muziek

2016’s Muziek

Dit de laatste editie van ‘…’s muziek’ van 2016. Maar die van december dan? Daar kan ik kort over zijn: in december heb ik vooral mijn playlist (naja, die Spotify voor mij gemaakt heeft) met mijn topnummers uit 2016 opgezet, samen met mijn all-timefavourite artiesten en albums. Niets nieuws onder de zon dus. Deze lijst inspireerde me wel om een terugblik te doen op 2016 als muziekjaar. Aan de hand van deze afspeellijst wil ik  mijn muziekfavorieten van 2016 nog een keer op een rijtje zetten, in verschillende ‘categorieën’ zoals lievelingsalbum uit 2016, lievelingsfestival, lied met de meeste herinneringen… Ik ben bang dat dit een lang, lang verhaal wordt, dus ik zal nu maar stoppen met dit inleidende woordje en gewoon beginnen. Nádat ik je alvast een toffe Oudejaarsavond en een gelukkig nieuwjaar heb gewenst, want dit is mijn laatste blogpost van 2016.

Lievelingsalbum, uitgebracht in 2016: Oh My My van OneRepublic

Nadat ik in de zomervakantie ben bekeerd tot het fan-zijn van OneRepublic, kon ik niet wachten tot hun nieuwe album uit zou komen in oktober. Ik luisterde het album voor het eerst in mijn eentje in de trein naar Utrecht en was na de eerste keer luisteren al mega enthousiast – dat heb ik eigenlijk nooit. Ik moet een album altijd een aantal keer luisteren voor ik er iets zinnigs over kan zeggen. Maar van Oh My My dus niet. Er is geen enkel lied dat ik niet goed vind; ik kan dus ook geen favoriet lied van het album noemen. Het is gewoon geweldig.

20161008_095417.jpg

Lievelingslied, uitgebracht in 2016: All Before You van Kensington

Hoewel dit lied nog niet zo lang uit is, is mijn liefde ervoor de laatste paar weken van dit jaar wel zodanig gegroeid dat ik het wel mijn favoriete lied uitgebracht in 2016 kan noemen.  Het is gewoon zo… lekker.  Uptempo, goed mee te zingen, mooie tekst… Het is echt zo’n lied waar je opeens naar craved en op dat moment niets anders wil doen dan ernaar luisteren en keihard mee te blèren. Althans, dat heb ik.

Lievelingsalbum, niet uitgebracht in 2016: Sigh No More van Mumford&Sons

Het eerste album van mijn favoriete band ooit kon ik eigenlijk nooit zo waarderen. Tot ik op de heenweg (of was het de terugweg…) naar de Ardèche besloot om het hele repertoire van de band achter elkaar te luisteren en er achterkwam dat ook op dit album fantastisch mooie nummers staan. After The Storm bijvoorbeeld. Of I Gave You All. En Awake My Soul, Dust Bowl Dance, White Blank Page zijn toch ook wel heel erg gaaf. Daarom is Sigh No More bij uitstek mijn favoriete album dat niet is uitgebracht in 2016.

Ardd4.jpg

Lievelingslied (niet uit 2016): All I Want van Kodaline

Dit is één van de liedjes die ik al een hele tijd héél mooi vind, maar waarvan ik nooit wist van wie het was. Tot weer de vakantie naar de Ardèche, waar we Kodaline in de auto luisterden en ik er dus achterkwam dat All I Want een nummer van hen is. Ik vind vooral de opbouw van het nummer heel erg mooi, met een lang bijna-instrumentaal stuk aan het eind. En ook met dit lied heb ik van die momenten dat all I want is All I Want door mijn oortjes laten schallen.

Lievelingszanger: Douwe Bob

Douwe Bob heb ik dit jaar 2x live gezien: op Indian Summer en bij zijn eigen concert, hier in Alkmaar in Victorie.  Bij Indian Summer deed hij vooral de uptempo nummers van zijn nieuwe album (dat me ook heel goed bevallen is) en hits zoals Sweet Sunshine. Tijdens zijn concert deed hij heel veel verschillende nummers, afkomstig van al zijn albums.  Allebei de keren was het geweldig, want hij is zó goed en zó leuk live! Daarom is hij met recht mijn favoriete zanger van 2016.

20160603_200517.jpg

Lievelingszangeres: Emeli Sandé

Ik geloof zelfs dat ik niet naar veel andere zangeressen dan Emeli Sandé heb geluisterd. In ieder geval geen andere dan die ik later nog zal noemen. Haar laatst uitgebrachte album Long Live The Angels heb ik de afgelopen tijd veel gedraaid en ik was bijna van plan om kaartjes voor haar concert in de HMH te kopen, volgend jaar, maar ik kon niemand vinden die met me mee wilde (…) dus heb dat maar laten varen. Evengoed zegt dat wel iets over hoe goed ik haar vind, en dat het niet gek is dat ze mijn favoriete zangeres uit 2016 is.
Lievelingsband: OneRepublic

Als je mijn ‘…’s muziek’-artikelen van de laatste tijd hebt gelezen, hoef ik hier volgens mij verder niets meer over te zeggen. Laat ik dat dan ook maar niet doen, aangezien ik nog laaaaang niet klaar ben met het wauwelen over mijn favorieten van afgelopen jaar. Oh, één ding: dit betekent niet dat Mumford&Sons nu van de troon gestoten zijn, ze moeten hun eerste plek nu alleen delen.

20161217_172720

Lievelingsconcert van 2016: Bruce Springsteen (&StereoPhonics als voorprogramma) op het MalieVeld

Dit concert is oprecht het bijzonderste concert dat ik tot nu toe heb meegemaakt. Ten eerste was het buiten, wat ik met een concert nog nooit had gehad. Ten tweede was het voorprogramma al van zo’n niveau dat dat de reis naar Den Haag  al waard was. Ten derde had ik nog nooit een artiest live gezien die echt een held voor vele mensen is. Ik voelde me daarom best een buitenbeentje tussen alle losgaande fans die minstens 2 keer zo oud als ik waren, maar op leuke manier. En ten vierde had ik nog nooit zo’n lang concert meegemaakt. Bruce Springsteen blééf maar doorspelen! Toch vlogen die drie en een half uur voorbij. Oh en als laatste is het feit dat ik in het gezelschap van mijn beide ouders was ook wel iets wat deze gelegenheid speciaal maakte. Ik denk immers niet dat veel kinderen zoiets met hun ouders kunnen delen.

Lievelingsfestival: Bevrijdingspop Haarlem 

2016 was het eerste jaar waarin ik naar Bevrijdingspop in Haarlem ging. Het was zó leuk! Meteen al losgaan bij Lucas Hamming, frontrow staan bij Son Mieux, onder het genot van een patatje luisteren naar Eefje de Visser en even moeten slikken als we vervroegd weg moeten bij het slotoptreden van Chef’Special omdat we de laatste trein moesten halen. En dat alles op een stralend mooie dag, met goed gezelschap van mijn go-to-concert-buddy en voor niks (behalve muntjes voor eten) maakte dit echt het leukste festival van het jaar.

20160614_223355

Lied met de sterkste herinneringen: Half The World Away van Aurora

Half The World Away bleef mijn moeder en mij maar achtervolgen tijdens onze Londen trip.We hoorden het in de metro, in restaurants, in de Starbucks… overal. Daarom doet het me nu ook gelijk denken aan onze Londen-avonturen wanneer ik het voorbij hoor komen, en kom ik tot het besef dat de trip uiteindelijk veel anders maar vooral leerzamer was dan ik van tevoren ooit had kunnen bedenken.

Album met de sterkste herinneringen: Passing Through (Deluxe) van Chef’special

Een instant zomergevoel krijg ik ervan, Passing Through van Chef’Special. Het neemt me mee terug naar de meivakantie (Bevrijdingspop), naar de Ardèche waar we dit album heel veel aanhadden onderweg.  En ook naar onze eigen vakantie naar Normandië, waar ik op een avond de zonsondergang fotografeerde op het strand en dit album op repeat had staan. Het album hoort denk ik voor mij ook gewoon bij de zomer, want de laatste tijd heb ik het niet meer opgezet. Misschien omdat het te veel pijn doet om terug te denken aan de zomer, als ik me met wanten en sjaal en al door de vrieskou beuk op de fiets…

londen47

Lievelings ‘oldies’: Bruce Springsteen en Carole King

Ik luister niet zo veel oude muziek; het is mijn smaak gewoon niet. Nog niet. Behalve Bruce Springsteen en Carole King dan. Met de muziek van ‘The Boss’ ben ik opgegroeid door een diehard van als vader te hebben en is daarom altijd wel speciaal geweest. Maar toen ik in een gekke bui besloot mee te gaan naar zijn concert, ben ik ter voorbereiding heel veel van zijn muziek gaan luisteren en ben ik zijn werk ook op zichzelf gaan waarderen. De muziek van Carole King heb ik ontdekt nadat ik met mijn moeder naar de musical over haar leven ben geweest in Londen. Ik moet eerlijk zeggen: ik moet ervoor in de mood zijn, maar áls ik dat ben, kan ik ook heel erg van haar werk genieten.

Lievelings ontdekkingen: James Arthur en Beatenberg 

Op een vrijdag, op school, had ik met vrienden over muziek. Onder andere over de nieuwe releases van die dag. Zo ook de release van het nieuwe album van James Arthur. Ik zag het album die ochtend al op Spotify staan en de naam James Arthur zei me wel wat, maar waar ik hem van kende wist ik niet. Het nummer Impossible is voor mij net zo’n gevalletje  als All I Want van Kodaline; heel mooi, maar geen idee van wie. Nu ik het wel wist, gaf ik ook James Arthur’s nieuwe album Back From The Edge een kans. So glad I did that, want na één keer luisteren wist ik dat ik er een nieuwe favoriete artiest en potentieel concertmateriaal bij had. Ook op zijn debuutalbum ( dat James Arthur heet) staan hele fijne nummers (Get Down, Recovery en natuurlijk Impossible) en daardoor kan ik wel stellen dat James Arthur één van de betere ontdekkingen van 2016 voor mij is.

20161115_083734

Één van de betere inderdaad, want ik heb er nog één opgedaan die ik te leuk vind om niet te delen. Waar James Arthur’s muziek af en toe somber kan zijn, is de muziek van de Zuid-Afrikaanse band Beatenberg daarin totaal het tegenovergestelde en word ik meteen vrolijk als ik hun melodieën en de fijne, lichte stem van de zanger hoor. Ik heb de band trouwens ontdekt doordat ze meespelen op de EP van Mumford&Sons genaamd Johannesburg, opgenomen in en geïnspireerd door Zuid-Afrika. Als je dus zin hebt om een opgevrolijkt te worden, moet je zeker eens naar Beatenberg luisteren. Zeker naar het nummer All About Me – als je daar niet vrolijk van wordt…  En als je juist zin hebt om even weg te kwijnen in zelfmedelijden en keihard te janken, is James Arthur aan te bevelen. Zet dan vooral Train Wreck op – als dát lied niets met je doet… Dan weet ik het ook niet meer.

20160502_192636

Lievelings vergeten artiesten: Justin Timberlake,  John Mayer en John Legend

Sorry Justin, John en John: ik was even vergeten wat voor fijne muziek jullie hebben gemaakt en maken. Hopelijk heb ik het een beetje goed gemaakt door de laatste paar maanden veel naar jullie muziek te luisteren tijdens het werken aan mijn profielwerkstuk (John en John) of rondjes hardlopen en danssessies in mijn kamer (Justin). Van nu af aan zal ik jullie niet meer vergeten, als jullie beloven (Justin en John Mayer) snel van jullie laten horen en als jij (John Legend) snel naar Nederland komt om je nieuwe album Darkness And Night live te laten horen.

Lievelings nieuwkomer: Jordan Mackampa

Eind september is zijn debuut-EP uitgekomen, begin december heb ik hem ontdekt. Zijn nummer Yours To Keep kwam voorbij in een playlist van Spotify die ik bij gebrek aan inspiratie opzette (Morning Tea was het geloof ik). Normaal zit zo’n playlist vol met liedjes die je eens, maar nooit weer hoeft te horen. Yours To Keep was dat niet; hij bleef maar in mijn hoofd zitten. Ik zocht later op van wie het nummer was (Jordan Mackampa) en was bereid zijn verdere repertoire ook een kans te geven. Helaas was daar dus alleen die EP met vier nummers (en waarvan één dus Yours To Keep) + één ander lied (Same Faces) en was ik daar dus snel doorheen. Ik hoop dat hij snel met meer muziek komt, want zijn werk tot nu toe heeft me daar érg enthousiast voor gemaakt!


Zo. 1930 woorden verder. En een heel jaar aan muziek.  Ik heb volgens mij nog nooit zo veel muziek geluisterd als in dit jaar, met dank aan Spotify-Family waardoor ik Spotify Premium op mijn telefoon had. Ik ben héél benieuwd wat 2017 brengt qua muziek, festivals en concerten. Tot nu toe heb ik nog geen weet van nieuwe releases en heb ik nog geen concert of festival gepland…. Maar ik wacht geduldig af; OneRepublic zal Nederland vast ook aandoen als ze volgend jaar gaan touren. Ook wacht ik nog even af wie er nog meer op Indian Summer staan behalve Kensington en Chef’Special, maar nu ik dit overzicht geschreven heb en deze bands er allebei instaan, vind ik eigenlijk wel dat ik er ook dit jaar weer heen moet. En waarom zou ik ook niet? 

Goed, ik denk dat ik nu voorlopig wel genoeg woorden vuil heb gemaakt aan muziek voor de komende tijd. Ik zie wel wat 2017 brengt qua muziek. Ik zal het in ieder geval weer maandelijks met je delen, want ik vind die playlists maken en daarop terugblikken nog steeds veel te leuk – wat ook te zien is aan de lengte van dit artikel. 😉

Geef een reactie

