dagboek·project

Vegan Challenge: de vierde en laatste week!

De vierde week van de Vegan Challenge is afgelopen en dat betekent dat ik de challenge voltooid heb! Woohoo! Deze week was weer héél anders dan die hiervoor, omdat ik van maandag 21 november tot dinsdag 30 november SE-week had en daardoor bijna elke dag thuis kon lunchen – en daar dus lekker veel aandacht aan kon besteden. De laatste dag, woensdag 30 november, had ik weer ‘gewoon’ les, hielp ik bij studiebegeleidingsklas en moest ik werken, dus was ik weer de hele dag weg van huis. Benieuwd naar wat ik allemaal voor mezelf heb gemaakt, al die uren thuis? Lees dan verder.

20161126_125456

Ik heb het laatste deel van mijn Vegan Challenge echt uitgepakt, mede door mijn SE-week. Ik wilde mezelf af en toe verwennen of juist mezelf afleiden door tussen het leren door iets te gaan bakken, of veel aandacht en tijd te besteden aan mijn lunch. Ik heb veel nieuwe dingen geprobeerd om te maken of gekocht, meer dan de weken hiervoor. Om een paar voorbeelden te noemen: ik kocht muhammara voor op brood of wraps en een dirty chai-tea latte met sojamelk bij Sencha, om op te drinken terwijl ik door de stad liep. Ik bakte deze bars van Ohmyfoodness, maar liet de hele bovenlaag (met honing, kokosolie en cacao) weg zodat ze vegan zouden zijn. Ik maakte scrambled tofu naar dit recept en kon daar zowel woensdagmiddag op toast als donderdagmiddag op wraps van genieten. Ik ontbeet vrijdagochtend met vegan pancakes met appelpartjes gebakken in kokosolie, kaneel en agavesiroop. En zondag ging ik aan de slag met dit recept van de Vegan Challenge voor andijviestamppot met een Italiaanse twist. Dit zijn samen ook meteen mijn redders en favorieten van de vierde week.

20161124_114725

Veel moeilijkheden heb ik dit laatste kwart niet gehad. Ik werd het wel steeds meer zat om altijd maar verpakkingen te moeten checken of dan uit luiheid daarvoor maar nee te zeggen. En ik werd mijn ongezonde redders (pepernoten, chips…) ook weer heel snel zat… Nou vind ik dat laatste nou ook weer niet zo’n groot probleem hoor, maar het betekende wel dat ik weer inspiratie moest zoeken voor gezonde tussendoortjes.

20161128_145812Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze week niet per se heel erg uitkeek naar het einde van de maand en dus het einde van challenge. Tuurlijk ben ik blij dat straks kan zeggen dat ik een maand(!) helemaal veganistisch gegeten heb. En dat ik niet extra moeilijk hoef te doen bij het kerstdiner. Maar eigenlijk ben ik bang dat het heel gek gaat voelen om weer ‘gewoon’ te gaan eten. Ik ben nu een maand zó bewust bezig geweest met dierlijke producten mijden, oplossingen zoeken bij problemen die zich misschien zouden kunnen voordoen… Dat hoeft nu gewoon niet meer. Ik heb alleen het gevoel dat ik nu niet meer ‘terug kan’, als je snapt wat ik bedoel. Ik heb met mijn moeder afgesproken dat ik sowieso geen veganist word vóór ik klaar ben met mijn middelbare school, dus voor ik het huis uit ga óf een jaar heel erg mijn eigen gang ga. Een aantal mensen hebben tegen me gezegd toen ik ze deze angst vertelde: ‘Dan eet je toch semi-veganistisch?’ Dat zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik geen flauw idee heb waar ik die grens dan zou moeten leggen. Het is namelijk heel makkelijk om te kunnen zeggen: ik eet geen dierlijke producten meer of producten met dierlijke ingrediënten, omdat dat voor anderen en voor mezelf duidelijk is.

20161128_113117

In december ga ik dus niet door met veganistisch eten en ook niet met uitzoeken hoe ik eventueel semi-veganist zou kunnen worden; daar is het de maand gewoon niet voor. Maar ik kan me voorstellen dat ik  misschien in januari, juist na weer een maand gewoon doen en vol met verjaardagen, feestdagen en een twee weken lange vakantie, wel een beeld van hoe ik het voortaan kan aanpakken. We zullen het zien – als dat zo het geval is, zal ik het vast met je delen.

Ik hoop dat je het leuk en interessant vond om wekelijkse updates over mijn Vegan Challenge te lezen. Je hebt nog een overkoepelend artikel over de hele challenge met mijn bevindingen tegoed en daarin zal ik ook veel tips proberen te geven, voor het geval ik je enthousiast heb gemaakt, haha. 

 

Geef een reactie

