muziek

November’s Muziek

In Oktober’s Muziek schreef ik dat oktober een chaotische maand was…. November was nog 10 keer erger. Ook schreef ik dat oktober wel een goede maand was qua muziek, en dat was november zeker ook. Ik had immers alle nieuwe albums van oktober om naar te luisteren plus een heleboel nieuwe muziek die in november uitkwam.Door dat grote aanbod weet ik niet helaas helemaal goed meer wat ik nou wanneer luisterde, wat wanneer uitkwam  en ik zal vast een heleboel vergeten. Maar ik ga mijn best doen om er een samenhangend verhaal van te maken. Zoals altijd: als je wilt weten waar ik allemaal naar geluisterd heb de afgelopen maand, lees dan verder!

Mijn november-playlist  is begonnen met een liedjes die ik op het laatste nippertje van oktober toevoegde aan de afspeellijst van oktober: Human – Rag’Bone Man, Breathing Underwater – Emeli Sandé en In The Name Of Love – Martin Garrix & Bebe Rexha. Ook luisterde ik nog veel naar de nieuwe albums van OneRepublic, Kensington en James Arthur. Zijn debuutalbum (James Arthur) had zodra november begon opgeslagen en daar heb ik ook veel naar geluisterd, maar op een gegeven moment was ik zijn muziek even zat; zijn muziek is best wel down en het lukte me niet om me daarin niet mee te laten slepen en me dus ook down te voelen.

Gelukkig kwam al snel het nieuwe album van Emeli Sandé – Long Live The Angels uit en hoe meer ik ernaar luisterde, hoe enthousiaster ik erover werd. Op een gegeven moment werd bekend dat ze volgend jaar naar Nederland komt voor een concert en toen ik dat hoorde, ben ik als een gek gaan polsen of er iemand was die me wilde vergezellen, maar helaas had ik de dag voor de kaartverkoop nog niemand gevonden en heb ik het concert aan me voorbij laten gaan.

Na een blogpost van Hester over het concert van Benjamin Francis Leftwich, heb ik zijn album  Last Smoke Before The Snowstorm gedownload en geluisterd terwijl ik ’s ochtends door de polder liep. Dat was best een goede combinatie, maar ik heb ‘m niet vaker toegepast. Volgens mij heb ik zijn album überhaupt niet meer opgezet… Ik denk dat ik deze maand meer behoefte had aan nummers waarin ik me kon verliezen, qua gedachten of juist door even helemaal los te gaan.

Ik heb het nieuwe album van Bruno Mars – 24K Magic een kans gegeven toen ik mijn wiskunde-SE aan het leren was, maar ik vond het na één keer luisteren wel mooi geweest. De nummers 24K magic en Finesse vond ik wel leuk genoeg om in mijn playlist te mogen. Het debuutalbum van DNCE – DNCE vond ik na één keer luisteren wel meteen heel leuk en heb ik echt nog vaak opgezet tijdens een stuk fietsen of lopen.

Ik heb geen idee wanneer ik beide albums van de 20/20 Experience van Justin Timberlake opgeslagen heb deze maand, maar sindsdien draai ik ze regelmatig en ik vroeg me sterk af waarom ik dat nog niet veel eerder had gedaan. Alle nummers zijn gewoon zo fijn en ik vind het helemaal niet erg dat ze allemaal minstens 5 minuten duren. Ik vind dat juist wel gaaf; het is iets unieks aan zijn muziek en ik kan originaliteit altijd wel waarderen.

Dan zijn we nu aangekomen bij de random nummers van mijn novemberafspeellijst – en dat zijn er veel. En hele fijne ook. Als eerste in het rijtje komt Atlas Hands –  Benjamin Francis Leftwich, daarna volgen I Feel It Coming – The Weeknd en Daft Punk (al moet ik eerlijk toegeven dat ik deze na één keer horen telkens overgeslagen heb), Never Give Up – Sia, Truthfully – DNCE, Crave – Pharrell Williams, Love On The Weekend – John Mayer, Penthouse Floor en I Know Better van John Legend, This Town – Niall Horan (zat ook al in mijn september-playlist maar ik herontdekte ‘m deze maand weer), Yours To Keep  – Jordan Mackampa, Golven – Diggy Dex. Escape – Naaz sluit het rijtje af.

Nu moet ik nog mijn favorieten benoemen… Ik weet het niet; er is zó veel om uit te kiezen! Maar als ik toch één album en één nummer zou moeten kiezen, zouden dat  Emeli Sandé – Long Live The Angels als favoriet album en Truthfully – DNCE zijn.


Muziek heeft me er deze maand met alle drukte en stress echt doorheen gesleept. Sowieso doet muziek dat altijd al bij mij, maar deze maand nog even net iets meer. Ik zou eigenlijk moeten zeggen dat ik geen flauw idee hebt wat december – behalve kerstliedjes – gaat brengen, alleen op het moment van schrijven is het al 9 december en staat mijn december-playlist al weer vol… Nog niet met kerstliedjes, want daar moet ik nog even niets van hebben. 

Geef een reactie

