dagboek

Verdeel en heers

Ik had al het vermoeden dat deze vakantie wel eens heel snel om zou kunnen zijn. Niet omdat de tijd voorbij vliegt door alle leuke dingen die ik doe, helaas, maar door al het leerwerk dat ik te verrichten heb. De eerste week is nu bijna voorbij en eigenlijk is alles in een waas aan me voorbij gegaan. Gelukkig heb ik een DONE-lijst gemaakt en zie ik dat ik toch best productief ben geweest. Mijn intentie was om elke dag minstens één dagdeel te leren en dat doel heb ik gehaald, Koningsdag niet meegerekend. Niet dat ik aan het feesten was: ik sliep uit (van Koningsnacht, dat wel), werkte ‘s middags en had ‘s avonds alleen nog maar zin om Gossip Girl te kijken. Dus dat deed ik dan ook, zonder me een moment schuldig te voelen van mijn ietwat niet-sociale besteding van deze sociale feestdag.

Af en toe slaan de twijfels wel toe en betwijfel ik of het allemaal wel goedkomt. Naar Frans, scheikunde en biologie heb ik nog geen blik geworpen, bijvoorbeeld. En ook gaat het oefenen niet altijd even goed, waardoor de moed me af en toe in de schoenen zakt. Ik vergeet aldoor dat er in de eerste week van de examens ook nog genoeg tijd is om te leren en ik me volgende week echt niet uit de naad hoef te werken. Toch doe ik wat ik kan, maar ben ik wel reëel productief; als ik merk dat leren voor een bepaald vak of leren überhaupt geen zin heeft, geef ik daaraan toe. Ook besef ik dat de juiste mindset ontwikkelen het belangrijkst is voor mij – en dat kan bij het oefenen bij elk willekeurig vak. Mijn ‘motto’ voor het leren van mijn examens is dus ook: verdeel en heers. En zo ploeter ik de ene dag op wiskunde en natuurkunde, zo doe ik de volgende dag iets relaxter aan met Engels en aardrijkskunde.

Gek genoeg heb ik in deze ‘serieuze’ vakantie meer afgesproken dan ik me van de vorige vakanties kan herinneren. Ik noem het gek omdat ik had verwacht dat ik deze vakantie eenzaam moest uitzitten. Met mijn beste vriendin ging ik voor de laatste keer samen naar haar paard, dat afgelopen woensdag naar haar nieuwe eigenaar ging. Mijn schoolvriendinnen en ik kwamen een avond bij elkaar, de stress en twijfels delen en ons realiseren dat we niet de enigen zijn die het doormaken. Koningsnacht vierde ik met twee vriendinnen in de stad, wat ondanks een rare wending uiteindelijk heel gezellig was. Ik kom vrienden zomaar tegen, klets en lach met collega’s en heb leuke whatsappgesprekken …. ik voelde me dus helemaal niet alleen.

Volgende week staat ook nog een boel leuks op het programma: maandagavond uit eten met vriendinnen (dezelfde als van Koningsnacht), woensdag naar het concert van John Mayer (zoveel zin in!) en vrijdagavond naar een feestje van een jarige vriendin. Overdag ga ik vast de stad in, of naar het bevrijdingsfestival in het park. En dan zijn er ook nog losse flodders van plannen die mijn week nog gezelliger kunnen maken.

Ja, ik vermaak me wel. Of beter gezegd: ik kom mijn tijd wel door. Het grootste gedeelte vul ik me leren, de rest met gezelligheid en me-time. Het vult dan ook heel dubbel om te zeggen dat ik blij ben als deze vakantie afgelopen is, of juist verdrietig. Het leren ga ik niet missen, de leuke dingen wel, de examens mogen enerzijds nog wel even uitgesteld worden maar aan de andere kant zo snel mogelijk voorbij zijn… Ik laat het wel allemaal over me heen komen. Ik kan ook niet veel anders; als ik ergens geen grip op heb, is het de tijd die voorbij gaat.

Geef een reactie

