dagboek

Een constant gevoel

Ik heb de laatste paar dagen constant het gevoel dat ik van alles moet doen. Als ik ‘s ochtends moet werken maar ‘s middags en ‘s avonds vrij heb, voelt het toch alsof mijn hele dag vol zit. Wanneer ik om 12:00 rijles heb, heb ik niet het gevoel dat ik kan uitslapen – ook al gaat mijn wekker om half elf. En ook weer voelt het alsof ik geen greintje vrije tijd meer over heb, de rest van de dag. Het slaat nergens op; rijles is maar één uur en ik vind het zelfs best een beetje leuk. Ik moet mezelf er telkens aan herinneren dat ik wel veel vrij ben en veel kan uitslapen.  

Gek vind ik het, want zodra mijn examens voorbij waren was ik meteen in de vakantiestemming. Waarom vind ik het dan nu zo moeilijk om te ontspannen? Misschien is het het slechte weer van de afgelopen dagen. Werk ik toch wel veel. Is het de vermoeidheid die nou niet echt bepaald afgenomen is door Pinkpop afgelopen weekend. Zit ik gewoon even niet goed in mijn vel. Of wellicht maak ik me toch zenuwachtiger voor de examenuitslag woensdagmiddag dan ik eigenlijk denk. Als ik niet slaag, moet er iets geks gebeurd zijn. Maar stel dat dat dus zo is, hoe kan ik dan ooit nog mijn gevoel vertrouwen, als mijn gevoel na de examens zei dat het wel goed zou komen? Ik denk dat ik dat vooral heel eng vind, naast dat mijn middelbare schooltijd voorgoed voorbij is, als ik geslaagd ben. Die tijd, die onwijs leuke tijd, komt dan nooit meer terug.

Ik ben ook bang voor de uitslag van sommigen van mijn vriendinnen. Een paar twijfelen heel erg of ze gaan slagen en ik zou het niet leuk voor ze vinden als ze een herkansing moeten doen. Ik wil gewoon met z’n allen in één keer van school gaan. De mensen van dit jaar in ieder geval; er zijn er al eens een paar blijven zitten. Ik maak me dus niet zozeer zorgen om mijn eigen uitslag, maar dus wel om die van anderen. Toch denk ik dat ik wel heel blij ben als ik goed nieuws krijg, woensdag. Ik kijk er nu al naar uit om vrolijk te zijn die dag (Dit klinkt heel dramatisch, maar ik bedoel dat ik op dit moment niet echt een reden heb om blij te zijn, en woensdag misschien wel.) en ik neem me bij deze voor mijn eigen blijdschap niet in de weg te laten staan door anderen die misschien niet geslaagd zijn.

Goed, weer een lekker positief verhaal weer. Maar ja, zo voel ik me nu eenmaal. Hopelijk voor even. Laatst stond ik op het punt om alle blogposts die ik op Afrozenrose geplaatst heb, maar later in de prullenbak gegooid heb omdat ik ze te negatief vond, tóch weer online te gooien. Ik scrolde door mijn blog en zag dat het zonder die persoonlijke stukken tamelijk saai is. Inhoudsloos.  Hoe negatief ze ook waren. Maar ze staan niet meer in mijn prullenbak, dus ik krijg ze niet meer terug. Sommigen staan nog op Google Drive, maar dat is zo’n chaos geworden dat daar zoeken een onbegonnen zaak is.

Nu heb ik nog meer zin om met mijn nieuwe blog te beginnen. Een blog die compleet is en blijft, met stukken waar ik zelfverzekerd achtersta. Die kunnen alsnog heel persoonlijk en eerlijk zijn. Ik stel me kwetsbaar op, maar wel gecontroleerd en met een doel. Om anderen te behoeden voor de fouten die ongetwijfeld ga maken in mijn tussenjaar, maar ook om mensen te inspireren en misschien overtuigen over de mogelijkheden die een tussenjaar kunnen bieden.

Mijn nieuwe blog wordt mijn tussenjaar-dagboek en dump voor creatieve ingevingen en mijn liefde voor muziek. Ik heb zomaar het gevoel dat mijn nieuwe blog hetgeen wordt wat me houvast blijft geven, komend jaar.  Op een dag dat ik ‘niets´ hoef, kan ik altijd iets voor mijn blog doen. En als ik iets kwijt wil, kan ik er altijd over schrijven en het internet op gooien. Die gedachte geeft me rust en drukt de angst voor de onzekerheid van de komende tijd naar achter.


Ik weet nog niet precies wanneer ik mijn nieuwe blog ‘af’ heb. Als alles meezit donderdag, maar pin me er niet op vast. Je ziet het vanzelf wel!

Geef een reactie

