dagboek

Leesliefde

Vroeger las ik ’s avonds tot mijn ogen dichtvielen en ’s ochtends tot ik wel mijn bed uit moest om te ontbijten, misselijk van de trek. Ik kon het – en dan overdrijf ik niet – uren achter elkaar. Ik zoog de verhalen in me op en was voor zolang ik las in een compleet andere wereld. Ik leende elke keer het maximale aantal boeken bij de bieb – die ik al snel weer inwisselde voor een nieuwe lading. En het enige waar ik me op vakantie druk om maakte, was of ik wel genoeg boeken bij me had.

Het was misschien wel een ‘leesverslaving’ te noemen, in ieder geval mijn grootste hobby tijdens mijn basisschoolperiode. Op de middelbare school is deze verslaving echter verdwenen.  Ik kon het niet meer zo goed, dat compleet opgaan in een boek. Dus deed ik het niet meer, tenzij het moest voor leeslijsten, boektoetsen en werkstukken.

Deed, want hoewel mijn middelbare schooltijd nog niet is afgelopen, lijk ik mijn leesliefde weer teruggevonden te hebben. Ik begon aan een Engelstalig boek van meer dan 500 pagina’s en zag geen enkele keer op tegen het aantal pagina’s dat ik nog te gaan had – het had van mij nog wel langer mogen zijn. Als ik uit school kom, of ’s avonds uitgeput op de bank plof, pak ik steeds vaker mijn boek erbij, in plaats van het makkelijke Netflix of Youtube. En ’s avonds ga ik expres eerder naar bed, om langer te kunnen lezen. Het wordt denk ik nooit meer zo erg als vroeger, maar ik ben blij dat ik weer van lezen kan genieten, nu het geen verplichting meer is.

 

Een gedachte over “Leesliefde

Geef een reactie

