dagboek·project

Vegan Challenge: de derde week

Hèhè, na twee weken heb ik er eindelijk een keer aan gedacht om foto’s van mijn eten te maken, zodat ik daar deze artikelen mee kon opleuken. Helaas waren veel foto’s snel-snel gemaakt en daardoor zo lelijk of onscherp, dat ik ze gewoon niet kan gebruiken. Maar goed, één foto is is beter dan niets.

Na twee weken ben ik wel écht aan deze eetstijl gewend, en de gedacht achter veganistisch eten is nu wel blijven hangen. Ook is het me in deze derde week gelukt om veel te variëren, omdat ik het had opgegeven om altijd zowel iets veganistisch als iets gezonds te eten. Want met dat criterium vallen heel veel ontbijtjes, lunches, tussendoortjes en diners weg… Denk aan geroosterd brood met hagelslag, pepernoten, ontbijtkoek… Ik heb voor mijn doen dus iets ongezondere keuzes gemaakt, maar heb daardoor dus wel gevarieerder gegeten en het daardoor leuk en behapbaar voor mezelf gehouden. Ook heel belangrijk, vind ik.

Ik had de derde week één sociaal ding waar ik nog wel problemen bij kon ondervinden: het verjaardagsfeest van mijn beste vriendin, zaterdagavond. Om één of andere reden had ik vlak voor ik wegging alweer trek en heb ik maar een broodje gegeten, want wie weet zou er wel helemaal niets zijn wat ik zou kunnen eten. Dit was uiteindelijk helemaal niet het geval; ik heb niets hoeven laten staan wat ik anders wel (als alleen vegetariër zijnde) had gegeten.

Ik ging voor het eerst sinds het begin van de challenge een aantal keer bijna de fout in. Zo kocht ik Zonnatura-repen  en ik hád op de ingrediëntenlijst gekeken, maar omdat dierlijke producten ook altijd allergenen zijn, scan ik alleen op vetgedrukte ingrediënten. Die stonden er niet bij, maar eenmaal thuis toen ik er eentje wilde nemen, zag ik een honingraad op de verpakking afgebeeld staan… Ik heb de repen nu in de kast gelegd, om ze in december weer tevoorschijn te halen. De andere keer dat ik de challenge bijna verpeste, was toen ik bolletjes kocht voor de broodjes hamburger die ik onder andere die avond ging maken. Ik had  de volkoren bolletjes en bruine bolletjes van het eigen merk van de AH in mijn handen en ik was wel benieuwd hoe verschillend die van elkaar zijn, dus las ik van allebei de ingrediëntenlijst… Bleek in allebei de soorten allemaal dierlijke producten zoals melkpoeder te zitten! Gelukkig waren de échte hamburgerbroodjes (met sesamzaadjes) van de AH wel helemaal veganistisch en kon ik evengoed maken wat ik in gedachte had voor die avond.

Ja, het ging deze derde week echt heel lekker, het veganistische eten. Zo lekker eigenlijk, dat ik het gevoel heb gekregen dat ik altijd zo door kan gaan. Alleen als ik na ga wat voor gelegenheden me allemaal te wachten staan in december: een aantal verjaardagen, etentjes, Sinterklaas, kerst, oud en nieuw…. Dan ben ik ook wel heel blij dat ik in december weer ‘gewoon vegetariër ben’.

Ik zal nog even mijn nieuw ontdekte redders met je delen, die van de vorige weken redden me ook nog steeds – en een paar dingen maar één keer gegeten heb, maar wel heel erg aan te raden zijn.

De redders van de derde week van de Vegan Challenge:

– Pure chocolade-kruidnoten – JUMBO eigen merk

– Biologische Pesto – AH eigen merk

De favorieten van de derde week van de Vegan Challenge:

– De pizza die ik zelf maakte op vrijdagavond (de rest at verse pizza’s) van een bloemkool  pizzabodem (dit merk), tomatenpuree met Italiaanse kruiden, paprika, courgette gebakken in pesto en rucola. Zo. Lekker. Ik mistte de kaas helemaal niet – sterker nog: ik denk dat ‘ie zonder kaas lekker is dan met kaas. Vond de rest van mijn familie maar raar en dacht dat ik dat alleen maar zei om het voor mezelf goed te praten, maar het is écht zo.

– De veganistische salted-caramel taart die ik at en de cappuccino met sojamelk die ik dronk bij Sencha Lunchstore, hier in Alkmaar. Oh en de paar hapjes die ik van de vegan snickertaart van mijn vriendin at waren ook érg goed te doen. Verder zeg ik er lekker niks meer over, want dat ga al doen in de volgende editie van mijn Hipstertenttest.


Ik wilde deze update graag woensdag online hebben – om het voor mezelf ook gescheiden te houden wat ik bij welke week kan vertellen – maar door mijn SE-week lukte dat niet. Daarom is ‘ie nu pas online. De laatste week van mijn Vegan Challenge tel ik niet van dinsdag-dinsdag maar van dinsdag tot woensdag,  want die laatste dag apart bespreken lijkt me niet echt nodig. En dan wil ik na deze vier wekelijkse updates nog één eindartikel schrijven over mijn algehele ervaring, bevindingen, tips en eindoordeel van een maand veganistisch eten. Hopelijk ben je mijn geklets over mijn veganistische maand nog niet zat…

Geef een reactie

