dagboek

Een einde en een nieuw begin

Alwéér vakantie. Maar dit keer écht. Gisteren sloot ik gelijktijdig mijn middelbare school- en mijn kindertijd af.  Als het goed is. Of ik geslaagd ben, durf ik pas zeker te zeggen als ik mijn mentor met een bevestigende mededeling aan de telefoon heb gehad. En of ik nu ook daadwerkelijk volwassen ben nu ik achttien ben… Gisteren leefde ik me uit in het speeltuintje en klom ik nog in een boom, volgens mij zegt dat al genoeg.

sdr

Ik heb dan ook niet echt ambities om volwassen te worden, als in me bezighouden met politiek, mijn bankzaken en andere regel-dingen.  Op al die extra plichten zit ik niet echt te wachten.Waar ik wel heel blij ben, is dat met deze nieuwe leeftijd en einde van mijn middelbare schooltijd een stuk meer zelfstandigheid komt kijken. Ik heb heel veel zin om mijn leven in te richten zoals ík dat wil, dat er niemand is die me iets zou kunnen verbieden of ontzeggen. Hoogstens afraden. Als ik hele dagen wil Netflixen, al mijn geld wil uitgeven aan concerten, spontaan op reis wil, dan is er niemand die me kan stoppen of tegenhouden. In het kader van meer zelfstandigheid ben ik wel van plan om zo snel mogelijk mijn rijbewijs te halen. Mijn eerste rijles heb ik als verjaardagscadeautje van mijn ouders gekregen, volgende week maandagmiddag 12 uur. Dus als je hier in de buurt woont, zou ik je aanraden om even binnen te blijven… Grapje natuurlijk, ik ben vast een natuurtalent. En ook dat is een grapje.

dav

Het is eigenlijk zo onwerkelijk dat de tijd waar ik het hele schooljaar naar verlangde, nu aangebroken is. Vanavond is het eindexamengala al, ook iets waar ik het hele schooljaar naar heb uitgekeken. En na vanavond heb ik drie weken niets met school te maken. Het is zo gek allemaal. Gelukkig zie ik er nu nog het leuke van in, ook omdat ik weet dat ik mijn vrienden in ieder geval de komende drie weken nog wel zie. Komende vrijdagavond bijvoorbeeld geef ik nog een verjaardagsfeestje, en nu we niet meer elk weekend hoeven te blokken kunnen we ’s weekends de stad in. Of gewoon chillen bij iemand thuis natuurlijk.  Mijn kroeg-ontgroening staat vrijdagavond op de planning; ik heb namelijk heel braaf gewacht tot ik met mijn eigen ID de kroeg in zou komen, dus nu ik achttien ben moet ik er toch echt aan geloven. Het kwam me wel goed uit zo, want nu kon ik de afgelopen periode op vrijdag-en zaterdagavond gewoon op tijd mijn nest in en me focussen op school.

sdr

Ik raak weer een beetje van mijn doel van deze blogpost af.  En ik had nog wel zo’n mooi bruggetje geslagen met ‘mijn leven inrichten’. Wat ik wilde zeggen is dat ik al even met het idee rondloop om mijn blog ietwat anders in te richten. Ik besloot heel wijselijk om dit uit te stellen tot ik er daadwerkelijk tijd voor heb om die veranderingen aan te brengen. Nu mijn enorme zomervakantie begonnen is, kan ik niet wachten om aan de slag te gaan. Ik kan en wil nog niet echt iets vertellen over wat die veranderingen precies zijn, wel waarom ik niet meer tevreden ben met hoe mijn blog er nu uitziet, zowel qua layout als qua inhoud.

dav

Het lukte met dit jaar niet om bloggen te combineren met school. Ik had soms oprecht een gebrek aan tijd en energie waardoor weken niks nieuws verscheen. En als ik dan wel iets publiceerde, waren het persoonlijke stukken met een nogal negatieve ondertoon. Ik wilde niet liegen, me niet anders voordoen dan ik ben en hoe ik me voel, maar het internet volgooien met mijn schoolstress vond ik uiteindelijk ook geen oplossing. De ‘ergste’ stukken heb ik verwijderd, maar toen die weg waren bleven er alleen maar oppervlakkige artikelen over. Dat wilde ik eigenlijk ook niet. Ik experimenteerde daarom met kortere persoonlijke artikelen, over één onderwerp. Eerlijk, maar niet te negatief. Een beetje zoals het gezegde: als je niets positiefs te melden hebt, kun je maar beter niets zeggen. Ik stond en sta oprecht achter deze stukjes wanneer ik ze publiceer. En hoe meer ik er schreef, hoe meer nieuwe onderwerpen ik bedacht om mee aan de slag te kunnen. Hier moet ik wat mee, dacht ik. Op een avond nestelde ik me op de bank met John Mayer door mijn oortjes en mijn notitieboekje, om eens goed te brainstormen over hoe ik mijn blog in de toekomst zou willen zien. Nu weet ik dat ik wil dat mijn blog dé plek is waar ik zowel mijn creativiteit als mijn gedachtes kan dumpen en met mijn nieuwe insteek (die dus nog volgt) gaat dat denk ik een stuk beter lukken dan nu het geval is.


Deze lange praat-blogpost is dus een beetje een uitzondering op de regel, maar ik moest deze twee dingen even kwijt. Ik ben super enthousiast om mijn nieuwe ideeën uit te werken en in de praktijk te gaan brengen, dus je hoort snel weer én meer van mij!

 

 

 

 

Een gedachte over “Een einde en een nieuw begin

  1. Jaa je bent klaar! Super fijn, en nog gefeliciteerd. Blijkbaar schelen we echt maar anderhalve week haha 🙂 Geniet van je vrijheid! (en van in de tuin schrijven met een kat naast je, best thing)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

