagavond meegenomen naar een vriendin en is ‘ie daar opgegaan, maar goed.

Ik vertelde in de vorige update dat ik deze week wat meer mijn best wilde doen met variëren, en dan vooral in wat ik lunch en wat ik eet qua tussendoortjes. Dit vond ik deze week nog steeds lastig, omdat ik natuurlijk elke dag op school zit en daardoor altijd mijn lunch en tussendoortjes moet meenemen. Ik heb mezelf zaterdagmiddag gedwongen om iets te gaan bakken (mijn carrotcake-cookies)  zodat ik weer een lekker en voedzaam tussendoortje heb om mee te nemen, want zonder zoiets in huis snack ik alleen maar fruit. Variëren met mijn ontbijt gaat me wel heel goed af – omdat ik voor de Vegan Challenge altijd al veganistisch ontbeet –  en het avondeten is ook elke avond anders, maar dat heb ik aan mijn moeder te danken.

Eigenlijk heb ik me sinds het begin van de Vegan Challenge niet goed gerealiseerd waarom ik het aanging. Ja, omdat ik het eens wilde proberen. Maar niet wat veganistisch eten nog meer inhoudt dan geen dierlijke dingen eten. Het idee achter veganistisch eten, een dieet aanhouden waarbij je nóg minder bijdraagt aan dierenleed, de klimaatverandering en noem het maar op dan door alleen vlees en vis te laten staan. Dat was ik even uit het oog verloren; ik dacht alleen aan de gezondheidsvoordelen die het hopelijk met zich mee zou brengen. En zodoende voelde het tot een paar dagen geleden ook echt als een dieet, in plaats van een levensstijl. Een dieet dat ik steeds vervelender vond om te volgen en waardoor ik bijna wilde afhaken. Tot ik me besefte dat ik al bijna op de helft was, en nadat ik een paar artikelen op http://www.degroenemeisjes.nl gelezen had, besefte ik  ook weer waarom ik dit wil doen en raakte ik weer gemotiveerd om verder te gaan.

Iets wat ik de vorige keer niet gedaan heb maar me nu wel leuk leek, is mijn favorieten van deze week delen. Mijn redders, noem ik ze ook wel. Waar ik altijd op terug kon vallen, als ik het even zwaar had.

De redders van de tweede week (en dus ook van week één):

  • bakkerskruidnoten – Jumbo (eigen merk)
  • paprikaribbelchips –  Jumbo (eigen merk)
  • ongezoete sojamelk – Jumbo (eigen merk) (Om cappuccino en havermoutpap mee te maken.)
  • pindakaas naturel – Jumbo (eigen merk)
  • volkorenwraps – Jumbo (eigen merk)
  • mandarijnen (nu in het seizoen, dus zó lekker)
  • Swiss 72% Chocolade Café
  • pure hagelslag –  AH (eigen merk)
  • bakkers ontbijtkoek – AH (eigen merk)

De derde week begint morgen en is tot het weekend voller dan vol met school, school, werken, open dag van de U.U, school, verjaardagsfeestje van mijn beste vriendin, school… Maandag begint SE-periode B namelijk. Het eerste gedeelte van deze week zal niet zo veel van creativiteit en moeite doen komen. Het tweede gedeelte denk ik wel, want ik kan in principe elke dag van de toetsweek thuis ontbijten, lunchen en avondeten. Je hoort het volgende week wel!

Geef een reactie

