dagboek·lijstje

Voornemens en doelen voor 2017

Tijdens een bijklets-avond met mijn twee beste vriendinnen hadden we het over goede voornemens. Over sporten, gezond eten, veranderingen in onze persoonlijkheid… In mijn visionboard van 2017 zijn die niet te ontdekken, dat komt omdat die niet zo goed passen bij de ‘tussenjaar-sfeer’ van het geheel. Maar tijdens het gesprek bleek dat ook ik een paar voornemens en doelen voor mezelf in gedachten heb. Ik wil ze graag uitschrijven, zodat ik ze wat duidelijker voor ogen heb en ze eenmaal opgeschreven ‘vaststaan’ en ik ze ook niet uit het oog kan verliezen. Aangezien ik mijn visionboard hier ook heb gedeeld, leek het me geen gek idee om ook mijn voornemens en doelen van 2017 hier met jou te delen. Ik heb drie grotere ‘voornemens’ en een paar kleine doelen – als je benieuwd bent wat die zijn, raad ik je aan om verder te lezen.

1479364345123.jpg

Sporten

Mijn eerste voornemen is zo standaard als maar zijn kan. Als je  de bedoeling en reden erachter buiten beschouwing houdt, tenminste. Ik vind (eindelijk) dat ik over het algemeen genoeg beweeg; ik loop hard, doe aan yoga, fiets overal naartoe, rijd paard (en mest ook wel eens een stal uit), ga vaak naar buiten om een stuk te lopen… Alleen door de modules van gym heb ik gemerkt dat ik toch wel iets mis. Écht sporten. Je pittig in het zweet werken, je van top tot teen helemaal warm voelen, écht aan de slag gaan om sterker en flexibeler te worden. Ik heb het gevoel dat ik nu ‘maar wat doe’. Genoeg om fit te zijn en te blijven, maar ik zou best meer willen. Vooral het kickboxen heeft me dit laten realiseren, want dat vond ik slopend, maar ook echt echt heel gaaf.

Het plan

Hoe wil ik dit gaan doen? Om te beginnen wil ik één keer in de week yoga doen die gericht is op kracht ontwikkelen. Core-strength, armen en benen, mijn rug… De andere keren dat ik yoga doe, doe ik gewoon waar ik dat moment zin in heb. Als mijn beste vriendin weer kan sporten (ze heeft een blessure aan haar knie) en ze een nieuw schema heeft dat haar bevalt, ga ik in ieder geval één keer met haar mee naar de sportschool. De eerste keer dat ik mee was, hebben we alleen gesport op de cardio-apparaten en dat vond ik echt oersaai. De tweede keer deden we een les, ik weet niet meer hoe het heet maar het hield in dat je met een koker vol met balletjes moest zwaaien en doen… loodzwaar maar ook niet echt heel leuk. Tegenwoordig doet ze een combinatie van cardio en krachttraining – iets wat ik nog wel een kans wil geven.

Als de sportschool toch echt niets voor mij blijkt te zijn en die ene keer power-yoga in de week me naar mijn wensen niet sterk genoeg maakt, kijk ik weer verder. Het hardlopen wil ik sowieso weer wat serieuzer gaan nemen, alleen is dat natuurlijk cardio… Maar  fit, warm, vrolijk en mentaal sterk word ik wel van, en dat is ook zeker niet verkeerd.

20161219_132222

Veganistisch eten

Nee, ik word geen veganist met ingang van 2017. Wat ik wel wil doen, is de komende maand bewust kijken wanneer ik voor een veganistische optie kan gaan, óf ik dit wil doen en waarom wel en waarom niet. December was onmogelijk om veganistisch door het leven te gaan, maar op zich denk ik dat in tijden van school (periodes waarin ik een ritme en dus controle heb) het wel mogelijk is om veganistisch te eten. In ieder geval voor een heel groot deel. Alleen hoe groot deel dat is, daar wil ik achter proberen te komen.

Het plan

Ik houd deze maand een vegan-journal bij, waarin ik situaties beschrijf waarin ik wel of niet een veganistische keuze heb gemaakt en de reden waarom. Dit zodat ik er later op terug kan kijken en misschien situaties ontdek waarin ik in het vervolg toch wél voor de veganistische optie kan kiezen. Of simpeler: iets gewoon te laten staan. Dit dagboek wil ik dan gebruiken om in februari in een blogpost hierop terug te komen. Ik heb nog gezegd dat ik nog een overkoepelend artikel zou maken over de Vegan Challenge die ik in november deed, maar daar zie ik vanaf. Ik héb er al vrij veel over geschreven – elke week een keer om precies te zijn. En eigenlijk heb ik niet meer aan die verslagen toe te voegen, behalve dat ik nu dus uit wil zoeken hoe vegan ik kan gaan.

20160816_190539.jpg

Eerlijk zijn

Ik wil dit jaar leren écht eerlijk te zijn. Tegenover anderen, maar voornamelijk tegenover mezelf. Ik vind het moeilijk en eng, maar ik heb gemerkt dat het uiteindelijk wel goed voelt. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik gewend ben om te liegen, maar dat de keuzes die ik maak en de dingen die ik zeg meer uit mijn hart komen, als ik eerlijker ben. En ik denk dat dat heel belangrijk is voor mij, dit jaar vol veranderingen en keuzes. Ik kan mijn hart kan volgen, als ik klaar ben met de middelbare school en mijn eigen weg kan gaan, dus écht leren vanuit mijn hart  te spreken en beslissen lijkt  me hier wel belangrijk bij.

Het plan

Ja, geen idee eigenlijk. Ik denk dat ik mezelf er maar zoveel mogelijk aan moet herinneren, dat ik eerlijk zal zijn. De eerste paar dagen van het jaar zaten meteen vol uitdagingen, maar ondanks overpeinzingen en twijfels is het me wel gelukt om eerlijk te zijn naar mezelf en naar anderen. Hopelijk gaat het gaandeweg het jaar steeds makkelijker…

20160816_210530

Dit waren mijn drie grotere voornemens, een mooi aantal vind ik zelf. Heb je trouwens gemerkt dat ik nooit ‘goede voornemens’ heb gezegd? Dit is expres, want wat ik weet niet wat er dan ‘goed’ moet zijn aan een voornemen. Het is gewoon iets waar ik mezelf aan wil wagen; of het goed is of iets goed wordt, zal pas later blijken. Als het me gelukt is, of niet natuurlijk.

Dan wil ik je nu nog mijn kleinere ‘doelen’ vertellen, die iets minder uitleg nodig hebben, maar eigenlijk gewoon dingen zijn die ik graag wil doen, dit jaar.  Dus, in 2017 wil ik:

  • Voor het derde jaar op rij een Project-52 doen (van elke week één foto kiezen), alleen dit jaar wil ik bij elke foto een klein gedichtje schrijven in plaats van een beschrijving, die dan niet per se over de foto hoeft te gaan.. Soms wist ik gewoon niet wat ik bij een foto moest schrijven, en ik vond het dichten voor Photos et Poèmes de l’Ardèche best een uitdaging, maar uiteindelijk wel heel leuk. En nu is maar het één per week in plaats van elke dag één, twee weken lang – veel simpeler.
  • Mijn eindexamen halen. Oftewel: slagen en mijn middelbare school afronden. Je zou kunnen zeggen dat het normaal is om te halen en dat het helemaal geen doel moet zijn, maar dat doe ik lekker wel. Ik wil het namelijk specifiek in 2017 halen, want blijven zitten staat niet in het rijtje van mijn toekomstplannen.
  • Alleen nog maar dierproefvrije cosmetica gebruiken. Om te beginnen wil ik alleen nog maar dierproefvrije make-up gebruiken, want daarvoor hoef ik nog maar een paar producten op te maken voor ik alleen nog maar dierproefvrije merken overhoud. Tussen de rest van mijn verzorgingsproducten zitten wel veel merken die op dieren testen, maar die producten wil ik eerst opmaken en zorgen dat ik een goede vervanging vind, voor ik ze volledig ban. Dit is dus een project voor de lange termijn, maar ik hoop dat het me binnen dit jaar kan lukken.

20160819_204522

Dat was het, denk ik. Ik kan nu niets meer verzinnen wat ik verder nog zou willen bereiken in 2017. Dat kan ook liggen aan het feit dat het half twaalf ‘s nachts is, maar goed. Ik heb met dit lijstje al best veel om mee bezig te houden; mijn sportregime, mijn eetpatroon, mijn hele denken en doen, een fotoproject, slagen, mijn stash omgooien… Naast deze veranderingen wil ik ook graag dingen dingen blijven doen. De dingen waar ik nu gelukkig van word. Bloggen bijvoorbeeld. Hardlopen.  Yoga doen. Heel veel muziek luisteren. Met paarden omgaan, hoe weinig ik dat nu doe in vergelijking met een paar jaar geleden. Lezen en films en series kijken. Naar buiten gaan en even ontsnappen aan de drukte van de dag. Koken en bakken en zelf recepten verzinnen. Oude vriendschappen koesteren en investeren in nieuwe vriendschappen. Maar ik vertrouw erop dat deze ‘liefdes’ groot genoeg zijn dat ik ze heus niet vergeet. Sommige zullen waarschijnlijk eerder groeien. En misschien komen er nieuwe bij. Dat zal je dan vast en zeker van me horen.


Heb jij nog voornemens en doelen voor 2017?

Geef een reactie

